Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMX Raven Standard Range

Startet av kimnaess, torsdag 06. februar 2020, klokken 11:10

« forrige - neste »

kimnaess

Dette vil da si si at bilen lader like fort som e-tron og har like lang rekkevidde...

Spennende alternativ, oppe til vurdering ettersom 2018 100D akkurat er solgt

Vurderer bare å vente om det kommer rentekampanje i mars
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

jkirkebo

Sitat fra: Tesley på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:49
Har en slik selv. Er Raven med nye dempere og den er klargjort for 200kW-lading på SuC V3 (om det faktisk stemmer får vi vente å se). Også CSS-adapter med som standard.

Bilen har typical på i overkant av 400km, men realistisk ligger en på rundt 350 på vinteren og 380 på sommeren. Da ved langkjøring og oppvarmet batteri. Går 10-15% lenger enn 75D.

Da må typical være satt for lavt for den? X75D hadde typical på ca. 332km når de var nye, 15% mer enn det er bare 381km. Jeg kjørte vår X75D ca. på typical i dag (brukte 206Wh/km), fra Oslo til Dokka. Så på den er det enkelt å oppnå store deler av året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:06
Sitat fra: kodax på tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:57
Med to barn har vi ofte med to venner i tillegg, 6-seter uten mulighet til å legge ned 2.rad hadde vært utelukket, så på meg hadde det blitt 7-seter igjen:)
Frakter du ofte så store ting at 2.rad må legges ned?
Kanskje oftere enn de fleste; med båt, hus, hytte og 1000 prosjekter er det ofte jeg skal frakte relativt store ting. Har både X-box og henger, men enklere å legge ned setene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. februar 2020, klokken 23:42
Sitat fra: Tesley på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:49
Har en slik selv. Er Raven med nye dempere og den er klargjort for 200kW-lading på SuC V3 (om det faktisk stemmer får vi vente å se). Også CSS-adapter med som standard.

Bilen har typical på i overkant av 400km, men realistisk ligger en på rundt 350 på vinteren og 380 på sommeren. Da ved langkjøring og oppvarmet batteri. Går 10-15% lenger enn 75D.

Da må typical være satt for lavt for den? X75D hadde typical på ca. 332km når de var nye, 15% mer enn det er bare 381km. Jeg kjørte vår X75D ca. på typical i dag (brukte 206Wh/km), fra Oslo til Dokka. Så på den er det enkelt å oppnå store deler av året.
Vil anta den er satt likt som de nyere bilene (du har det vel på din Model 3), altså at den ikke har typical/rated, kun den ene verdien som vises, og som vel er et sted midt mellom gamle rated og typical?

GOS

Sitat fra: gr på onsdag 12. februar 2020, klokken 00:13
....
Vil anta den er satt likt som de nyere bilene (du har det vel på din Model 3), altså at den ikke har typical/rated, kun den ene verdien som vises, og som vel er et sted midt mellom gamle rated og typical?

Det som Model 3 oppgir er ikke en mellomting, men det som før ble kalt Typical (=Ideal=EPA Rating) på Model S/X
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Ikke helt med på den, rekkevidden som oppgis på nye nå er mindre realistisk enn tidligere typical, men mer realistisk enn tidligere rated (som vel var NEDC på europeiske biler).

Typical på min 75 er ca 320, EPA 383, rated 420 eller noe slikt (NEDC). Hvis ny SR nå viser "over 400", så er det omtrent EPA, som er 415 på den nye..

GOS

Sitat fra: gr på onsdag 12. februar 2020, klokken 07:39
Ikke helt med på den, rekkevidden som oppgis på nye nå er mindre realistisk enn tidligere typical, men mer realistisk enn tidligere rated (som vel var NEDC på europeiske biler).

Typical på min 75 er ca 320, EPA 383, rated 420 eller noe slikt (NEDC). Hvis ny SR nå viser "over 400", så er det omtrent EPA, som er 415 på den nye..

Hmm, du har muligens rett når det gjelder Typicalpå senere biler, men min veteran Model S hadde 253 miles i EPA range som var ca de 396 tkm som den hadde som ny  (495 rated, mens den vel var oppgitt til 505) men ser det at X som du nevner har stor forskjell.

Jeg kjørte min Model S ca like enkelt for å oppnå de ca 400 km som jeg kjører min Model 3 de ca 500 km. Så, den gang i 2014 så mener jeg Typical på S RWD var lik EPA, men jeg tror ved endringen til D-biler så ble EPA litt kunstig høy for S (og kanskje X?) og Typical ble gjerne da ikle løftet tilsvarende.

Men Model 3 har oppgitt range på batterimåleren som nok er veldig identisk med EPA.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ToWalkOrDrive

Utrolig hvor dyr den dollaren er.
Dersom vi hadde hatt en dollarpris på 6 kroner i stedet for 9,2...
Lurer på om den siste stigningen i dollarpris er bakt inn i bilprisen, eller om det blir ennå verre....
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Synd dollaren er ekstremt sterk for tiden ja. Jeg synes en bra spekket X LR til en mill er for dyrt. Sr til 700 og lr til 800 hadde vært mer riktig sammenlignet med konkurrenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tin

Sitat fra: Tesley på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:49
Har en slik selv. Er Raven med nye dempere og den er klargjort for 200kW-lading på SuC V3 (om det faktisk stemmer får vi vente å se). Også CSS-adapter med som standard.

Bilen har typical på i overkant av 400km, men realistisk ligger en på rundt 350 på vinteren og 380 på sommeren. Da ved langkjøring og oppvarmet batteri. Går 10-15% lenger enn 75D.

Er det S eller X du har?

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. februar 2020, klokken 09:52
Synd dollaren er ekstremt sterk for tiden ja. Jeg synes en bra spekket X LR til en mill er for dyrt. Sr til 700 og lr til 800 hadde vært mer riktig sammenlignet med konkurrenter.
Nesten alle X SR ligger ute for 794k, med wltp på 375 km. Regner disse er Raven?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. februar 2020, klokken 09:52
Synd dollaren er ekstremt sterk for tiden ja. Jeg synes en bra spekket X LR til en mill er for dyrt. Sr til 700 og lr til 800 hadde vært mer riktig sammenlignet med konkurrenter.
Enig. Nå som behovet for så stor bil som X er synkende ser jeg ikke verdien i å bruke 1 mill på X. SR tror jeg fremdeles har for kort rekkevidde.

Hadde Audi bare fikset appen og regen (enpedal) så kunne  etron 55 vært ett alternativ.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Du vil ha e-tron 55, men tror SR har for kort rekkevidde? 75 ligger vel midt mellom 50 og 55 i rekkevidde, og SR går 3-4 mil lenger enn 75, så da er den nok fryktelig nær e-tron 55 i rekkevidde...

kimnaess

Helt enig, Audi e-tron skuffer stort på rekkeviddw med et 95kwh batteri

TMX SR Raven til 700 hadde jeg lett kjøpt, enig i at dollaren eller skal vi si krona istedenfor siden den har svekket seg mot nesten alle valutaer ødelegger litt for oss nå

Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:46
Du vil ha e-tron 55, men tror SR har for kort rekkevidde? 75 ligger vel midt mellom 50 og 55 i rekkevidde, og SR går 3-4 mil lenger enn 75, så da er den nok fryktelig nær e-tron 55 i rekkevidde...
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Klovn1

Er det noen som vet om TMX Standard range har 75kwh-batteri eller om det er et softwarebegrenset 100-batteri?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA