Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?

Startet av elektrolux, onsdag 12. februar 2020, klokken 16:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:00
Bra resonnement og utregning bortsett fra at du har bommet på den viktigste faktoren her, nemlig at biler med Autoseiling regenererer før de aktiverer mekanisk brems. Dermed blir denne turen identisk med bil med Autoseiling og en uten. Det jeg ville gjort med en bil med autoseiling på denne turen er å slippe strømmen ( i motsetning til gassen )  før nedstigningen og rulle over toppen. Når så farten var bygget opp igjen ville jeg aktivert cruice kontrollen eller bremsen for å holde fartsgrensen ned bakken, men sluppet bremsen like før bunnen for å bygge opp kinetisk energi før resten av turen. Noe mer variert hastighet, og ørlite lavere forbruk.

Vi som har hatt lappen en stund er vaksinert mot å ri på bremsen ned fjelloverganger. Det var oppskrift på kokende bremser som da fader bort og gir null bremseeffekt. Jeg ville heller aldri ridd bremsen ned på en elbil med blending, da jeg har null kontroll på om den regenererer eller bruker mekaniske bremser (f.eks pga. kaldt batteri eller en feil), eller en blanding. Så da hadde det blitt å gjøre som i "gamle dager", la bilen trille litt opp i fart og bremse kraftig men kortvarig. Det hadde gitt mye bruk av mekanisk brems, men null fare for bremsefading.

Med regen på gasspedalen har jeg full kontroll på de mekaniske bremsene og kan kjøre ned fjellovergangen på en trygg måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

På e-Golf er det ikke noe enten eller. En liten bevegelse på girspaken veksler mellom seiling og regen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA