i3 (og sikkert også e-Golf) med aktiv varmepumpe bruker maks 3 kW under oppvarming, og bilen er varm med 1kWh energiforbruk. Har du parkert kaldt nok og på en svak lader, vil du se at også disse vil spise av batteriet selv om de var fulladet før varming startet.
e-tron drar 10 kW til oppvarming, og det ser ut som det går med rundt 3-4 kWh til å få bilen varm i kaldt vær. Så med 3.2 kW lader, så er det ikke nok derfra til å varme med full effekt.
Er enig at de kunne hatt en "bevar batteriet og varm bilen", men da måtte den ha varmet i næmere en time i stedet (med tilhørende varmetap til omgivelsene underveis). Så ut fra totalt energiforbruk, er det gunstigst å ta maks varme så sent som mulig, men det gir da som du savner ikke muligheten til å alltid ha fulladet batteri.
PS: Jeg ville vært litt forsiktig med 16A-lading på offentlige schuko-stolper. De stolpene får mye juling, og kontaktene er ofte dårlige. Plutselig står du der med en ødelagt/svidd kontakt på ladekabelen din (=dyrt). Under er et bilde fra stolpe i Oslo.
[ You are not allowed to view attachments ]