Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parallell-importert bil - hjelp til å dobbeltsjekke utstyrsnivå

Startet av aleksandrium, torsdag 13. februar 2020, klokken 08:15

« forrige - neste »

aleksandrium

Hei,

Har fått et godt tilbud på en importert E-Niro og søker litt info.

Den nøyaktige utstyrspakka på denne bilen finner jeg ikke igjen i Tyskland, der bilen er importert fra. Mulig opprinnelsesland er et annet, har fått chassisnummer og videresendt til Kia.

Det jeg lurer mest på er:
- Har alle E-Niroer batterivarmer?
- Bilen oppgis å ha varmepumpe - er det noen måte å bekrefte dette på f.eks. i motorrom?

Resten av utstyrsnivået stemmer med hva selger oppgir - lett å sjekke det "synlige" utstyret.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

kaiat


geear

Her er et innlegg med link til videoer som viser forskjellen:

https://www.speakev.com/threads/heat-pump-standard-or-optional.133658/post-2502754

I et innlegg litt under står det at alle UK-biler har varmepumpe, men ingen batterivarming. Det stemmer med det som har blitt sagt fra Kia også, at "Vintermodus"-valget kun finnes på biler i "cold climate".

aleksandrium

Fikk ikke opp noe på VIN dessverre. Gjorde samme øvelsen med et par biler fra finn.no, uten hell. Kia har dessverre ikke svar på dette med chassis-nummer enda.

Kan man basert på om "Winter mode" finnes i menyene fastslå/utelukke om det finnes en batterivarmer?
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

geear

https://www.speakev.com/threads/winter-mode-what-is-it.132510/

SitatWhen a dedicated 2 kW battery heater is available (as in the Canadian version), it is used primarily at sub-zero temperatures (0C or 32F) or when the driver enables an optional "Winter Mode". The battery heater, if present, is located outside the battery pack and warms the liquid "coolant" just before it enters into the pack.

The winter mode uses extra energy to warm the battery pack to allow for full regenerative braking and quicker fast DC charging. Colder pack temperatures force the battery management system to restrict the amount of power that can recharge the battery in order to avoid damaging the carbon graphite anode. This is an issue common to most lithium ion batteries. Cold temperatures are not much of an issue for power coming out of the battery except under rare and extreme conditions like down near -40 degrees.

and

Despite the lack of a dedicated battery heater, the US version of the Kona does have the ability to scavenge heat from the electric motor and power electronics in addition to the heat dissipated by the battery itself to help keep the battery warm when operating in colder conditions.

Om man velger å stole på big ol interweb er en annen sak..

aleksandrium

Takk for alle svar! Her ble det dessverre for mange usikkerheter, og når bilen i tillegg viste seg å mangle varmepumpe ble det uaktuelt. Jeg har sett på to importerte biler hos to forskjellige forhandlere, og begge viste seg å avvike fra spesifikasjonene som var oppgitt. I begge tilfeller er det jeg selv som har måttet påpeke det ovenfor selger. Så skal man handle parallellimport skal man virkelig ha tunga rett i munnen.

Det ble i stedet en norsk First Edition på finn.no.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

geear

Jepp. Det er akkurat likt på mange andre elbiler, der e-Golf er i en særklasse. Man skal vite GODT hva man kjøper om man kjøper import (eller gi blankt F og skal bare ha billigst mulig). En her inne hadde møtt en dame i Aksdal (tror jeg) som var på langtur og skulle hurtiglade e-Golfen sin, for så å finne ut at den ikke støttet DC-lading, fordi det var ekstrautstyr i USA eller Tyskland eller hvor den kom fra...  :o

chargedup

Bruktbilselgere har et frynsete rykte og det er nok noe i det fortsatt. Ved kjøp av importbil fra norsk firma ville jeg fått skriftlig hva slags utstyr bilen har. Dersom jeg fortsatt var usikker ville jeg fått det inn i kjøpskontrakten med mulighet for å heve kjøpet dersom den ikke har varmepumpe feks.
Jeg vil håpe at mange av bruktbilselgerne ikke vet bedre, de tror altså at bilen har det fordi feks alle norske tester sier at den har det, men dessverre er nok en god del selgere som egentlig vet det.

Sitat aleksandrium:
"Jeg har sett på to importerte biler hos to forskjellige forhandlere, og begge viste seg å avvike fra spesifikasjonene som var oppgitt. I begge tilfeller er det jeg selv som har måttet påpeke det ovenfor selger."

Har du sett om de har endret finn annonsene? Dersom de fortsatt nevner utstyret bilene ikke har, ville jeg ha rapportert annonsen på finn (lagt ved kommunikasjonen du har hatt med de). Da kan du kanskje hindre at noen andre går i "fella". Mange, spesielt eldre, har nok blitt lurt av uærlige selgere ettersom de ikke vet om forskjell på ditt og datt på noe så nytt som elbil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

arthur

Jeg ville ha printet ut annonsen og insistert på at denne inngikk i kontrakten (uten de vanlig forbeholdene og ansvarsfraskrivelse)!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Chivas

Hei.

Jeg begynner å få god oversikt over hva man skal se etter om det er norsk bil eller ikke, men en ting jeg lurer på er at det på noen biler så ser det ut til at de har en rød strek (rødt ambient lys?) rundt konsollen med girvelger og annet. Er dette en feature, bildet som lyver, eller hva?

Sjekk f.eks dette bildet:
https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2020/2/vertical-3/14/6/170/491/386_577307382.jpg

aleksandrium

Sitat fra: chargedup på fredag 14. februar 2020, klokken 17:46
Har du sett om de har endret finn annonsene?

Ja, begge annonsene er endret slik at de nå stemmer overens med faktisk utstyr. Tror ingen av selgerene bevisst har forsøkt å lure noen, men det viser i alle fall at det er svært lett å gå i baret.

NAF har forøvrig uttalt at "Det holder ikke at dette utstyret (varmepumpe++) ikke står på listen over utstyr til bilen. Salgsmateriellet må spesifiseres med utstyr for norsk vinter som ikke er på bilen".
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA