Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vet du om et ladestopp med "noggo attåt"?

Startet av i3-Kjersti, torsdag 13. februar 2020, klokken 15:33

« forrige - neste »

i3-Kjersti

Gode elbil-eksperter!  :) Noen som har merket seg en ladestasjon der du kan gjøre noe hyggelig mens bilen lader? Beundre utsikten, gå deg en tur, stikke innom et museum, shoppe, spise et godt måltid? For eksempel Fjordmuseet i Geiranger, Bjørneparken i Flå, Via Ferrata i Setesdal... Jeg ønsker meg tips fra hele landet i forbindelse med en ladeguide for spesialmagsinet Norgesferie, som kommer denne våren.  (Ja,jeg vet at man ikke skal la bilen stå i ladestasjonen mens man går på sightseeing i timevis, men vi får tro at folk tar ansvar).

talisker

Sitat fra: i3-Kjersti på torsdag 13. februar 2020, klokken 15:33
(Ja,jeg vet at man ikke skal la bilen stå i ladestasjonen mens man går på sightseeing i timevis, men vi får tro at folk tar ansvar).

En god idé med en slik guide.
Jeg har ikke noen ladesteder å bidra med akkurat nå, men vil oppfordre deg til å ta med en liten voksenopplæring om ladevett hvis du først skal skrive en artikkel. Man kan håpe at folk tar ansvar, men det håpet går fort over til skuffelse.

i3-Kjersti

Takk for tips! Ladevett-notis er allerede laget. Det jeg trenger nå, er forslag til fine ladesteder.

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

RJK

Sitat fra: talisker på torsdag 13. februar 2020, klokken 15:46
Sitat fra: i3-Kjersti på torsdag 13. februar 2020, klokken 15:33
(Ja,jeg vet at man ikke skal la bilen stå i ladestasjonen mens man går på sightseeing i timevis, men vi får tro at folk tar ansvar).

En god idé med en slik guide.
Jeg har ikke noen ladesteder å bidra med akkurat nå, men vil oppfordre deg til å ta med en liten voksenopplæring om ladevett hvis du først skal skrive en artikkel. Man kan håpe at folk tar ansvar, men det håpet går fort over til skuffelse.

Med mer fornuftige priser på AC-lading, som definitivt har noe for seg på parkeringsplasser nær severdigheter, så kunne man faktisk ladet i 2-3 timer, eller mer om man vil, uten at dette ville brutt noen barrierer.

Dessverre insisterer ladeselskaper på at prisen per kWh ikke skal være billigere enn hurtiglading og i noen tilfeller lynlading også, så man kan jo stille seg spørsmål om effektavgiften egentlig har så mye å si som det påstås.

Det siste avsnittet var en digresjon, og ikke ment å spore av debatten om tips til fine ladeplasser. Men av det kommer et tips om at man tar med/uthever steder der man faktisk kan semihurtiglade, og har attraksjoner som kan nytes ekstra om man ikke har det for travelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Destinasjonsladere som det er på en god del hoteller/restauranter vil være godt egnet til dette formålet. På destinasjonslader kan en stå så lenge en trenger og kan gjøre så mye sightseeing en ønsker.

Som et eksempel har Tesla destinasjonslader ved Hypermat i Charlottenberg. Der er det mulig å gå en fin spaserveg over og langs elva ved siden av. I tillegg kan en bruke en del timer på harryhandel.

Tesla har oversikt over sine destinasjonsladere på sine nettsider. Vil tro du finner en eller fler i nærheten av veldig mange destinasjoner, så det er mye å velge i.

Rævedilter

Bygland i Setesdal; fin badestrand med flytande stupebrett samt fotballbane på gras. Kafe rett attmed.  Stoppar alltid der på vei sørover om sommaren.

GOLF-raider

Namsskogan Familiepark er gjerne et slikt sted som du etterspør.
«Grønn Kontakt» er ladeoperatør på stedet. Ladestasjonen
ligger på vestsida av E6; mellom hotellet og campingplassen.
https://gronnkontakt.no/ladekart/?id=206
Det vil nok ta et par minutter å spasere bortover til familieparken
https://www.vg.no/reise/i/9mkvQq/vg-tester-dyreparker-namsskogan-familiepark-villmarken-ved-e6
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

goggo

#8
Lillesand sentrum, her er det både hurtiglader og 22KW ladere fra Grønn Kontakt midt i sentrum. Mange restauranter, flere is/pølse kiosker, flott museum, flott trehusbebyggelse og fin havn å se på. Og 2 av Norges fineste bibliotek, det ene er lite men med flott utsikt fra lese avdelingen,  det andre er et knøttlite styrehusbibliotek som bare er helt fantastisk :)
Og hvis man kommer kjørende på motorveien er det bare en 10 minutters detour å kjøre gamleveien nedom Lillesand.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

GOLF-raider

#9
Berkåk veikro i Rennebu kan anbefales i denne sammenheng.
Både «Fortum Charge & Drive» og
«Tesla» har velutbygde ladestasjoner her:
https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/supercharger/berkaknosupercharger
(og Shell bensinstasjon for fosilbilister)  ???
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/07/20/Teslagr%C3%BCnderens-v%C3%A5te-dr%C3%B8m-og-barnas-paradis-17162232.ece
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elbil-1

Holmenkollen skimuseum og hopptårnet

Gratis type 2 lader 150m unna.

daktari

Brumunddal, badeland i  Mjøstårnet "the wood hotel".

Gondolen opp i Hafjell/Øyer.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Flysamlingen på Gardermoen er ikke så langt unna en lader. Alternativt kan man også se på flyene som lander sammen med "flyspotterne".

Kjeller flyplass ligger litt lenger unna en lader, men der har man flygende veteranfly.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GJ

Åkrafjordtunet på E134.
Her kan du kjøpe Norsk tradisjonsmat samt ta deg en kort spasertur til Langfoss, ett imponerende skue, 612 m fossefall.
https://www.akrafjordtunet.no/
2020 - Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak
2019- Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.Brannoffer på Sola..
-Sandnes

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA