Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

taycan 4s, kort review

Startet av hemi, onsdag 12. februar 2020, klokken 22:48

« forrige - neste »

hemi

Fantastisk bil, også funnet ut at den faktisk går langt. Uten tvil beste/mest sportslige elbilen man får nå.
Porsche maskerer som andre har påpekt kiloene utrolig bra, men dette er ikke en 911, ei heller panamera, litt midt i mellom.

Utseende har de truffet på, den ser rett og slett stunning ut, i flere farger.

Har bare testet 4S, men den manglet skyv, testet alle settings og drive modes, launch control osv, men den var rett og slett tam, SOC var rundt 80% under testen og dalende. også i 100kmh når du gasset skjedde det fint lite, ingen passasjerer fikk hodene banket i nakkestøtter, så er nok den mest daily vennlige versjonen, men savnet punchet man får i andre elbiler (som stortsett er kult noen få ganger må sies)

Har noen andre fått teste turbo og turbo S mot 4S og kan si mer om forskjellene?

Baksete plass, ikke plass, kort fortalt for meg, relativt høy må sies, får ikke beina under setet foran, og hodet er på skakka, må gli ned og spre beina, eneste positive man kan si er at det er bedre enn 911 ;)
Bagasjeromsplassen og høyden var på grensen til komisk, men hey, igjen bedre enn 911.


Ingen 911 eller panamera erstatter for min del, men kan være en kul daily i stasjonsvogn, jeg tror hovedgruppen av kunder den treffer er folk som ikke har hatt så mye porsche fra før, men kan lokke folk til merket.

pellethedog

Enig i at dette er den mest sportslig elbil man får. Har bestilt 4s og prøvekjørt den. Den drar bedre enn P85D jeg hadde frem til -17, så lurer på hva du er vant til?:) Har selv en 991.2 Carrera S og tror disse går ganske likt.

Enig i at dette er ca midt mellom Panamera og 911. For meg vinner den klart over Panamera, kjører bedre og ser bedre ut! Synes Panamera fremstår litt vulgær og lite elegant. Får ellers aldri helt 911 følelsen, da må man ha 911 tror jeg:)

hemi

Har tm3p som daily, av bensinbiler har jeg to på rundt 600hk,, den ene veier 8-900kg mindre enn 4s så ikke helt fair sammenligning, og en eldre turbo 4x4 med mye spark, uten så høyt hk tall.

Går du fra 911 får du jo både plass for passasjer og bagasjeplass ;)

Jon65

Kjørte 4S forleden, er ikke vant til 600hk så jeg syntes den gikk helt greit. Syntes den var morsom på svingete småveier, helt klart beste kjørefølelsen av alle elbiler jeg har kjørt. Ikke samme draget rett frem som TM3P men alt annet var overlegent. I tillegg flott design og god byggekvalitet.

For meg står det mellom 4S på den ene siden og 911+TMY(eller annen tilsvarende mindre el-suv med firehjulstrekk) på den andre siden. Men tror det heller mot kombinasjonen. Hadde jeg bare kunne hatt en bil ville nok 4S vært vinneren men føler den ikke helt erstatter 911 som sportsbil og bagasjeplassen blir litt liten til å kunne være en familiefrakter i helgene til hytta.

Rollep

Sitat fra: hemi på onsdag 12. februar 2020, klokken 22:48
Har bare testet 4S, men den manglet skyv, testet alle settings og drive modes, launch control osv, men den var rett og slett tam, SOC var rundt 80% under testen og dalende. også i 100kmh når du gasset skjedde det fint lite, ingen passasjerer fikk hodene banket i nakkestøtter, så er nok den mest daily vennlige versjonen, men savnet punchet man får i andre elbiler (som stortsett er kult noen få ganger må sies)

Har noen andre fått teste turbo og turbo S mot 4S og kan si mer om forskjellene?

Jeg har kjørt både 4S og Turbo.

Når du skriver at 4S manglet skyv og var rett og slett tam må man nesten lure på om du har gjort noe gale. Turbo er selvsagt et kruttpaket av en bil i forhold til 4S. Jeg opplevde dog ikke 4S som tam, syntes den gikk minst like bra som TM3 rett frem og mye bedre i svingene.

Jeg har bestilt Turbo, men hvis det ikke hadde vært slik at jeg nok har mer penger enn vett så hadde jeg troligvis gått for 4S ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hemi

Prøvde launch control og alle drive modes på 4S, testet TM3P igjen rett etterpå for å være sikker. De andre i bilen var enige.

Svingene var det utklassing, er jo som porsche vs corvette hva handeling angår, ene masse fancy stuff, andre helt analogt og gammelt.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på torsdag 13. februar 2020, klokken 21:31
Prøvde launch control og alle drive modes på 4S, testet TM3P igjen rett etterpå for å være sikker. De andre i bilen var enige.

Svingene var det utklassing, er jo som porsche vs corvette hva handeling angår, ene masse fancy stuff, andre helt analogt og gammelt.
Det er postet en lang og utførlig post i Taycan face gruppen av en som også selv kjører 3P og selv om han er ekstremt positiv til 4S og har bestilt bil, er han ikke i tvil om at 3P har langt mer punch. Må nok opp på Turbo for å gjøre rent bord.
Ut fra spec så er jo det som forventet.

At kurveegenskaper er mye bedre på 4S er også helt forventet.

Jon65

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 23:32
Det er postet en lang og utførlig post i Taycan face gruppen av en som også selv kjører 3P og selv om han er ekstremt positiv til 4S og har bestilt bil, er han ikke i tvil om at 3P har langt mer punch.
Norsk eller internasjonal gruppe? Du har vel ikke en link?

Counterpointer

Sitat fra: Jon65 på fredag 14. februar 2020, klokken 13:00
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 23:32
Det er postet en lang og utførlig post i Taycan face gruppen av en som også selv kjører 3P og selv om han er ekstremt positiv til 4S og har bestilt bil, er han ikke i tvil om at 3P har langt mer punch.
Norsk eller internasjonal gruppe? Du har vel ikke en link?
Norsk gruppe. Skal se om jeg finner den. Det var en god review av en entusiast.

alagerqv

Jeg stod tidlig på listen, men droppet den da det ble opplyst at den kun ble 4-seter. Fikk omsider somlet meg innom Porsche i går, og det ble fort klart at dette ikke er bilen for meg/oss.

Veldig mye bra mht kvalitetsfølelse og sånn, men er rett og slett for liten. Etter å ha stilt inn forsetet slik jeg vil ha det, kom jeg ikke inn i baksetet... Er 190cm.

Men for all del, er man kortere enn meg og kanskje 4 i familien, så vil jeg tro at den funker for mange. For en lang familie på 5 personer, fant jeg ut at jeg ikke engang gadd å prøvekjøre den.

Men - jeg håper at kommende GT kan få en større kupe. Eller at Panamera blir helelektrisk. Sistnevnte hadde vært super!


Sent from my iPad using Tapatalk

batterimannen

Sitat fra: alagerqv på lørdag 23. mai 2020, klokken 11:29
Jeg stod tidlig på listen, men droppet den da det ble opplyst at den kun ble 4-seter. Fikk omsider somlet meg innom Porsche i går, og det ble fort klart at dette ikke er bilen for meg/oss.

Veldig mye bra mht kvalitetsfølelse og sånn, men er rett og slett for liten. Etter å ha stilt inn forsetet slik jeg vil ha det, kom jeg ikke inn i baksetet... Er 190cm.

Men for all del, er man kortere enn meg og kanskje 4 i familien, så vil jeg tro at den funker for mange. For en lang familie på 5 personer, fant jeg ut at jeg ikke engang gadd å prøvekjøre den.

Men - jeg håper at kommende GT kan få en større kupe. Eller at Panamera blir helelektrisk. Sistnevnte hadde vært super!


Sent from my iPad using Tapatalk

Macan kommer som helelektrisk, sannsynligvis i 2022.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Ja jeg ser den. Det er jo blitt vanlig at disse finere sportsbilene har små og dårlige bakseter... det ligger litt i kortene. Taycan er lagd for å sitte foran.

Electric cars in Norway


elektro

Electrek ja.. hvorfor skulle amerikanere la være å bestille Taycan i år fordi fabrikken har vært stengt i seks uker?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 07:15
Electrek ja.. hvorfor skulle amerikanere la være å bestille Taycan i år fordi fabrikken har vært stengt i seks uker?
Det er vel så enkelt at etterspørsel world wide er sterk og USA hadde ikke store kvoter i utgangspunktet så derfor fører sels uker forsinkelse til at de ikke får i år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA