Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til elbil valg.

Startet av GHH, mandag 17. februar 2020, klokken 22:10

« forrige - neste »

GHH

På grunn av et motorhavari på min nåværende bil fikk jeg akutt behov for en ny.
Tenkte derfor å kjøpe en elbil for å frakte meg de 10 milene jeg har til og fra jobb.

Tenkte å kjøpe noe bruk og helst 200-300k. Hva er det beste kjøpet i denne prisgruppen ? 
Helst noe med gode seter som passer litt større mennesker :P                                                                                                                                                                                                                                                                         

automat

2 x 5 mil, eller 2 x 10 mil?
Lademulighet hjemme, på jobb, eller begge deler?
Motorvei med 110km/t eller landevei med 60-70-80?
Stavanger med kystklima, eller Finmarksvidda med -40?
Hva er kjørebehovet på ettermiddagen når du kommer hjem fra jobb?
Husk elbilen ofte blir en nr-1 bil, ikke bare en pendlerbil. Behov for plass og rekkevidde utover pendlingen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

GHH

2x5
Lademuligheter både hjemme og jobb.
Blandet. Noe motorvei og noe landevei.
Østlandet.
Noe kjøring blir det vel på ettermiddagen. 

turfsurf

Veldig mye som dekker det behovet. Vil du ha en morsom og ekstremt smidig bybil som og funker på motorvei kjøper du i3S eller i3 med sportspakke  120Ah.

Vil ikke anbefale Leaf og eGolf grunnet mangel på temperaturstyring av batteri på begge, CHAdeMO på Leaf, og eGolf har veldig kort rekkevidde.

Ellers er vel nyere Ioniq ett fornuftig valg, om litt overpriset på bruktmarkedet. Kia Soul er og ett alternativ. Men husk at begge disse har ikke app før i nyeste utgave.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

roxy

Kjøpte en demobrukt i3 120Ah fully charged som nr 2 bil. i3 er nå blitt nr 1 og MB´en lever et stillferdig liv i garasjen.

Har ikke mye å sammenligne med, men ville kjøpt den igjen etter erfaringene jeg har med bilen i det daglige + 2 langturer til nordvestlandet og til København på sensommeren 2019.

Bortsett fra en noe lunefull app, fungerer alt som det skal.

Sikkert ikke noe drowback at bilen er ei aluramme med karbon/plast på gjennomsalta østlandsveier.

Og jeg betalte ca 300.000,- for min i august 2019.
BMW i3 120Ah. 2019

Trekkoppbil

Når det gjelder seter, så er det vel bare å prøve ulike biler, for å sjekke hvilke seter som passer din rygg. Man må gjerne prøve noen mil. Takhøyde kan man også vurdere.

Temperaturstyring er et viktig poeng:
Kjører man batteriet varmt, så slites det, i alle fall om batteriet er fullada.
Er batteriet iskaldt, så nytter det ikke å hurtiglada, og eventuell lading bør skje sakte. Man får høy indre motstand, begrensa regenerering, og høye strømmer kan muligens skade batteriet.

Når det gjelder temperaturstyring av batteri, så sitter den først og fremst mellom øra.
Det gjelder å parkere svalt om sommeren, og gjerne innendørs om vinteren.
Skal man på langtur med et iskaldt batteri, så gjelder det å starte med fullada batteri, så man rekker å kjøre det varmt, før man skal hurtiglade, og det gjelder å hurtiglade på låg SOC.
Om sommeren gjelder det å ikke kjøre batteriet for varmt på varme dager, eller på langtur.  Høye strømmer gir varme, så det gjelder å kjøre jevnt med lite pådråg og uten unødig regenerering, og man kan være litt forsiktig med å hurtiglade over halvfullt batteri.

På langtur med mye hurtiglading, gjelder det å ha en bil med aktiv batterikjøling.

Har man bil med aktiv kjøling og oppvarming, så bør man fortsatt bruke hue for å forstå hvordan den fungerer. Det trengs mye energi for å varme opp ett batteri uansett,  og hvis du tapper batteriet for å drive en batterivarmer, så er du like langt.

Kjører du 5 mil 2 ganger om dagen på kysten,er det vanligvis ikke så viktig å tenke på kjøling under kjøring, bare man har greie rutiner for parkering. Men det er forskjeller på kyst og innland på østlandet.

Trenger man bil i en hast, så kan man vurdere å leie noen uker på Nabil eller Gomore, så kan man heller kjøpe i ro og mak.

automat

Jeg vil tro at alle elbiler i prissegmentet 200-300k vil klare oppgavene som er nevnt. Så da blir det et spørsmål om hva man liker, og hvilke forventninger man har utover grunnbehovet.

Det er også litt forskjell om man helst vil ha noe til 200k, men kan strekke seg til 300. Eller om 300 er helt greit.

At populære biler som Leaf og eGolf er elbilteknisk utdatert er nevnt. (De kan likevel gjøre en god jobb for mange). At Chademo har dårlige fremtidsutsikter er nevnt. At Zoe har en sær ladeløsning som passer dårlig til norsk IT-strømnett er ikke nevnt. (Og ikke la deg lure til å tro at problemet er løst. Spørsmålet er om man kan leve med løsningene som omgår problemet.)

Leaf får av noen litt tyn for manglende høydejustering av ratt, og noen klager på setene.

Amperea-E fikk også litt klager på seter i starten. Denne GM-produserte bilen har falt litt mellom to stoler, etter at GM solgte Opel til PSA.

Vær oppmerksom på utstyrsnivå og garantier ved paralellimporterte biler. Det kan være forskjeller, noen ganger viktige.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA