Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrixlys

Startet av nodtvej, onsdag 30. september 2020, klokken 22:14

« forrige - neste »

nodtvej

Det begynner å bli mørkt ute og i den forbindelse har det vært muligheter for å teste de nye fjernlysene på EQC'en. Problemet er bare at jeg aldri har blitt blinket så mye på i mitt liv før. Jeg har vært vant med vanlige xeonlys med fjernlysassistent de siste årene. De har fungert tilnærmet perfekt rent bortsett ifra at de er noe trege til å starte opp igjen og skrur seg av så fort det er et lys på siden av veien. Matrixlysene fungerer en del bedre på disse punktene, men greier tydeligvis allikevel å blende folk... Noen som har vært borti dette? Kan det være en form for feiljustering?

Inntil videre får jeg gjøre det på gamle måten :)

Egil Fonn

Mine har fungert utmerket. På motorvei med midtskiller setter jeg de i manuell. Lysene på møtende trafikk er da delvis skjult av midtskiller og automatikken kan da sette fulle lys. Spesielt de møtende som sitter i høye kjøretøy vil da bli blendet.
Er det mye trafikk med veilys eller fare for fotgjengere setter jeg de også i manuell for bedre kontroll.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

espenri

Kjørte hjem fra fjellet i går kveld, til tider veldig vått og mørkt. La merke til at en møtende EQC som lå i kø skrudde på lysene og blendet meg. Det var midtdeler, kanskje det er forklaringen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

nodtvej

Takk for innspill. Problemet er størst på mørk landevei (uten midtdeler), så jeg tar en tur på verksted for å få de til å verifisere dette.

elogreb

Har samme erfaring. To langturer til Veslandet fra Oslo. Opplevet en god del blinking spesielt i tuneler.

Øyvind.h

Lys som kameraet ser (regner med det er kameraet i speilhus) skal maskeres ut, men jeg ser det er flere brukssituasjoner en må manuelt blende ned.
Tunneler med mange lyskilder og hvor refleksjoner fra eksempelvis vegger kan blende møtende vil nok typisk være et sted en bør blende ned manuelt. Multibeam skal håndtere ganske mange nedblednings-soner (er det 110 individuelle lys eller noe sånt?), men kommer sikkert ikke til å levere perfekt på alt til en hver tid.
Det samme på småveier i boligstrøk hvor gående kan blendes kraftig fordi de ikke maskeres.

De gangene jeg har testet multibeam lysene på svingete mørk landevei ser jeg at maskeringen følger møtende biler presist som et mørkt slør, og jeg har ikke blitt blinket på foreløpig. Men - testgrunnlaget er foreløpig for tynt.
Og jeg er ikke trygg på lysene enda, rett og slett fordi det oppleves feil/unormalt for meg å kunne lyse opp alt rundt en møtende bil og ikke blende. Det er sikkert riktig, men det føles allikevel feil for meg som søker å være så hensynsfull som mulig med lys.

Nærlysene kan jeg egentlig ikke så mye om mtp hvor høyt de skal gå, men ser når jeg ligger bak biler at det ligger relativt høyt. Både nær- og fjernlys er eksepsjonelt gode og jeg har ikke blitt blinket på noen gang. Men - min ukvalifiserte oppfatning er at hadde det ligget noe høyere ville det blendet folk.
Mulig det skyldes at jeg kommer fra Model X, som hadde relativt lavt justerte nærlys.

Om noen bor i Oslo øst/sør er jeg åpen for å teste litt en dag. Eksempelvis på de svingete veiene utover forbi Hvervenbukta. Bruker sikkert ikke mer enn 20-30 minutter på å teste møte-scenarier noen runder der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Grosor

Opplever litt blinking i eldre tunneler som gjerne er smalere og lavere enn dagens standard. Det er litt vekslende erfaring for andre ganger kan jeg kjøre samme sted og ingen klager. Ofte fungerer lysene så sømløst at jeg glemmer de er slått på...  :+1:

Jeg må nesten skyte inn at enten så er lysene ekstremt kraftige eller så er enkelte vel sensitive på lys i tunnel. Opplevde å bli blinket på når avstand til møtende bil var 200-300m og før lysene hadde fått startet med "magien" sin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA