Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?

Startet av elektrolux, onsdag 12. februar 2020, klokken 16:44

« forrige - neste »

cra

Husker jeg likte Think sitt system veldig godt; coasting uten regen intil farten økte med 5km/t; da begynte regen å holde tilbake. Ellers kom den på i det man touchet bremsepedalen. Dette brukte jeg ofte for rolig nedbremsing inn mot rundkjøringer etc uten at jeg trengte å bruke bremsene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 13. februar 2020, klokken 12:48
Fordelen mer Tesla sitt bremsesystem er at det gir en veldig god bremsefølelse. I feks Ioniq er det en tydelig og ubehagelig overgang mellom regen og brems. Gjelder mange el og hybridbiler.

Ja, Leafen var ganske håpløs der dessverre. Ikke lett å få det der bra, og noe som biltestere gjennomgående har klaget på når de har testet biler med "blended brakes". Så jeg foretrekker helt klart Teslas løsning her, det er også den enkleste rent mekanisk sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:45
Det er den da iallfall ikke, den har gassrespons kun en elbil kan ha. Det er flere andre elbiler som er mye verre, som i3?

Hva er galt med pedalresponsen på i3? Veldig kontrollerbar og "koblet" til hjula imo. Veldig lineær, uten rykk eller overraskelser. Mye krefter om man vil, men det skjer ikke ved et uhell. Blir en del slappere respons i eco pro-modus.

stefse

Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 13:11
Største irritasjonen med Tesla sin løsning er egentlig at regen varierer så mye etter batteriprosent og temperatur på batteripakken. Iallfall når de vingler så sykt med softwaren i tillegg. Den ene dagen kan være annerledes enn den forrige. Og kan ikke forstå at det skulle være noe problem for de å innføre samme overgangen mellom regen og brems som alle andre...
Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:47
Tesla S og X kan sette gir i fri, men dette går ikkje på M3.
Høh? Er bare å holde spaken opp ett klikk i et sekund eller to, så hopper den over i N?
Nå i salttiden takker jeg Tesla for at de ikke har blandet sammen bremsene, men lar meg bremse rent mekanisk.  Alternativet måtte blitt mye mindre bremser, men når man engang har disse digre bremsene, må de brukes jevnlig hvis de skal gjøre nytten den dagen du faktisk trenger å bremse.
Det føles også trygt og greit å ha ren mekanisk kontroll med en bil som har så mye softwaretilgang på alt annet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sier ikke de skal gjøre det, men ser noen mener det ikke er rett frem på Tesla, skjønner ikke helt hvorfor det skulle være et problem.

Men, den mekaniske kontrollen har du uansett på alle biler.

Det er verre at Teslaer er utstyrt med frembremser som ikke tåler norske forhold, og særdeles flaut på Brembo sine vegne at det er de som leverer de. Jeg trodde ikke egne øyne da jeg demonterte mine. At de i det hele tatt fungerte var et under, og fordelingen mellom foran og bak kan ha vært veldig skummel.

RJK

Sitat fra: Ferry på torsdag 13. februar 2020, klokken 13:36
Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:45
Det er den da iallfall ikke, den har gassrespons kun en elbil kan ha. Det er flere andre elbiler som er mye verre, som i3?

Hva er galt med pedalresponsen på i3? Veldig kontrollerbar og "koblet" til hjula imo. Veldig lineær, uten rykk eller overraskelser. Mye krefter om man vil, men det skjer ikke ved et uhell. Blir en del slappere respons i eco pro-modus.

Hyundai Kona har 3 nivåer med regenerering, som man kan velge selv via "pedaler" bak rattet, og man kan stille inn hva som er standarden som slåes på når man starter bilen.

Selv foretrekker jeg det kraftigste regen-nivået, da det fører til at bilen starter nedbremsingen allerede i det man går av på gassen. Og den blir kraftigere jo fortere du slipper pedalen selvsagt. I en situasjon der man ser man må bremse fort, er dette veldig hjelpsomt, i tillegg til at den hjelper godt til å holde fartgrensen (eller farten du har stilt in på ACC) selv i bratte nedoverbakker.

Renne down hill assist-funksjon det der, og fint når man nærmer seg en bratt sving og uansett må dempe farten. Og dermed er den og godt hjelpsom om en ønsker å kjøre litt aktivt på svingete vei, også der det går bratt opp eller ned.

Har forsåvidt ikke lagt merket på noen brå overgang når mekaniske bremser tar på, men om man tenker ACC skal dempe farten når den nærmer seg hindringer, så merker man godt om den ikke demper fort nok, og hiver på antikollisjonsbremsingen.

Skjedd meg en gang eller to, selv om jeg satt i bremseberedskap, så nå bremser jeg manuelt der jeg ser farten kommer til å måtte ned raskere enn ACC tydeligvis vil gjøre selv. Da må man flikke opp for å slå på ACC igjen, og da hender det at det kommer et lite nykk i bilen når den fort vil opp i fart, og så kommer en liten brems når den oppfatter at det går ikke å akse så fort her.

Må sies at jeg har ACC satt på nest største avstand, og satt den på medium reaksjonsmønster, for på den tiden jeg hadde standardinnstillingen, så kunne den bremse godt når den tok igjen andre biler, selv når avstanden var relativt god, og man ville forventet en gradvis demping, nettopp fordi den hadde mer avstand å gå på.

Nå er den langt mere normalisert ved at den starter litt senere, og i utgangspunktet har en mykere nedbremsing i starten, men kan fremdeles hugge godt om fartsforskjellen er stor nok.

Merker det ganske greit når jeg når igjen sakterekjørende biler, slik at jeg er blitt flinkere til å legge meg i venstrefila litt tidlig for å unngå nedbremsing, fremfor å komme passe nært før jeg legger meg ut, slik jeg gjorde før.

PS! Kom aldri sjenerende nært før jeg la meg ut slik jeg kjørte før, men ville ikke legge meg alt for tidlig ut og dermed hadde litt kortere opphold der før. Og ja, dette gjelder på veier med 4 felter eller mer. På tofeltsvei, så lar jeg bilen styre med ACC, og så går jeg heller på gassen om jeg ønsker å kjøre forbi i "fremmedfila", og så demper jeg heller med å gå rolig av gassen når jeg er forbi, frem til ACC er fornøyd med farta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Ferry på torsdag 13. februar 2020, klokken 13:36
Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:45
Det er den da iallfall ikke, den har gassrespons kun en elbil kan ha. Det er flere andre elbiler som er mye verre, som i3?

Hva er galt med pedalresponsen på i3? Veldig kontrollerbar og "koblet" til hjula imo. Veldig lineær, uten rykk eller overraskelser. Mye krefter om man vil, men det skjer ikke ved et uhell. Blir en del slappere respons i eco pro-modus.
At den begrenser effekt fra 0. Sikkert på grunn av sykkelhjula.

eivhelle

Jeg tror ikke seiling i seg selv er det som betyr mest. Det er mer helheten.

E-golf er passelig stor og veldig oversiktlig. Den er satt opp på en måte som gjør den veldig lettkjørt og det skal mye til for å få utilsiktet hard akselerasjon. Og det er utvilsomt enklere å unngå parkeringsbulker for en bil som størrelsesmessig er bedre tilpasset Norske parkeringshus enn mer ruvende biler som Tesla S og X.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Counterpointer

Må bare kommentere til trådstarter at enfaktorforklaringer (i dette tilfellet seiling= tryggere) aldri vil stemme. Det vil alltid være flere faktorer som påvirker et resultat.

Imidlertid kan seiling være med på å påvirke, men det er vanskelig å si hvor mye. Det kan jo være en eller flere andre faktorer som gir tryggheten (sjåførtype, motorkraft, bilstørrelse, geografiske forhold osv)

Wibla

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. februar 2020, klokken 12:40
Tesla har svært primitive ( i elbilsammenheng ) bremsesystem som ikke samarbeider med drivverket. Derfor kan ikke Tesla sånn uten videre programmere inn seilemodus.

Bare å hive bilen i N der det passer, så seiler du så fint så. Hvertfall med pre-Raven S/X. Er og glad for "manuelle" bremser, når jeg ser hvordan bremsene på Zoe'n vi har på jobb ser ut etter noen måneder med saltlake...

Ellers enig med forrige taler.
2018 Tesla Model S 75D

Ferry

Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 18:58
At den begrenser effekt fra 0. Sikkert på grunn av sykkelhjula.

Begrenser den fra null? Alle andre biler jeg har hatt har vært mye mer begrenset fra null. De smale hjula har begrenset grep, men bilen er da allikevel raskere enn det meste opp til 50 km/h.

Kristian O

Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 13:11
Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:47
Tesla S og X kan sette gir i fri, men dette går ikkje på M3.
Høh? Er bare å holde spaken opp ett klikk i et sekund eller to, så hopper den over i N?
Du har rett, eg tok feil. Har kun prøvd å vippe den opp tidligere, men som du sei å holde den oppe et sekund fungerer  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RJK

Sitat fra: Ferry på lørdag 15. februar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 18:58
At den begrenser effekt fra 0. Sikkert på grunn av sykkelhjula.

Begrenser den fra null? Alle andre biler jeg har hatt har vært mye mer begrenset fra null. De smale hjula har begrenset grep, men bilen er da allikevel raskere enn det meste opp til 50 km/h.

Ikke mer begrenset enn at en BMW 525 eller 528 tapte hver eneste lyskryssduell vi hadde mellom Majorstua og avkjøringen til høyre opp Fagerheimgata, rett før Carl Berners Plass. Årsaken til at jeg ikke er 100 % sikker på hvilken motor den hadde, var at den kun kom opp og forbi meg rett før neste rødlys, som var hvert eneste lyskryss på strekka. Dermed ble det bare korte bruddstykker, og jeg var ikke så opptatt av hvilet siffer som var det siste.

Dette var mens det ennå var 2 filer i hver retning, og ikke som nå med kollektivfelt. Må¨sies at i det siste lyskrysset, så hadde sjåføren rett og slett gitt opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1317142119

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:44
Og hva er det e-Golf har som værstinger ikke har?

Helt riktig. e-Golf autoseiler, og de som har kjørt i seilemodus vil nok bekrefte at det gir en mer avslappet kjørestil.
I følge den logikken din, så burde det være ganske billig å forsikre sportsbiler med bensinmotor. For såkalt seilemodus, som du kaller det, er vanlig modus på noen millioner personbiler med diesel og bensinmotor i dag. Sånn ca alle fossilbilene på planeten 🤣

Amoss

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 16:09
I følge den logikken din, så burde det være ganske billig å forsikre sportsbiler med bensinmotor. For såkalt seilemodus, som du kaller det, er vanlig modus på noen millioner personbiler med diesel og bensinmotor i dag. Sånn ca alle fossilbilene på planeten 🤣

Dette er  vel ikke helt riktig?  Selv med automatgir merker jeg en svak grad av motorbrems dersom man slipper gasspedalen, og med manuelt gir er den enda tydeligere selv på høyeste gir. Man *kan* "seile" dersom man holder inne clutchen eller setter bilen i fri (manuelt gir). Det er ikke anbefalt å sette automatgir (fossilbiler vel å merke) i fri når man vil trille fritt.

Men gir deg ett poeng ved at motorbremsen i høygir er svakere enn de fleste regenerering alternativene jeg har vært borti.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA