Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Speedometer 88 når jeg kjører 78

Startet av Bigdrago, onsdag 12. februar 2020, klokken 19:01

« forrige - neste »

Sjalabais

Jeg har ikke merket noe effekt på denne hemmelige menyen. Det omtales også som noe sånt som "GPS speed", så kan hende det har med ruteberegning å gjøre?
2012 Leaf Tekna

Electrix

Sitat fra: Bigdrago på onsdag 18. mars 2020, klokken 21:55
Men fungerer det å justere til minus 2.5% i servicemenyen?
Jeg har ikke forsøkt det, men med standard hjuldimensjon ble det riktig for vår bil å legge til 10%, dvs hastighet er 50 når speedometer viser 55, 90 når speedometer viser 99. Det er også en grei huskeregel.

Nå har vi 60-profil så da er avviket mye mindre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

jkirkebo har starta en lang tråd om avviket:
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=8026

Jeg trur det blir mye forvirring i diskusjonene, siden enkelte Leafer har svært nøyaktiv speedometer og andre har det ikke. Hypotesen min er at avviket er knytta til europeiske Leafer eller lågt lufttrykk. Jeg har kjørt mange USA-Leafer og jeg pleier å være nøye med å ha tilstrikkelig  lufttrykk.  USA-Leafene har i alle år hatt tpms, så man kan følge med på luftrykket i Leaf Spy mens man kjører. Når jeg passerer vegvesenets hastighetsmålere langs veien pleier avviket å være i størrelsesorden 1km/t. Dvs at det ikke er målbart. Derimot når jeg kjører opp på sida av fremmede Leafer i trafikken, så kan jeg se at speedometerene har store avvik.


Man kan finne mange tråder og kalibreringsutstyr  til over 200usd om man søker litt:
https://duckduckgo.com/?q=nissan+consult+calibrate+speedometer&t=ffnt&ia=web

Kjell Leaf

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 03. august 2020, klokken 01:12
jkirkebo har starta en lang tråd om avviket:
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=8026

Jeg trur det blir mye forvirring i diskusjonene, siden enkelte Leafer har svært nøyaktiv speedometer og andre har det ikke. Hypotesen min er at avviket er knytta til europeiske Leafer eller lågt lufttrykk. Jeg har kjørt mange USA-Leafer og jeg pleier å være nøye med å ha tilstrikkelig  lufttrykk.  USA-Leafene har i alle år hatt tpms, så man kan følge med på luftrykket i Leaf Spy mens man kjører. Når jeg passerer vegvesenets hastighetsmålere langs veien pleier avviket å være i størrelsesorden 1km/t. Dvs at det ikke er målbart. Derimot når jeg kjører opp på sida av fremmede Leafer i trafikken, så kan jeg se at speedometerene har store avvik.


Man kan finne mange tråder og kalibreringsutstyr  til over 200usd om man søker litt:
https://duckduckgo.com/?q=nissan+consult+calibrate+speedometer&t=ffnt&ia=web
Skulle man fått så store avvik pga luftrykk måtte man kjørt på felgen. Jeg har riktig dekktrykk + og 10 % feil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA