Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

taycan 4s, kort review

Startet av hemi, onsdag 12. februar 2020, klokken 22:48

« forrige - neste »

hemi

Jeg har kjørt mot en 4S på bane nå, som forventet lagde den kø i svingene og på raka.

Spent på turbo S, en venn har fått, må bare få overtalt til å få testet ;)

Skal på porsche world roadshow i august på rudskogen, men usikker på hva som skjer der

turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:35
Jeg har kjørt mot en 4S på bane nå, som forventet lagde den kø i svingene og på raka.

Spent på turbo S, en venn har fått, må bare få overtalt til å få testet ;)

Vil turbo S være bedre i svingene? Dvs har den bedre understell eller noe? Ville tro at en 4S med minste batteriet vil være den som kan holde høyest kurvehastighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Turbo S har de fleste kjørepakker som std (NB: jeg har ikke sjekket prislisten på en god stund så ta det med en bitteliten klype salt), mens alt er ekstrautstyr på 4S. Da tenker jeg på firehjulsstyring, PCDCC Sport, torque vectoring, sport chrono, servostyring plus, keramiske bremser og lettere felger.
Akkurat hvor mye dette har å si i svinger (understell) i forhold til evt ekstra vekt (hvis 4S hadde lite batteri) er jeg usikker på, men de fleste testere skryter veldig av de sportslige pakkene på Taycan både ved banekjøring og på vanlig vei. Som alltid skulle jeg likt å se de faktisk teste en med alt utstyr og en helt uten for at de skal kunne uttale seg så positivt om ekstrautstyret...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

PF

Sitat fra: hemi på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:35
Jeg har kjørt mot en 4S på bane nå, som forventet lagde den kø i svingene og på raka.

Spent på turbo S, en venn har fått, må bare få overtalt til å få testet ;)

Skal på porsche world roadshow i august på rudskogen, men usikker på hva som skjer der

Jeg har sett en mercedes c180 kjøre fletta av ferrarier på vålerbanen, både høyere fart i svingene og ut på strekkene, så at du har holdt følge med en betyr ingen ting, sjåfør betyr alt.

Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.

Counterpointer

Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:49
Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.
Så du mener altså at en vesentlig tyngre og «svakere» motorisert 4S skal rett og slett parkere en Model 3 performance?

PF

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:54
Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:49
Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.
Så du mener altså at en vesentlig tyngre og «svakere» motorisert 4S skal rett og slett parkere en Model 3 performance?

I svinger, ja, ikke rett frem.

Bmw x6m hadde raskere rundetider på bane en e92 m3. Tuning av understell osv. gjør mye.

Counterpointer

Jeg ville trodd at 300 kilo ekstra (2140kg uten noe ekstrautstyr mot 1840kg) vil gi mer utslag i svinger.

Stikkkontakt

Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 20:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:54
Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:49
Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.
Så du mener altså at en vesentlig tyngre og «svakere» motorisert 4S skal rett og slett parkere en Model 3 performance?

I svinger, ja, ikke rett frem.

Bmw x6m hadde raskere rundetider på bane en e92 m3. Tuning av understell osv. gjør mye.

Apropos rundetider. Hva har TM3P på Nordschleife? Burde vel ligge i underkant av 7:30 ettersom den parkerer M3 og Alfa Romeo Giulia Q.? Selv undermotoeiserte gnagere som Golf 7,Civic og Megane er vel under 7:50...

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..

Men i motsetning til PF blir jeg overrasket hvis ikke Model 3 Performance tar Taycan 4S på bane. Så mye vekt er på ingen måte positivt. Men selvfølgelig må forutsetningene være like ift dekktype osv, det er alfa omega.

Og tar gjerne en kilde på at en X6M tar en M3 i svinger.

Counterpointer

Sitat fra: geear på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:28
Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..
Antar ingenting jeg. Hemi har både Model 3 performance og opptil flere «kosebiler», trodde en av dem var en Porsche......, men hvem han kjørte har han ikke sagt. Han sa vel ikke hvilken Taycan det var heller, bare at den lagde kø. Siden tråden er om 4S er det rimelig at det var den som var omtalt.

geear

Jo, han skrev det var en 4S han kjørte mot (første innlegg side 3), men så svarte PF på det innlegget som om det var med en 3 Performance. Får vel oppklaring snart.

PF

Sitat fra: geear på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:28
Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..

Men i motsetning til PF blir jeg overrasket hvis ikke Model 3 Performance tar Taycan 4S på bane. Så mye vekt er på ingen måte positivt. Men selvfølgelig må forutsetningene være like ift dekktype osv, det er alfa omega.

Og tar gjerne en kilde på at en X6M tar en M3 i svinger.

Den matcher e92 på nurburnring på rundetider, her er link.
https://www.digitaltrends.com/cars/2015-bmw-x6-m-matches-outgoing-m3-coupes-nurburgring-lap-time/

Hva betyr det, jo at selv om vekt er viktig kan man få til mye med understell og elektronikk.

Når det gjelder Hemi, ja jeg antok at han kjørte Model 3, kan godt hende at det var en feil antagelse som du påpeker, men jeg står på mitt, en dårlig sjåfør kan få enhver bil til å være treg på bane

turfsurf

Sitat fra: PF på fredag 10. juli 2020, klokken 07:41
men jeg står på mitt, en dårlig sjåfør kan få enhver bil til å være treg på bane
Jeg pleier å se det slik, bilen setter absolutte begrensninger, sjåføren relative. Som oftest er det sjåførene det står på. Men det kommer jo an på hvor stort skille det er på sjåførene og hvor stort skille det er på bilene.

Og så er det forskjell på rundetid og hvem som kommer først i mål når man kjører samlet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

#44
Hei, kjørte ikke model 3 mot taycan 4s, kjørte v8 beist ;)

Har jeg mer trua på taycan på bane enn model 3. Tipper TM3P tar 4S på rudskogen p.g.a. fart på rakene alene, men turbo S er jeg ganske sikker på at TM3P, på tross av vektforskjellen, mer sofistikert understell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA