Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standard vs Performance

Startet av anbjornk, mandag 03. februar 2020, klokken 08:52

« forrige - neste »

anbjornk

Jeg har prøvd å lete på nettet, men jeg sliter med å finne god info på de praktiske forskjellene mellom bil med standard oppsett og performance.

Kjøreegenskaper, komfort etc. Vil performance bety "ja takk begge deler"?

Holraven

Reint praktisk: Performance gjev deg "bling" i form av felgar, kalipperar og setebelte, medan fjæringa blir "meir sporty", au kjent som hardare. Ein har i tillegg sjans til å ytterlegare stramme opp Öhlins-demparane. Samtidig mistar ein rekkevidde og fordyrar innkjøp av framtidige dekk.

I mine auge: Viss ein har behov for å utsette kroppen for ubehagelege G-krefter ved nedbremsing og samtidig sett pris på knuste ryggvirvlar ved å kjøre på gjennomsnittleg norsk asfalt, kjør på. Viss litt knæsj guloransje til femti tusen gjer livet betre, kjør på. For komfort (som framleis er marknadsført som "sporty"), økonomi og rekkevidde: Kjør standard, ideelt sett med 19''.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

hemi

Knuser du ryggvirvler på vei, er nok bærearmer og felger borte for lengst.

Er det bare andre farger på calipere? ikke endring i type / layout/stempel størrelse  / skiver?

chargedup

https://www.polestar.com/no/performance-package
"Performance-pakken har bremser fra den italienske bremseprodusenten Brembo, med monoblokk-kalipere av aluminium i fargen Swedish Gold. Brembo-bremsene er stivere, og gir jevnt bremsetrykk og bremseeffekt med rask respons uavhengig av temperatur – en viktig del av Polestars definisjon av høy ytelse."

Ifølge teksten på nettsiden virker bremsene å være annerledes enn std, både i farge og ytelse.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

telcontar

Performance pakken krever minimum felgstørrelse på 20", så helt klart større bremseskiver der. Std felgstr er 19" uten performance pakken.


anbjornk

Uten at jeg vet noe om dette (som jeg også skrev i mitt første innlegg), så er det vel ikke nødvendigvis slik at bilen blir mer ukomfortabel med PP? Man kan jo også sette opp demperne mykere om man ønsker det? I tillegg har demperne overflow-ventil, som potensielt kan gjøre harde og raske påkjenninger noe myker, eller?

Og jeg er enig; 50.000,- er mye penger kun for sportsligheten, og det er derfor jeg prøver å finne mer fakta.

telcontar

Sitat fra: anbjornk på mandag 03. februar 2020, klokken 15:19
Uten at jeg vet noe om dette (som jeg også skrev i mitt første innlegg), så er det vel ikke nødvendigvis slik at bilen blir mer ukomfortabel med PP? Man kan jo også sette opp demperne mykere om man ønsker det? I tillegg har demperne overflow-ventil, som potensielt kan gjøre harde og raske påkjenninger noe myker, eller?

Og jeg er enig; 50.000,- er mye penger kun for sportsligheten, og det er derfor jeg prøver å finne mer fakta.

Er ikke så mye mer enn dette som er forskjellen, du kan sikkert finne mer detaljer om Öhlins dempere på hjemmesiden deres. Felgene er forøvrig smidde på PP, så noe dyrere er de mot std 20".

Er ikke som Tesla, hvor man får kraftigere aks og mer HK i Performance modellen.

chargedup

Sitat fra: anbjornk på mandag 03. februar 2020, klokken 15:19
Uten at jeg vet noe om dette (som jeg også skrev i mitt første innlegg), så er det vel ikke nødvendigvis slik at bilen blir mer ukomfortabel med PP? Man kan jo også sette opp demperne mykere om man ønsker det? I tillegg har demperne overflow-ventil, som potensielt kan gjøre harde og raske påkjenninger noe myker, eller?

Det at den kommer med dempere fra Öhlins, må ikke bety mindre komfort. Dyre dempere kan sikkert være bedre på komfort enn std, men husk at disse egentlig er laget for "faster lap times" samtidig som de skal være komfortable å bruke på vanlig vei. Denne videoen fra produsenten viser fordelene (som du sikkert har sett) https://www.ohlins.com/2019/07/%D3%A7hlins-adjustable-dampers-offered-new-polestar-2-electric-fastback/.
Jeg vil tippe at disse vil være noe stivere enn std selv i mykeste innstilling, men det er ren gjetting. Öhlins demperene skal være justerbare, men jeg tror det har vært snakk om manuell justering (ingen comfort/sport knapp i bilen) tidligere på forumet.

Så for 50' får man bedre dempere (15-30' solgt separat), bedre bremser, 20" smidde felger og gullfarge på bremser og sikkerhetsbelter. Ser man på alt samlet, mener jeg det er en ok pakke til 50'. På Jaguar I-pace koster bare de dyreste felgene over 50' (fra 18" til 22", men allikevel).
Før journalister får testet forskjellen mellom de std og performance er det vanskelig å synse om dette. Liker du sportslig bil, kjøp performance. Hvis du er ute etter bil med mest mulig komfort, vil jeg tippe at en std med så små felger som mulig, er et bedre valg.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Strøm Tycoon

Sitat fra: telcontar på mandag 03. februar 2020, klokken 15:32
Sitat fra: anbjornk på mandag 03. februar 2020, klokken 15:19
Uten at jeg vet noe om dette (som jeg også skrev i mitt første innlegg), så er det vel ikke nødvendigvis slik at bilen blir mer ukomfortabel med PP? Man kan jo også sette opp demperne mykere om man ønsker det? I tillegg har demperne overflow-ventil, som potensielt kan gjøre harde og raske påkjenninger noe myker, eller?

Og jeg er enig; 50.000,- er mye penger kun for sportsligheten, og det er derfor jeg prøver å finne mer fakta.

Er ikke så mye mer enn dette som er forskjellen, du kan sikkert finne mer detaljer om Öhlins dempere på hjemmesiden deres. Felgene er forøvrig smidde på PP, så noe dyrere er de mot std 20".

Er ikke som Tesla, hvor man får kraftigere aks og mer HK i Performance modellen.

Tipper jeg skulle klart å kjøre raskere runder med Polestar 2 Performance på Rudskogen enn jeg klarte med Model 3 Performance, til tross for effektunderskudd. Bremsene har mye å si, likeså dempere og oppsett.

Strøm Tycoon

Sitat fra: chargedup på mandag 03. februar 2020, klokken 17:32
Sitat fra: anbjornk på mandag 03. februar 2020, klokken 15:19
Uten at jeg vet noe om dette (som jeg også skrev i mitt første innlegg), så er det vel ikke nødvendigvis slik at bilen blir mer ukomfortabel med PP? Man kan jo også sette opp demperne mykere om man ønsker det? I tillegg har demperne overflow-ventil, som potensielt kan gjøre harde og raske påkjenninger noe myker, eller?

Det at den kommer med dempere fra Öhlins, må ikke bety mindre komfort. Dyre dempere kan sikkert være bedre på komfort enn std, men husk at disse egentlig er laget for "faster lap times" samtidig som de skal være komfortable å bruke på vanlig vei. Denne videoen fra produsenten viser fordelene (som du sikkert har sett) https://www.ohlins.com/2019/07/%D3%A7hlins-adjustable-dampers-offered-new-polestar-2-electric-fastback/.
Jeg vil tippe at disse vil være noe stivere enn std selv i mykeste innstilling, men det er ren gjetting. Öhlins demperene skal være justerbare, men jeg tror det har vært snakk om manuell justering (ingen comfort/sport knapp i bilen) tidligere på forumet.

Så for 50' får man bedre dempere (15-30' solgt separat), bedre bremser, 20" smidde felger og gullfarge på bremser og sikkerhetsbelter. Ser man på alt samlet, mener jeg det er en ok pakke til 50'. På Jaguar I-pace koster bare de dyreste felgene over 50' (fra 18" til 22", men allikevel).
Før journalister får testet forskjellen mellom de std og performance er det vanskelig å synse om dette. Liker du sportslig bil, kjøp performance. Hvis du er ute etter bil med mest mulig komfort, vil jeg tippe at en std med så små felger som mulig, er et bedre valg.

SitatThe Polestar 2 is supposed to be a performance car, hence the company's decision to offer a 'Performance Pack'. Your £5,000 buys you some very serious Öhlins dampers which are - get this - manually-adjustable through 25 clicks, Brembo brakes and 20-inch forged alloy wheels. The car we tried was so equipped, with its dampers set to Polestar chassis czar Joakim Rydholm's preferred firmness (he hates the word "stiff") - nine at the front, ten at the back.

That's also how 2s will ship, though the owners manual will contain a few recommendations for different setups, should you wish to have a play. From here they get at most 20 per cent stiffer or 20 per cent softer.

And the 2 drives... like a car fitted with expensive dampers. Which is to say very well. Body control is excellent even on rough roads (much development was done in the UK, we're told), it behaves itself over ruts, camber and crown and doesn't really roll. It immediately feels like a more serious bit of kit than any Model 3 I've driven. Not that the Model 3 doesn't handle well (that said the rear-wheel drive Standard Range + leaves a little to be desired), but it lacks the control and professionalism of the 2, which is firm, sure, but at no point uncomfortable.

Høres ikke så aller verst ut.

https://www.topgear.com/car-reviews/polestar/2/driving

hemi

#10
Bra info, men da kan kanskje GGG @holraven slutte med feilinfo :D

Strøm Tycoon

#11
SitatPolestar chassis expert and rally driver Joakim Rydholm taking journalist Eric Adams (and cameraman) for a ride along Volvo's Hällered test track. Casually handling curves at 150kph on a wet narrow road... No drama at all.

Denne fremstår mer og mer for meg som et svært godt alternativ til Model 3 (Performance). Skikkelige kjøreegenskaper, stor luke bak, kan trekke tyngre henger, og har betydelig bedre materialkvalitet innvendig og utvendig.

https://www.youtube.com/watch?v=-93j8eRbG80

mroek

Enig i at dette ser ut som en attraktiv bil i dagens elbilmarked. Muligens litt synd at de ikke er med i Ionity, men samtidig er jo Ionity helt på bærtur med sin nye prismodell, så det er kanskje ikke så farlig.

Når det gjelder standard vs performance, så tenker jeg at prisen kanskje er litt høy for sistnevnte. Personlig synes jeg også det blir litt glorete med gule kalippere og gule setebelter, men smak er jo forskjellig. Hvor mye bedre en performance-modell vil kjennes på veien er jo også usikkert, i hvert fall til daglig og vanlig kjøring. De fleste som kjøper performance vil antakelig aldri justere demperne uansett, og mangler også kompetansen til å virkelig tune bilen.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA