Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke elbil passer for meg?

Startet av frechr, torsdag 13. februar 2020, klokken 15:03

« forrige - neste »

frechr

Hei!

Jeg skal starte i ny jobb som innebærer en del kjøring. Ser derfor behovet for å anskafffe en elbil.
Bosatt i Stange og kommer til å kjøre en god del til Gjøvik via E6 (snart ny) / Rv4.
Google Maps melder om 65 km mellom adressene.

Jeg er mest opptatt av rekkevidde - særlig på vinterstid. Hadde vært veldig kjekt med en bil som lar jeg kjøre t/r uten å måtte 'mellomlande' innom en ladestasjon. Ut over rekkevidde har jeg ikke så mange preferenser, men ønsker jo mest mulig komfort og utstyr for pengene.

Budsjett er 250 - 300 000,-

Setter pris på alle innspill og erfaringer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: frechr på torsdag 13. februar 2020, klokken 15:03
Hei!

Jeg skal starte i ny jobb som innebærer en del kjøring. Ser derfor behovet for å anskafffe en elbil.
Bosatt i Stange og kommer til å kjøre en god del til Gjøvik via E6 (snart ny) / Rv4.
Google Maps melder om 65 km mellom adressene.

Jeg er mest opptatt av rekkevidde - særlig på vinterstid. Hadde vært veldig kjekt med en bil som lar jeg kjøre t/r uten å måtte 'mellomlande' innom en ladestasjon. Ut over rekkevidde har jeg ikke så mange preferenser, men ønsker jo mest mulig komfort og utstyr for pengene.

Budsjett er 250 - 300 000,-

Setter pris på alle innspill og erfaringer.

Flaks for deg at du kjøper nå og ikke for 6mnd siden. Nå vil alle produsentene pøse ut elbiler for å komme under EU-gjennomsnittskravet, så mange har senket prisene sine. https://www.dinside.no/motor/105000--billigere-over-natta/71698668

Virker som du kan få de fleste helt nye med 30 mils rekkevidde for den prisen du ser etter. Tror gjerne jeg ville gått for en BMW i3, hvis du ikke hater den :-) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170390925
Tesla Model Y                         2021-

Contango

#2
Jeg liker i3 men ikke som landeveisbil. Du får i hvert fall nyere Golf, forrige utgave Ionic, 40kw Leaf, siste utgave i3, og sikkert et par andre merker for det budsjettet. Personlig liker jeg kjøreegenskapene i Golf aller best (har aldri prøvd Ionic) men smaken er som baken. Gå inn på www.abetterrouteplanner.com og eksperimenter med de forskjellige bilene du vurderer turer under forskjellige klimaforhold. Den estimerer også ladehastighet men her må du passe litt på for noen biler er ikke så gode i kulda eksvs. Da må du lese nøyere i trådene her. Uansett, veldig godt simulerings verktøy. Husk at appstyring er usedvanlig vanedannende. Ionic eksvs har ikke det.
..og gå inn på Teslabjørn på Youtube for å se tester. Masse nyttig info.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA