Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron ladetimer

Startet av hybrid88, torsdag 13. februar 2020, klokken 22:23

« forrige - neste »

hybrid88

Kan noen forklare hvordan timer fungerer på etron?

Frem til nå har jeg ikke brukt avreisetid og da sliter jeg med at batteriene er kalde når ladingen er ferdig mange timer før avreise. Om jeg da setter på oppvarming selvom bilen står i lader så starter den ikke å lade samtidig som man setter på varmen. Dette fører til at bilen har 95% når jeg starter på hytteturen. Veldig merkelig at ikke laderen starter umiddelbart etter at jeg setter på varmeren på appen?


Det er litt klønete når vi har mer eller mindre akkurat rekkevidden til hytta. Jeg må stoppe å lade underveis pga marginalt for lite batteri.


Kan dere hjelpe meg å løse dette med en instruksjon for oppsett av timer? Så jeg får 100% og varm bil/batteri ved avreise.

Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Hvilken effekt lader du med? Dersom det «bare» er medfølgende nødlander på vanlig stikkontakt, gir denne ca 1,5 KW etter AC/DC for varme og lading. Dersom bilen skal varme på full effekt (10 kW, det meste må da trekkes fra batteriet) må du lade i en time etter 10 min oppvarming for å komme tilbake til 100%. Det er ikke noen innstilling for at varming bare skal trekke strøm fra veggen (og det ville tatt lang tid), og den tar effekten den trenger for å få opp temperaturen.

Du kan komme nærmere målet ved å sette varming f eks 120 og 30 min før avreise, og ha litt lunk igjen i bilen når den siste perioden starter slik at den ikke trenger gå på full effekt.

Jeg tror uansett du ikke får mer rekkevidde av å starte med kald bil og 100%. Da får du i stedet stort forbruk til oppvarming på starten av turen.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Lader med charge amp 16a som gir 3.2kw på offentlig ladestolpe.

Jeg trodde poenget med timer/ forhåndsinntilling på avreise var at bilen velger å lade slik at den når 100% på avreisetidspunkt? Altså den venter med å starte ladingen hvis det er 10 timer til avreise og 2 timer nødvendig lading til 100%. Og dermed har batteriene temperatur ved avreise. Jeg trodde også da at dersom man valgte klimatisering på timeren ville bilen også være varm ved avreise uten at det påvirker rekkevidde.

Jeg har forståelse for at den tar strøm fra batteri for oppvarming men dette må jo alikevel enkelt håndteres med så avansert teknologi? Om bilen vet når den skal dra bør det jo være mulig å ha 100% og oppvarmet bil. Det handler jo bare om hvordan den beregner forbruk/tid/lading

Ganske sikker på at dette funket topp på I3 eller om det var e-golf. Hatt begge tidligere.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

i3 (og sikkert også e-Golf) med aktiv varmepumpe bruker maks 3 kW under oppvarming, og bilen er varm med 1kWh energiforbruk. Har du parkert kaldt nok og på en svak lader, vil du se at også disse vil spise av batteriet selv om de var fulladet før varming startet.

e-tron drar 10 kW til oppvarming, og det ser ut som det går med rundt 3-4 kWh til å få bilen varm i kaldt vær. Så med 3.2 kW lader, så er det ikke nok derfra til å varme med full effekt.

Er enig at de kunne hatt en "bevar batteriet og varm bilen", men da måtte den ha varmet i næmere en time i stedet (med tilhørende varmetap til omgivelsene underveis). Så ut fra totalt energiforbruk, er det gunstigst å ta maks varme så sent som mulig, men det gir da som du savner ikke muligheten til å alltid ha fulladet batteri.

PS: Jeg ville vært litt forsiktig med 16A-lading på offentlige schuko-stolper. De stolpene får mye juling, og kontaktene er ofte dårlige. Plutselig står du der med en ødelagt/svidd kontakt på ladekabelen din (=dyrt). Under er et bilde fra stolpe i Oslo.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kølis

#4
e-tron i motsetning til e-golf henter strøm der det er strøm. En e-golf henter kun strøm fra batteriet når den ikke er tilkoblet. Er den innstilt på kun 5A blir det ikke mye varmt i en e-golf.

En teoretisk mulighet, ikke testet. Innstill måltemperaturen i APP-en til e-tron til 16°C eller kanskje LO funker (test selv) og AV med setevarme/glassflateoppvarming. Bruker mindre energi og dermed har du bedre rekkevidde (kanskje det du trenger). Kaldt i bilen blir det uansett ikke lenge, for makan til kjapp oppvarming er det få andre biler som har. e-golf blir egentlig aldri sikkelig varm.

16A..? bruker du industrikontakt (CEE)..?
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Orbit

Se over. Hybrid88 bruker Charge Amps, sannsynligvis Ray-kabelen som gir opptil 16A selv på vanlig Schuko (som en bør være forsiktig med å bruke). Det er en veldig lett og hendig kabel (minimal "ladekladd"), har selv med denne som nødlader i bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kølis

#6
Blir som jeg skulle å gi fullstendig F i koronatiltakene da jeg som elektriker vet bedre enn leger.
Årsaken til begrensingen på 8A til e-tron er den store mengden med strøm den trenger (mindre fare for varmgang i stikkontakten), ikke noe man skal kødde med!!!
Bruk kun nødladeutstyret som følger bilen!!!

Finnes sjuke produkter (som man lett kan lage selv, trolig enda billigere) som gjør at man kan lade en e-Tron med 16A. Regler og lover er ikke til for å gjøre ting vanskelig - merkelig at enkelte tror det.

(Fjernet «fy» 😌)
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Orbit

Vet ikke hvem du "fy"-er til.... men riktig brukt er Ray for meg en bedre nødlader enn den orginale. (Men ja, den gir muligheter for misbruk som ikke er heldig). Skulle jeg komme i en situasjon hvor jeg må lade på et "ukjent" anlegg, vil jeg heller koble en lett Ray-kabel stilt inn på 6A, enn å finne en opphengsløsning for Audi sin mastodont som også vil trekke 33% høyere strømstyrke. Orginalkabelen ligger heller med rødstikket "fast" tilkoblet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Til info så bruker jeg ikke lenger denne løsningen etter at jeg flyttet ut av sentrum:) Nå er det fastmontert lader :)
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA