Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia e-niro eller Ford mustang mach-e

Startet av Tskab, torsdag 13. februar 2020, klokken 22:22

« forrige - neste »

femail

Sitat fra: moby666 på mandag 02. mars 2020, klokken 08:06
Hvis det er 2020 mod av Kia eNiro, ville jeg gått for det. Er det den gamle hadde jeg tenkt med om noen ganger til...
Hva er den store forskjell på 1st edition eller såkalt 2020, bortsett fra bagateller og pris. Hva slags bilhold er folk vane med som klarer å kalle 2019 for "den gamle"..? 🤓 Har selv en fantastisk "gammel" fin e-Niro levert november 2019, ingen konkurrenter pr dd, sett opp mot kombinasjon pris,rekkevidde,plass,utstyr👍👍

Øyvind.h

Litt eksteriørdetaljer, nye baklys, blinklys?, app-tilgang, bedre og større infoskjerm, forvarming uten kabel mm.
Mye som er forbedret på årets modell. Har man kønummer og kjøper mtp å beholde bilen en stund ville jeg helt klart ventet på 2020 nå ja. Med mindre man sitter i skvis og må ha bil i løpet av få måneder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Gjennom disse årene i elbilkaoset er en av de tingene jeg har lært meg at det lanseres stadig nye biler, og det høres flottere ut for hver bil som presenteres, nesten så man føler at egne biler blir utdatert på flekken. Men når bilene først kommer på markedet eller blir tilgjengelig for prøvekjøring, så er ikke alt honky dory allikevel. Jeg har blitt skuffet gang på gang på gang. Dette er nybrottsarbeid, og produsentene sliter med å ivareta alt vi sære elbileiere har av preferanser. At Mach-e blir en "perfekt" elbil har jeg ingen som helst tro på, den kommer til å ha sine sider den og. En ting som iallfall har blitt bevist gang på gang, er at Hyundai og Kia er blant de desidert mest effektive bilene på markedet, både hva angår forbruk, rekkevidde og ladehastighet i km/t. Til Oslo-bil for helgebruk med ett barn, uten behov for henger, hadde jeg ikke lurt lenge på å kjøpe e-Niro. Filholder, kjøling i seter, romslig, kan ta 100 kg taklast, hendig størrelse som egner seg godt til trange parkeringshus og parkeringsplasser i Oslo.

Skal jeg si noe negativt om den, så er kvaliteten på ryggekameraet dårlig, sommerdekkene den leveres med er forholdsvis harde og gir mye mer støy enn de piggfrie vinterdekkene, litt for mye plinge og dingelyder (men mye bedre enn Leaf), den har ladeport foran, retningsvelgeren roterer i stedet for frem og tilbake, og da må jeg tenke/se hva som er forover og bakover i stedet for at det går på automatikk (vanesak og helt sikkert uproblematisk om man kun kjører den, men jeg kjører den bare en sjelden gang). I tillegg så er det jo også en KIA, som i min verden ikke er veldig spennende, men hos meg er Ford i akkurat samme sjanger...

Tskab

Sitat fra: Robert E-Niro på mandag 02. mars 2020, klokken 09:36
Sitat fra: moby666 på mandag 02. mars 2020, klokken 08:06
Hvis det er 2020 mod av Kia eNiro, ville jeg gått for det. Er det den gamle hadde jeg tenkt med om noen ganger til...

Burde slå til uansett.
Tipper det ikke er 2020 modellen til den prisen, og ventelista er lang.

Godt spørsmål. Hvordan finner jeg ut om det er 2019 eller 2020 modell? Er det først når vi får tilbud om å skrive kontrakt? Vi var innom Kia Ensjø i Oslo og der fikk vi snakket med en selger som sa at E-niro med app kommer som utstillingsmodell i Mars og etter hvert til salg for de som venter på app.

Det er ikke first edition modellen vi får kjøpe.

Øyvind.h

#19
Hør med svigerfaren din. For øyeblikket er det vel bare den gamle modellen de leverer ut.
Til sommeren-høsten kommer årets modell til de første kundene som satt seg på venteliste i 2018.
Om du får bilen for 360 med 10% rabatt høres det egentlig ut som en 2019 first edition med vinterhjul, gummimatter og type 2 kabel.
Veiledende på 2019 modellen er vel 382 eller noe sånt. Pluss klargjøring, levering, vrakpant etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tskab

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. mars 2020, klokken 08:47
Hør med svigerfaren din. For øyeblikket er det vel bare den gamle modellen de leverer ut.
Til sommeren-høsten kommer årets modell til de første kundene som satt seg på venteliste i 2018.
Om du får bilen for 360 med 10% rabatt høres det egentlig ut som en 2019 first edition med vinterhjul, gummimatter og type 2 kabel.
Veiledende på 2019 modellen er vel 382 eller noe sånt. Pluss klargjøring, levering, vrakpant etc.

Da skal jeg gjøre det. Jeg har et spørsmål som kanskje er litt dum. Du sier at det er først til høsten/sommeren som årets modell kommer til de som har satt seg på lista i 2018. (Vi satte oss på lista i Juni 2018). Hvorfor finnes det salgsannonser på finn.no hvor noen selger Kia e-niro 2020-modell? Eller er det egentlig bare en informasjon om når bilen ble registrert for første gang?

Tskab

Sitat fra: gr på mandag 02. mars 2020, klokken 10:25
Gjennom disse årene i elbilkaoset er en av de tingene jeg har lært meg at det lanseres stadig nye biler, og det høres flottere ut for hver bil som presenteres, nesten så man føler at egne biler blir utdatert på flekken. Men når bilene først kommer på markedet eller blir tilgjengelig for prøvekjøring, så er ikke alt honky dory allikevel. Jeg har blitt skuffet gang på gang på gang. Dette er nybrottsarbeid, og produsentene sliter med å ivareta alt vi sære elbileiere har av preferanser. At Mach-e blir en "perfekt" elbil har jeg ingen som helst tro på, den kommer til å ha sine sider den og. En ting som iallfall har blitt bevist gang på gang, er at Hyundai og Kia er blant de desidert mest effektive bilene på markedet, både hva angår forbruk, rekkevidde og ladehastighet i km/t. Til Oslo-bil for helgebruk med ett barn, uten behov for henger, hadde jeg ikke lurt lenge på å kjøpe e-Niro. Filholder, kjøling i seter, romslig, kan ta 100 kg taklast, hendig størrelse som egner seg godt til trange parkeringshus og parkeringsplasser i Oslo.

Skal jeg si noe negativt om den, så er kvaliteten på ryggekameraet dårlig, sommerdekkene den leveres med er forholdsvis harde og gir mye mer støy enn de piggfrie vinterdekkene, litt for mye plinge og dingelyder (men mye bedre enn Leaf), den har ladeport foran, retningsvelgeren roterer i stedet for frem og tilbake, og da må jeg tenke/se hva som er forover og bakover i stedet for at det går på automatikk (vanesak og helt sikkert uproblematisk om man kun kjører den, men jeg kjører den bare en sjelden gang). I tillegg så er det jo også en KIA, som i min verden ikke er veldig spennende, men hos meg er Ford i akkurat samme sjanger...

Du kommer med mange gode og reflekterte poeng. Det som skurrer litt hos oss er nettopp at vi bor innenfor ring 3 i Oslo og bruker maks 15min til jobb med offentlig kommunikasjon (dør til dør). Jeg er sikker på at vi kommer til å bruke bil mer enn det vi ha gjort til nå men det er vel nærliggende å tro når man faktisk har en bil som er tilgjengelig 24/7.

E-niron er ikke så spennende nei, men den får jobben gjort.

Syns du vi bør likevel slå til om det er en 2019 modell?

Øyvind.h

Sitat fra: Tskav på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:42
Da skal jeg gjøre det. Jeg har et spørsmål som kanskje er litt dum. Du sier at det er først til høsten/sommeren som årets modell kommer til de som har satt seg på lista i 2018. (Vi satte oss på lista i Juni 2018). Hvorfor finnes det salgsannonser på finn.no hvor noen selger Kia e-niro 2020-modell? Eller er det egentlig bare en informasjon om når bilen ble registrert for første gang?
Juks med tall. På Finn må du egentlig fylle ut modellår, men da jukser de og legger inn 2020 selv om VIN forteller at det er en 2019 modell. Om det er privatperson som selger vet de at det i kontrakten med Kia stod 2019 modell. Tipper selger spiller dum og later som at en bil registrert i 2020 "må være en 2020. Bare se på interiørbilder så ser du om den har ny skjerm. Eller bilde bakfra der baklyktene skal være nye.

Om du satt deg på liste juni 2018 og har bedt om 2020 modellen tipper jeg du har bil sent på sommeren, kanskje utpå høsten. Jeg satt meg på liste i august 2018 og fikk estimert tilgang på 2020-modellen høst/vinter i år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Tskav på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:49
Du kommer med mange gode og reflekterte poeng. Det som skurrer litt hos oss er nettopp at vi bor innenfor ring 3 i Oslo og bruker maks 15min til jobb med offentlig kommunikasjon (dør til dør). Jeg er sikker på at vi kommer til å bruke bil mer enn det vi ha gjort til nå men det er vel nærliggende å tro når man faktisk har en bil som er tilgjengelig 24/7.

E-niron er ikke så spennende nei, men den får jobben gjort.

Syns du vi bør likevel slå til om det er en 2019 modell?
Vi har hatt e-Niro 2019 i et år nå, men det er madammen som kjører den mest. Hun har ingen interesse av app (vi er begge i 30-årene, så en kan ikke skylde på alderen heller). Vi har Model X og har hatt e-Golf, begge med app, men hun har egentlig ikke brukt det. Hun logget seg nylig på Tesla-appen igjen for første gang på over et år. Litt forklart med at hun sjelden bruker X-en, men uansett forteller det at det er individuelle forskjeller på behovet for app. For meg ville det vært vurderingen av app som eventuelt gjorde det verdt å vente på 2020 og betale 15k mer, de andre småendringene betyr mindre og blir sekundære. Står bilen ute (og spesielt om den har mulighet for forvarming/batterivarming uten strømtilkobling) er app viktigere enn om den står inne.

Når det gjelder de negative sidene jeg nevnte med e-Niro, så klarer jeg lage slike lister omtrent uansett bil, så det blir opp til hver enkelt å vurdere hva som er viktig...  :P

Tskab

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:54
Sitat fra: Tskav på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:42
Da skal jeg gjøre det. Jeg har et spørsmål som kanskje er litt dum. Du sier at det er først til høsten/sommeren som årets modell kommer til de som har satt seg på lista i 2018. (Vi satte oss på lista i Juni 2018). Hvorfor finnes det salgsannonser på finn.no hvor noen selger Kia e-niro 2020-modell? Eller er det egentlig bare en informasjon om når bilen ble registrert for første gang?
Juks med tall. På Finn må du egentlig fylle ut modellår, men da jukser de og legger inn 2020 selv om VIN forteller at det er en 2019 modell. Om det er privatperson som selger vet de at det i kontrakten med Kia stod 2019 modell. Tipper selger spiller dum og later som at en bil registrert i 2020 "må være en 2020. Bare se på interiørbilder så ser du om den har ny skjerm. Eller bilde bakfra der baklyktene skal være nye.

Om du satt deg på liste juni 2018 og har bedt om 2020 modellen tipper jeg du har bil sent på sommeren, kanskje utpå høsten. Jeg satt meg på liste i august 2018 og fikk estimert tilgang på 2020-modellen høst/vinter i år.

Jeg har ikke tenkt på at man kan jukse på den måten men det kan man jo.

I forbindelse med korona så har vi skjønt at det er mange bilprodusenter som setter opp prisene. Det blir interessant å se om hvor mye evt. prisøkningen blir på E-niro.

Takk for alle svar hittill!

Tskab

Sitat fra: gr på onsdag 04. mars 2020, klokken 15:36
Sitat fra: Tskav på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:49
Du kommer med mange gode og reflekterte poeng. Det som skurrer litt hos oss er nettopp at vi bor innenfor ring 3 i Oslo og bruker maks 15min til jobb med offentlig kommunikasjon (dør til dør). Jeg er sikker på at vi kommer til å bruke bil mer enn det vi ha gjort til nå men det er vel nærliggende å tro når man faktisk har en bil som er tilgjengelig 24/7.

E-niron er ikke så spennende nei, men den får jobben gjort.

Syns du vi bør likevel slå til om det er en 2019 modell?
Vi har hatt e-Niro 2019 i et år nå, men det er madammen som kjører den mest. Hun har ingen interesse av app (vi er begge i 30-årene, så en kan ikke skylde på alderen heller). Vi har Model X og har hatt e-Golf, begge med app, men hun har egentlig ikke brukt det. Hun logget seg nylig på Tesla-appen igjen for første gang på over et år. Litt forklart med at hun sjelden bruker X-en, men uansett forteller det at det er individuelle forskjeller på behovet for app. For meg ville det vært vurderingen av app som eventuelt gjorde det verdt å vente på 2020 og betale 15k mer, de andre småendringene betyr mindre og blir sekundære. Står bilen ute (og spesielt om den har mulighet for forvarming/batterivarming uten strømtilkobling) er app viktigere enn om den står inne.

Når det gjelder de negative sidene jeg nevnte med e-Niro, så klarer jeg lage slike lister omtrent uansett bil, så det blir opp til hver enkelt å vurdere hva som er viktig...  :P

Takk for svar. Vi begge er i tidlig 30 årene og hos oss er det jeg som er mest interessert i teknikk/dingser. Mannen min er vel også interessert men det er alltid jeg som må løse problemene :)

Vi begge ser verdien av å ha app og siden vi har klart oss ganske greit uten bil hittil så tenker vi at vi kan vente på app.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA