Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og råd om Sverigeturer

Startet av Morten L, tirsdag 03. mars 2020, klokken 05:57

« forrige - neste »

Morten L

Hei alle mann

Helt ny på forumet så dette er sikkert diskutert før. Er i ferd med å kjøpe e-tron 50 og har familie i Sverige som bor ca 35 mil unna, da må det lades underveis. Det jeg er litt engstelig for er f eks turer på vinter hvor rekkevidden går ned og det må lades f eks i Strømstad eller Uddevalla traktene (skal rett utenfor Gøteborg). Med bil full av familie og hund  er jo ofte ikke akseptabelt stopp mer enn 30 min. Kan jeg regne med at dette fungerer greit å finne lader på veien med rask kapasitet? Hvis det er kø på dette kan jo timene gå. Og hvordan ordnes betaling? Apper, kort eller forhåndsregistrering? Leveres e-tron med kabel for raskest oppladning? Erfaringer og tips mottas med takk. Hilsen Morten

turfsurf

Det er jo Ionity (https://ionity.eu/en/where-and-how.html) ladere rett forbi Strømstad, og på Varberg rett før Gøteborg. De burde jo passe deg greit. I tillegg ser det ut som om CircleK begynner å bygge ut lynladere i Sverige og. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Morten L

Takk for svar. Det står at E-tron leveres som standard med 11kw lading mens i denne artikkelen er det jo mye høyere lademuligheter, opptil 150 kw. Hvordan funker det? https://www.elbil24.no/tester/ingen-lader-raskere-enn-audi-e-tron/70719639
Er det ikke ofte 22kw på disse hurtigladerene?

z4rd

#3
https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/Ladetyper-og-ladetid/

Ved bruk av hurtigladere/lynladere ligger selve laderen i stasjonen.

Ifm semi-hurtiglading benyttes laderen i bilen.

Kan også anbefale deg å bli kjent med ABRP (https://abetterrouteplanner.com/) for planlegging av ruter og ladestopp. Merk at man kan justere på ulike innstillinger som føre, temperatur, vind osv.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

#4
Sitat fra: Morten L på tirsdag 03. mars 2020, klokken 06:39
Er det ikke ofte 22kw på disse hurtigladerene?
Når man snakker om opp til 22kW lading er det AC, populært kalt semihurtig. Det er det man kan få fra hjemmeladere og ladere på parkeringsplasser o.l. Disse bruker laderen som er i bilen, standard 11kW på etron, men som og skal kunne leveres med 22kW (kjenner ikke status på dette). 11kW holder stort sett siden man uansett da får ladet bilen over natten. Jeg ville ikke betalt ekstra for 22kW (har hatt Tesla med begge deler).

Hurtigladere (50kW) og lynladere (over 50kW) er eksterne ladere som leverer DC omtrent rett til batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Morten L

Takker for svar. Det er bare snakk om noen få sverigeturer per år så da tolker jeg det som at jeg kommer greit frem 35 mil med f eks ionity lading på 30 min.

Orbit

Ionity dekker allerede behovet ditt, og antall lynladere er generelt i rask vekst. Her er oversikt per i dag på denne strekningen (fra ChargEV, som gir oversikt på tvers av operatører, og mulighet til å filtere på kun lynladere). Du kan også lade allerede i Svinesundparken (BKK) på norsk side (dersom du ikke skal langt forbi Gøteborg).

(Det er ennå fragmentert med betalingsløsninger, men i oversikten over dukker det f.eks. opp en 100kW lader nord for Kungälv med en grei pris [2 SEK/kWh], burde passe perfekt til e50. På de aller travleste dagene kan det være greit å gå litt utenfor hovedstrømmen....)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Sitat fra: evtronDK på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. februar 2020, klokken 18:10
Beklager det. Men nå som Ionity har priset seg som de gjør, og bare dekker sør-Norge, er det noen annen CCS-tilbydere som tilbyr 90+ kW ladere til non-Tesla? Er det en app som viser kun lyn-ish-ladere, utenom betalapper?
Ja, download chargeEV app'en til iOS, og konfigurer den til at bruge goingelectric.de som source. Da kan den sættes op til kun at vise CCS ladere samt Fast Charging Power = over 100kw. Dertil sætter man et filter som viser FastChargers only......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Skal man bruke Ionity etter gratisperioden på Transit ladeavtale hos Audi bør man vurdere Maingau Energie.

OK pris i Norge, men i Sverrige blir Maingau Energie også dyrt, men billigere enn direkte betaling til Ionity uten avtale.

Nevnt også her.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

#8
Maingau-greiene varer sikkert bare noen uker så er det justert til nye Ionity-priser?

Ellers til TS, på spørsmålet om kabel, så har DC-laderne allerede kabel som du plugger rett i bilen, tilpasset strømmen de kan levere. Bilen begrenser hva den kan ta imot. For din del vil det si maks 120 kW. Det er 55-utgaven som tar i mot 150.

Kabelen som medfølger er for AC-lading (finnes ofte også sammen med hurtigladere, og ellers på kjøpesentre, p-hus, hjemme...).

Morten L

Jeg får tåle å betale litt de få gangene det gjelder. Så da klarer jeg meg med de kablene som leveres med. Mye å lære seg her for en nybegynner.

Counterpointer

Du kommer helt sikkert til å lære raskt. Det er egentlig ikke vanskelig bare nytt og derfor uvant.

Jeg vil tro at det generelt blir lite kø på Ionity.

På litt lengre turer med barn/hund/eller andre som trenger mer småpauser, er det heller ikke dumt å ta to korte 10 minutter stopp med litt avstand enn en litt lengre på 20 minutter.

Gratulerer med ny bil

Morten L

Takk for det, får den i løpet av uka. :)

Vollis47

Ta deg noen turer for å teste ut hurtiglading på 2-3 ladestasjoner uten å ha med passasjerer. Litt øvelse vil gjøre at du føler deg sikrere når dere skal ut på Sverige-tur. Gratulerer med fin elbil og lykke til på mange fine turer.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Counterpointer

Jeg kjørte masse 50 mils turer med Kia Soul i 2014-15, det var helt greit og ingen problem.

Siden den gang har ladefart økt, rekkevidde blitt lengre og ikke minst har antallet ladepunkter blitt mangedoblet.

Trekkoppbil

Det er mulig man må planlegge 2 ukers karantenetid etter Sverigeturen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA