Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes

Startet av eirikjac, onsdag 12. februar 2020, klokken 22:26

« forrige - neste »

eirikjac

Jeg ønsker å lade om natten (eller benytte tarifftidsluke som BMW kalle det). For å få til det virker det som om jeg er nødt til å sette et avreisetidspunkt. Ulempen med avreisetidspunkt er at da forvarmes batteriet klart til avreisetidspunktet, og det er som regel fullstendig bortkastet strøm for oss.

Er det mulig å få bilen til kun å lade om natten uten at batteriet forvarmes?
BMW i3 60ah
Polestar 2

pberg

Du kan vel skru av forhåndsklimatisering eller hva det nå kalles.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

eirikjac

Forhåndsklimatisering er av.

Forhåndsklimatiseringen styrer om kupeen skal varmes, men har ingen innvirkning på batterivarmingen.
BMW i3 60ah
Polestar 2

Kanon


Ingeniøren

Men forvarming gir deg vel bare lengre rekkevidde, dermed mindre behov for lading, så ser ikke helt problemet..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eirikjac

Takk for gode innspill, men dessverre er det ikke fult så enkelt.

Tibber-appen forutsetter at bilen kan rapportere hvor den er, slik at men bare utsetter ladingen til natten dersom man er hjemme og ikke på reise. Som vi vet at en annen tråd her på forumet sliter BMW med en bug som gjør at mange biler (deriblant min) ikke rapporterer posisjonen i det API-et Tibber bruker.

Det er riktig at forvarming av batteriet kan gi lengre rekkevidde, forutsatt at man kjører mens batteriet fremdeles er varmt. Vårt kjøremønster er så uregelmessig at det er vanskelig å gjennomføre i praksis.
BMW i3 60ah
Polestar 2

moonbuggy

#6
Vel, problemet er relativ lite. Varmetrådene er på 1kw og trekker strøm i maks 3 timer før avreisetidspunktet, om temperaturen er lav nok. Varmetrådene kuttes når batt. temp når 10 grader.
Så maksimalt trekker du mindre enn 3kwt ekstra på kalde netter. (mindre fordi ladingen også blir mer effektiv med varmere batteri - mindre tap i batteriet) Varmen i batteriet oppmagasineres, det tar mange timer før man er tilbake til ambient temperatur. Så selv om det tar noen timer før du kjører etter avreisetidspunkt, har du nytte av høyere batterivarme. Så i sum, hva betaler du pr. kwt, 1 kr. ? I såfall 2,50 pr. natt (på kalde dager) ekstra, som du delvis får igjen i økt rekkevidde om du kjører innen 5-6 timer fra avreisetidspuntet...

Orbit

+ at du med varmt batteri også får utnyttet energien i regen (i stedet for å lage varme i bremsene), noe som er en fordel spesielt med småkjøring med mye start/stopp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Vil ikke energi fra ett kaldt batteri også føre til oppvarming av batteri pga høyere motstand når det er kaldt?

Det er jo også bortkastet energi. Usikker på om det er nok til at det utgjør noe i forhold til å bruke 3kwt i værste fall på å varme opp batteriet på forhånd
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA