Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia e-niro eller Ford mustang mach-e

Startet av Tskab, torsdag 13. februar 2020, klokken 22:22

« forrige - neste »

Tskab

Jeg trenger litt hjelp.

Vi står i kø på Kia e-niro og Ford mustang mach-e. I utgangspunktet hadde vi bestemt oss for å takke nei til e-niro og kjøpe mach-e. Men nå har det dukket opp en mulighet for oss å få kjøpe e-niro til en god pris. Vi kan få den helt ny med 10% avslag via svigerfar. Dette gir en pris på cirka 360-370 000.

Hva det gjelder mach-e har vi satt oss opp på listen for den med lengst rekkevidde. Med teknopakke tror jeg det endte opp på cirka 513 000.

Nå er vi veldig usikre på hvilken bil vi skal kjøpe. Vi bor i ganske sentralt i Oslo. Vi har ikke bil idag. Vi bruker kollektivt til daglig og hvis vi skal én lenger strekning så låner vi bil av familie. Vi har en sønn på 8 måneder.

Hva hadde dere gjort? I ukedagene kommer bilen til å stå i garasjen og det er vel mest i helgene og feriene vi ser for oss at bilen blir godt brukt. Vi har familie i Sverige og det er cirka 30 mil dit. Så vi har planer om å besøke oftere enn det vi gjør idag.

Vi syns mach-en virker som en veldig kul bil og har alt av det vi trenger. Kia e-niro har også alt vi trenger men er vel kanskje litt «kjedelig» og ikke like estetisk tilfredstillende som mach-en. Vi syns det er vanskelig å rettferdiggjøre bruk av 150 000kr ekstra på en bil bare fordi den er «kulere» osv. Det skal nevnes at vi har god økonomi.

Takknemlig for svar :-)




vinterdekk

Må ha i bakhodet at Ford har vært trege med elektrifiseringen og at dette er første generasjon Mach-E. Kia eNiro/Niro har vært på markedet i flere år og Kia har bevist at plattformen fungerer. For en bil som bare skal brukes nå og da tenker jeg det er lurt å ta det tryggeste og velge 2020 (?) eNiro, men ta en prøvetur om du fortsatt er i tvil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

torlie

Dersom du kan få 10% avslag på e-niro hadde jeg gått for den, selv om den er en mye kjedeligere bil.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

ProsjektX

hadde nok også valg eNiro, ut ifra
* teknologi som har vært på markedet mange år
* Lavere pris
* Mindre og mer kompakt bil en Ford'en, men fremdeles veldig romslig inni, så litt avhengig av hvor du parkerer også
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

arthur

Hodet og fornuften sier Kia og hjertet sier Ford - ditt valg hva du vil lytte til?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Det er bedre med en fugl i hånda, enn ti fugler på taket. Vi vet ingen ting om hvordan leveringssituasjonen til Ford blir. Har du en konkret utlevering av en Kia på gang, så vet du ihvertfall når du får bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tskab

Takk for gode råd!

Her var det mange gode poenger som vi ikke en gang har tenkt på. Blant annet at det faktisk er en første generasjons mach-e.

Jeg er enige med dere alle. Det er som Arthur skriver: hjertet sier Ford men det rasjonelle mennesket sier Kia uten tvil.


Daniel_0007

Spørs og hvor lenge du har tenkt å ha bilen, tipper at mach-e holder seg bedre i pris enn e-niro spesielt utgaven som ikke har app styring.
Model 3 2019 LR Rwd

chargedup

#8
Det at det er førstegenerasjon kan spille inn på hva restverdi er når du skal selge bilen. Skal du selge etter et halvt år, er det sannsynligvis best å velge den bilen som har vært kortest på markedet, selv om du kanskje har måtte vært på verksted et par ganger for utbedringer. Elbiler har en voldsom "utvikling" (at det kommer flere merker/biler og prisene på nye "eldre modeller" blir satt ned, ref golf/i3/ampera/leaf osv), og en 1-2 år gammel modell som e-niro kan ha brattere verdifall når xyz kommer med en ny modell. Verditapet ditt kommer uansett til å bli mindre i kroner ved å kjøpe en Kia til 150' mindre enn en mach-e.

Vil anbefale deg å prøvekjøre e-niro, den er god med topp kvalitet driftsmessig (lite klager/feil og rekkevidden er bra, såvidt jeg har lest). Hvis det ikke er behov for rekkevidden/awd på mach-e, er det kun du som kan velge om det er verdt det for deg.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tskab

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 14. februar 2020, klokken 11:36
Spørs og hvor lenge du har tenkt å ha bilen, tipper at mach-e holder seg bedre i pris enn e-niro spesielt utgaven som ikke har app styring.

Vi fikk tilbud om å kjøpe bil i januar og sa at vi vil vente på app. Så da blir det evt en e-niro med app.

Counterpointer

Siden dere skriver at økonomien er god, så er jo ikke et eventuelt verditap så presserende. Da er det bedre å ha en morsom bil. Har sett Mach-E live og den ser fin ut. Ikke minst integrasjonen med Google, så hvis dere er Android mennesker er det et poeng.

Det kommer jo også flere konkurenter i år. Model Y kan plutselig bli tilgjengelig, Volvo XC40 er allerede her, Skoda Enyaq (tidligere Vision IV) kommer også i år sies det.

Tskab

Sitat fra: chargedup på fredag 14. februar 2020, klokken 11:52
Det at det er førstegenerasjon kan spille inn på hva restverdi er når du skal selge bilen. Skal du selge etter et halvt år, er det sannsynligvis best å velge den bilen som har vært kortest på markedet, selv om du kanskje har måtte vært på verksted et par ganger for utbedringer. Elbiler har en voldsom "utvikling" (at det kommer flere merker/biler og prisene på nye "eldre modeller" blir satt ned, ref golf/i3/ampera/leaf osv), og en 1-2 år gammel modell som e-niro kan ha brattere verdifall når xyz kommer med en ny modell. Verditapet ditt kommer uansett til å bli mindre i kroner ved å kjøpe en Kia til 150' mindre enn en mach-e.

Vil anbefale deg å prøvekjøre e-niro, den er god med topp kvalitet driftsmessig (lite klager/feil og rekkevidden er bra, såvidt jeg har lest). Hvis det ikke er behov for rekkevidden/awd på mach-e, er det kun du som kan velge om det er verdt det for deg.

Ja du sier noe der. Vi har ikke fått prøvekjørt bilen enda men håper på å få gjort det neste uke. Den bilen vi kjøper nå kommer vi til å i noen år med mindre vår bruk av bil forandres usedvanlig mye hvilket jeg ikke tror så lenge vi bor i Oslo sentrum.

Vi vurderer bilen fremst på grunn av pris og rekkevidde. Hvis vi skal på langtur så ville vi ha tatt en pause etter 2-3 timer og da kunne man ha hurtigladet bilen. Så det er et argument for at man kanskje ikke trenger 600km i rekkevidde.

Robert E-Niro

Sitat fra: Tskav på lørdag 15. februar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: chargedup på fredag 14. februar 2020, klokken 11:52
Det at det er førstegenerasjon kan spille inn på hva restverdi er når du skal selge bilen. Skal du selge etter et halvt år, er det sannsynligvis best å velge den bilen som har vært kortest på markedet, selv om du kanskje har måtte vært på verksted et par ganger for utbedringer. Elbiler har en voldsom "utvikling" (at det kommer flere merker/biler og prisene på nye "eldre modeller" blir satt ned, ref golf/i3/ampera/leaf osv), og en 1-2 år gammel modell som e-niro kan ha brattere verdifall når xyz kommer med en ny modell. Verditapet ditt kommer uansett til å bli mindre i kroner ved å kjøpe en Kia til 150' mindre enn en mach-e.

Vil anbefale deg å prøvekjøre e-niro, den er god med topp kvalitet driftsmessig (lite klager/feil og rekkevidden er bra, såvidt jeg har lest). Hvis det ikke er behov for rekkevidden/awd på mach-e, er det kun du som kan velge om det er verdt det for deg.

Ja du sier noe der. Vi har ikke fått prøvekjørt bilen enda men håper på å få gjort det neste uke. Den bilen vi kjøper nå kommer vi til å i noen år med mindre vår bruk av bil forandres usedvanlig mye hvilket jeg ikke tror så lenge vi bor i Oslo sentrum.

Vi vurderer bilen fremst på grunn av pris og rekkevidde. Hvis vi skal på langtur så ville vi ha tatt en pause etter 2-3 timer og da kunne man ha hurtigladet bilen. Så det er et argument for at man kanskje ikke trenger 600km i rekkevidde.

Har E-Niro selv og må si det er en svært komfortabel bil å eie og kjøre.
Den prisen du nevner: Er dette for en First edition 64kWh? Hvis ja er det bare å slå til.
Sett bort fra sex appeal taler en del for Forden: Mulighet for krok, større baggasjerom, hurtigere lading etc. Men prisen du er tilbudt er helt enestående. Du vil ikke angre.
Kia E-Niro 10/2019

moby666

Hvis det er 2020 mod av Kia eNiro, ville jeg gått for det. Er det den gamle hadde jeg tenkt med om noen ganger til...

Robert E-Niro

Sitat fra: moby666 på mandag 02. mars 2020, klokken 08:06
Hvis det er 2020 mod av Kia eNiro, ville jeg gått for det. Er det den gamle hadde jeg tenkt med om noen ganger til...

Burde slå til uansett.
Tipper det ikke er 2020 modellen til den prisen, og ventelista er lang.
Kia E-Niro 10/2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA