Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For mye feil på premium Elbil til at man bør kjøpe ?

Startet av Barfot, torsdag 13. februar 2020, klokken 11:52

« forrige - neste »

Barfot

Ok - fersking her og leser om masse feil på forumene og facebook.

Saken er at vi vurderer å bytte ut fruens Outlander 2015 diesel med f.eks. I-pace eller E-Tron55. Altså en stor bil som kan fungere under de fleste forhold. Tur til hytta på 360 km en gang i mnd. Men til daglig bruk noen kilometer i slengen, tur til jobb er kun 2 km for henne, men blir ofte 5-10 km på ettermiddag til trening og kjøring av unger. I snitt kanskje inn til Bergen t/r 10 mil ila uken. Ikke noe spesielt der altså.

Krav er 4x4 og plass nok til 2 unger og bagasje, samt høyde nok under bilen til hytteveien. Fortrinnsvis også masse hengervekt, der faller dog I-pace igjennom og skulle helst sett minst 2,100 kg på kroken for å bruke bilhenger bakom når jeg er hjemme. men ser at jeg overlever med f.eks. E-Tron.
Cluet ville jo være at den som kjørte mest den dagen, tok elbilen, mens den som bare kjører 4 km, tar dieselen.

Cluet er at jeg arbeider rotasjon, borte 4, ofte 5 uker i slengen og vi trenger noe som virker, hver dag, uten masse tull med resettinger av datasystemer etc.
Kommer til å lade 99 % hjemme på 16 amp 3 fase kurs (sikkert med egen ladeboks)

Outlander har stort sett vært feilfri i de 4,5 årene vi har hatt den, aldri stoppet på veien, byttet bremsecalippere bak på garanti, ellers ikke noe. Min "gamle" Landcruiser 120 også, men der tar jeg alt selv og da virker det :-)



Vi har ca. 40 km til nærmeste Audi/VW forhandler, rundt 50 km til Sandven på Kokstad, mens Toyota Sotra er nærmest med rundt 18 km (selv om lexus'en er litt uaktuell). Ford er rundt 30 km unna (mach-E kunne vært noe også) Så det blir ikke alltid like greit å måtte innom forhandler "ofte".

Så - jeg vet at man kan bli mørkredd av å lese på forumene, sånn er det på Landcruiser forumene også, men hva sier dere som har biler i denne klassen ?

Burde vi heller kjøpt ny Rav4 plug in ?

z4rd

#1
Ut i fra hva du skriver vil jeg si at e-tron 55 er et trygt og meget godt valg for dere. Sørg for å få en god deal, rabatter eller lignende. Trolig mulig å gjøre gode kjøp på bruktmarkedet også.

Hadde nok gjort det samme selv - hvis jeg hadde vært i din situasjon.

EDIT: enig med under, greit å ta ting med en klype salt her :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1000kwh

Du vil aldri finne en bil du har lyst å kjøpe hvis du skal lese alt som står på forumene :D Dette er du jo inne på selv..

Det er et mye enklere liv med elbil. De krever lite vedlikehold og du har full tank hver dag  :+1:


Barfot

Har "hele" 4 % i bedriftsavtale på E-tron, Jihaaa...
Jaja, er no noen tusenlapper, vet ikke om man kan få noe mer andre steder.

En E55 Advanced Business er det jeg foreløpig ser virker mest midt i blinken. Ser heller ikke at det er meldt om andre som kan være bedre, må eventuelt være Skoda Enyaq i SUV/stasjonsvogn utgave.

Men som sagt - fruen må ha noe som virker hver gang, akkurat som en Toyota :-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Barfot på torsdag 13. februar 2020, klokken 13:19
Har "hele" 4 % i bedriftsavtale på E-tron, Jihaaa...
Jaja, er no noen tusenlapper, vet ikke om man kan få noe mer andre steder.

En E55 Advanced Business er det jeg foreløpig ser virker mest midt i blinken. Ser heller ikke at det er meldt om andre som kan være bedre, må eventuelt være Skoda Enyaq i SUV/stasjonsvogn utgave.

Men som sagt - fruen må ha noe som virker hver gang, akkurat som en Toyota :-)

Ville i hvert fall kjøpt en helt nye e-tron for å håpe å unngå en del barnesykdommer og få med den økte rekkevidden på 55 etter software-justeringen (som jeg mener ikke har tilbakevirkende kraft). 4% rabatt er ganske mye, så vidt jeg vet etter å ha hørt hva andre fikk (i hvert fall i begynnelsen). Kjøpte nesten e-tron, hadde det ikke vært for at de plutselig skjøv ut leveringstiden (dette var før leveringene begynte). Hadde jeg ikke hatt bil nå ville e-tron havnet høyt på listen. Jeg gikk for en Tesla Model 3 den gang, og har nå bestilt Model Y, men det funker gjerne ikke for deg med tanke på hengervekt (er forventet å få 1600kg). Tror for øvrig Enyaq SUV er ganske langt vekke å være på veien, og de må hele veien passe på å ikke konkurrere VW / Audi ut, og bensinmotor-biler.

Jeg synes uansett e-tron er veldig lovende, selv om rekkevidden ikke er enorm. Har hørt den er veldig stillegående (utenom i 70/80 hvor noen får risting), og veldig komfortabel for langkjøring. Bør gjerne sjekke https://abetterrouteplanner.com/ for å se hvordan ladingen blir til og fra hytten. Med Tesla ville du gjerne kommet helt frem uten lading, men Model S høres jo ennå ustabil ut med tanke på feil. Men min Model 3 Performance har gått 18.000km uten noe gale....men der er lydisolering ikke bra...og det er jo ikke så bra på 350km turer. Setene og lydanlegg er derimot meget bra. Mercedes EQC er jo og et alternativ, men....

https://www.motor.no/artikler/2020/januar/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/
Tesla Model Y                         2021-

Barfot

Det jeg leser om EQC er lav bakkeklaring, så med nåværende vei opp til hytten, og varierende brøyting om vinteren ville hev/senkbar luftfjæring være et absolutt pluss.
I-Pace Nordic edition har vanlig fjæring, så man ville eventuelt måtte spesifisere en basisutgave. Da kommer den fort på 725.000 etter det jeg har prøvekonfigurert.

Foreløpig er det egentlig kun E-Tron55 som tilbyr det jeg ser etter. Den ville da lande på rundt 700' om man er litt forsiktig med kryssene på ekstrautstyr (Dvs. en Advance Business)

Driver endel med veteranbiler og, så med 1800 kilo på kroken og 600 kilo bil/multifunksjonshenger, så fungerer en E-Tron 55 for byggevarer og Mazda Miata'en på henger (om det trengs) men ikke mine gamle Hilux, Landcruisere og amcars som er rundt tyngre. Men til det kan jeg bruke landcruiseren.

Cluet med elbil er
A. Få en ny bil
B. Spare endel på drivstoffutgiftene, slik at bruken av dieselbilene kan reduseres så mye som mulig. Med hjemmelading og 3 KW/mil vil man komme ned på 3-4 kroner milen i drivstoff utgifter kontra fort 12-15 kroner med dieselene i snitt. Bompenger ser jeg bort fra, jeg håper de kan bli like for alle typer biler så raskt som mulig.

Har og reservert en Cybertruck, som om den kommer en gang i framtiden, kunne ha erstattet Landcruiseren når jeg trenger full hengervekt med store biler eller 2,5 tonns minigraver etc.

Contango

Kjøp brukt. Du sparer masse penger og forskjellene er marginale. Jaguar er det ingen forskjell på mht hardware men masse kaos mht software. Det får du uansett om bilen er ny eller brukt. Eierne ser ut til å være strålende fornøyde med bilene sine med unntak av software, ladehastighet og rekkevidde på motorvei. Skal du ha Audi så kjøp en brukt 55. Forskjellen mellom ny og gammel er ikke avklart i det praktiske ennå men forvent at markedsføringen overgår virkeligheten med en god margin. Eierne ser også ut til å elske bilene sine men klager over ustabil app og rekkevidde på motorvei. Mercedes er for ny til at det er bygget opp ordentlig erfaringsgrunnlag ennå, og den har som du allerede vet ikke luft foran. Generelt virker det som det er lurt å vente et halvt års tid etter første levering av elbil modell før man kjøper. De første eierne er prøvekaniner.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Burger

Hva med å la fruen prøvekjøre begge og la henne velge? Har vært en veldig vinnende strategi her i huset.

Si til selger at dere er bekymra for hytta, og prøv å få lånt den over helg og så kjøre en tur til hytta?
Når jeg har prøvelånt bil, så virker det som selger kun tjener på salg, ikke at jeg har brukt bila jeg har lånt. Eneste unntaket er Tesla med maks lån på en time.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

z4rd

#8
Det siste du sier der er ikke helt riktig.
Jeg har fått låne TMX, TM3 og TMS med meg hjem fra lørdag kl 14 til mandag kl 10. Endt opp med å kjøpe 2 av 3, så er ikke noe ny strategi. Det hjelper med timing, og selger vil alltid se ann kunden ifm slike forespørsler.

I starten fikk man jo kun 30 min med e-tron og måtte ha med sidetryne. Når trykket på demobiler går ned så blir det litt enklere å låne bil, uavhengig av merke.

Men støtter tipset om å låne slik at kona får testet. Fulgt samme oppskrift selv med hell. Er viktig at hun eller han får et eierforhold til bilen, og hvis de har vært med å bestemme underveis så blir det enklere :)

Contango sine betraktinger støttes.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Barfot

Vi skulle få låne I-pace til hytta en helg, men så kom behovet opp for å ha med stor skaphenger pga bytte av dobbelt-madrass (flott av Ikea og ha 90 dager bytterett) så da utgikk det siden hengeren ble for tung og I-pace ikke hadde krok :-)

Men klart - en prøvetur i begge, I-pace og E-Tron, kommer nok opp, når jeg bare kommer meg hjem fra jobb i det O'store utland.

MEN - jeg ser litt på de brukte som ligger på Finn og klarer overhodet ikke å sammenligne de forskjellige. Det er et virvar av varianter og selgerene lister opp både ekstrautstyr og standardutstyr i en salig blanding.
For E-Tron er det noen som skriver Advanced, men ikke om det er business eller Plus.
Jeg forstår det slik at HSE er den største utgaven av I-pace, mens og First edition hadde mye utstyr. men når de skriver 2019 modell i annonsen og bilen er registrert i april 2018....

Og så lurer jeg veldig mye på hvorfor folk selger biler som knapt har kommet seg på veien og har under 10.000 km på seg.

Er kanskje lettest å kjøpe nytt :-)


chargedup

Fordelen med ny bil som feks E-tron og I-pace er at man kan velge pakker, men i tillegg velge alt man vil fra ekstrautstyrslisten. Dermed er ikke utstyrsnivå låst som med Tesla/KIA etc og det blir derfor vanskeligere å sammenligne.
I-pace first edition har i utgangspunktet mer utstyr enn HSE, se her for forskjeller: https://elbilforum.no/index.php?topic=40080.0 .
Årsmodell er som regel liten vits i å se på på alle merker (ettersom noen biler skifter årsmodell til neste år på sommeren året før), se på registreringsdato.
På nye elbiler har det ofte vært lange køer, mange kan ha endret behov eller kjøpt en annen bil mellom kontrakt og levering (verken Jaguar eller Audi tillater deg å gå fra kontrakt uten gebyr) og noen vil tjene penger ved å selge den med en gang.

På finn har I-pace med mye utstyr hatt størst verditap (som normalt), så der er det en god del å spare på å kjøpe brukt kontra ny. S eller Nordic edition er det relativt lite å spare på å kjøpe brukt. Norske I-pace er dyrere enn import på finn, men norske har inkludert service i 3 år.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trekkoppbil

Hva med en Outlander PHEV?
Jeg kjenner ikke til om det er mye feil med den, men ut fra kjøremønsteret som skisseres, så kan det være noe å vurdere.
Hybrider har mye kompakt dilldall, så jeg er redd det kan bli dyrt, om det er noe man skal gjøre med bilen.

Aller helst ville jeg beholdt dieseldyret til hytteturen 1 gang i måneden, og når man trenger 4-hjulstrekk.

Til småkjøringen på 10mil i uka, ville jeg hatt en gammel Leaf eller lignende.

Å starte en dieselmaskin for å kjøre 2 km, er ikke rasjonelt, og da kan man heller vurdere å gå, mens diesel kan fungere på sjeldne langturer.
Å investere i en premium elbil for å få batterikapasitet som man trenger 1 gang i måneden, kan bli dyrt.

Barfot

He he he - enten beholder vi Outlander Diesel, eller så er det ren elbil som er tingen :-) Outlander PHEV er uaktuelt - den kommer seg ikke in til byen engang på strøm. Å putte inn stikkontakten hver eneste dag er ikke så gøy.

Har bekjente som skryter av hybrider, lille Auris brukte 0,56 på mila på langtur, selv fruens forrige 2010 Avensis diesel brukte mindre enn det. Har og hatt 2 stk RAV4 lånebiler nylig, forrige modell og nye modell, begge har lagt i området 0,55-0,6 l/mil, da kjører faktisk Outlander billigere på langtur og ikke minst med henger.
Nyeste modell RAV4 var helt umulig å kjøre hel-ekektrisk, den slo på bensinmotoren omtrent overalt. Mulig en PHEV er bedre.
t/r Italia med 2 tonn campingvogn bakpå Outlander gikk på 1,25 l/mil.

For de tunge lassene så har vi Landcruiseren, som kanskje byttes ut med Cybertruck når/hvis den kommer.

Om vi drar 800-1000 km på en helge/ferietur til hytta 1 gang i måneden, så er det faktisk over tusenlappen i diesel med cruiseren. Outlander litt billigere. Med elbil ville vi kutte 20-25.000 km diesel kost ned til 1/3, så det vi ser på er avskriving av ny bil kontra reduserte kostnader i drivstoff, årsavgifter etc I tillegg til å få en ny bil.

jevel

Outlander PHEV kommer i helt ny modell senere i år. Den vil nok ha en del lengre rekkevidde uten at det har så mye å si om man har bestemt seg for ren el. (Dagens modell kan tvinges til å gå som ren el vi knapp i konsollen.)

Jeg går selv fra Outlander PHEV til ren el og har valgt EQC etter å ha kjørt MX, Ipace og E-Tron. Hadde en del andre kriterier enn OP her har, men føler at spørsmålet som stilles i tråden er vanskelig å besvare ut fra de dataene man har til nå. Vet at MB topper lista over bilmerke som tilbakekaller biler uten at det nødvendigvis behøver å bety så mye. Outlanderen min har vært inne på "kampanjer" tre ganger, f.eks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA