Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?

Startet av elektrolux, onsdag 12. februar 2020, klokken 16:44

« forrige - neste »

elektrolux

I følge denne artikkelen utmerker elbiler seg negativt i skadestatistikken, med unntak for e-Golf.

Og hva er det e-Golf har som værstinger ikke har?

Helt riktig. e-Golf autoseiler, og de som har kjørt i seilemodus vil nok bekrefte at det gir en mer avslappet kjørestil.

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Burde forsikringsselskapene gi autoseilerabatt slik de gjør med AC etc?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Motorwatt

Jeg har kjørt endel e-Golf, og seilefunksjonen er noe av det jeg savner. Det er samme opplevelse som null regen. Opplagt en vane-tilpassing.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zbk

Har testa seilemodus på Ioniq og hater det verre enn pesten. Elsker enpedalsfunksjonen til Ampera-e og skulle ønske jeg fikk det samme på Model-X'en.

Har de statistikk for trillingene? Tipper det har mer med uvant gassrespons å gjøre og at e-Golf er satt opp ganske likt som en gammeldags fossilbil i responsen. Mener jeg leste et sted at skadefrekvensen var høyest første året, noe som kan tyde på dette.

Noen som har link til den faktiske statistikken og ikke en overtolket oppsummering? At erstatningsbeløpet er kun 6.8% høyere i snitt syntes jeg var lite med tanke på at elbiler er relativt nye biler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Cougar

#3
Foretrekker seilemodus på Ioniq'en, en-pedal minner meg om å være stuck i førstegir på en fossilbil  :)
Kan sikkert være avhengig av hvor man kjører; jeg kjører mest utenfor tettbygd strøk og det er mulig at en-pedal er bedre i bykjøring.
Om seiling er tryggere eller ikke vet jeg ikke, men det er kanskje tryggere å kjøre slik at man føler det mest behagelig?
2019 Ioniq El + mange andre biler

geear

Sitat fra: zbk på torsdag 13. februar 2020, klokken 08:02
Har de statistikk for trillingene? Tipper det har mer med uvant gassrespons å gjøre og at e-Golf er satt opp ganske likt som en gammeldags fossilbil i responsen.
Det er den da iallfall ikke, den har gassrespons kun en elbil kan ha. Det er flere andre elbiler som er mye verre, som i3? Men e-Golf har selvfølgelig ikke en haug med hestekrefter, så selv om den rykker godt om du trår flatt i 30-40, så går det jo ikke akkurat fælt.

stefse

Savner "seilemodus" i Tesla. Men samtidig er vel Tesla den produsenten som har enklest mulighet til å legge det til for alle eksisterende biler. Viktig at seilingen demagnetiserer og slår av omformeren helt. Tror eGolf har det slik.
Om det gjør selve bilen tryggere har jeg ingen formening om, men sjåfører som er opptatt av dette, kjører kanskje mer planlagt og dermed tryggere i utgangspunktet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:44
I følge denne artikkelen utmerker elbiler seg negativt i skadestatistikken, med unntak for e-Golf.

Og hva er det e-Golf har som værstinger ikke har?

Helt riktig. e-Golf autoseiler, og de som har kjørt i seilemodus vil nok bekrefte at det gir en mer avslappet kjørestil.

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Burde forsikringsselskapene gi autoseilerabatt slik de gjør med AC etc?
Kan du vise til noen årsakssammenheng her?

Hvis ikke så blir jo dette «Mor Nille er en sten»-argumentasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Klykken

Synes det er forutsigbart når bilen har enpedalskjøring med regen etter at wattpedalen når et visst punkt. Hvis man må trykke på en knapp for å aktivere dette, eller sette girvelgeren i et spesielt modus først ser jeg for meg et scenario der man tror bilen skal gjøre en ting, men heller gjør noe annet. Hvis bilen alltid gjør f.eks seiling eller regen som standard så er det jo greit. Kan man velge det ene eller andre under kjøring ser jeg for meg et større potensiale for klabberier.

Ellers kan både i3 og Tesla seile hvis man setter girvelgeren i N under fart. Flere kan sikkert dette også, men det er i alle fall en metodikk for å få det sånn halvveis som man ønsker. Eller?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kristian O

Sitat fra: Klykken på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:40

Ellers kan både i3 og Tesla seile hvis man setter girvelgeren i N under fart. Flere kan sikkert dette også, men det er i alle fall en metodikk for å få det sånn halvveis som man ønsker. Eller?
Tesla S og X kan sette gir i fri, men dette går ikkje på M3.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Hansi

Jeg er også veldig tilhenger av å kunne "seile", jeg synes løsningen med å selv kunne velge nivå på regenerering (ala e-Golf) er fint.
Jeg har ikke kjørt Tesla, hvordan er regenerering på de? En standard innstilling med relativt sterk regenerering som ikke kan forandres?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

1000kwh

Sitat fra: Hansi på torsdag 13. februar 2020, klokken 11:24
Jeg er også veldig tilhenger av å kunne "seile", jeg synes løsningen med å selv kunne velge nivå på regenerering (ala e-Golf) er fint.
Jeg har ikke kjørt Tesla, hvordan er regenerering på de? En standard innstilling med relativt sterk regenerering som ikke kan forandres?
Enten sterk regen eller svak regen. Funker topp!

Hansi

#11
Høres bra ut (skulle aller helst hatt mulighet til å "seile", men) :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

elektrolux

Tesla har svært primitive ( i elbilsammenheng ) bremsesystem som ikke samarbeider med drivverket. Derfor kan ikke Tesla sånn uten videre programmere inn seilemodus.

På f.eks VW og BMW scooter vil bremsene prioritere elektrisk bremsing før de legger til mekanisk bremsing. Dermed taper en ingenting med å bruke seilemodus.

Et triks for Tesla eiere å nyte seilemodus nå på vinteren er å sette bilen i range modus og ikke forvarme batteriet. Får en batteriet ned i under 3C vil Tesla ikke regenerere og en vil automatisk kjøre roligere.

På e-UP bruker jeg av og til B mode som tilsvarer enpedalkjøring. Det en merker best er hvor deilig det er å sette den tilbake til D og senke skuldrene. Mistenker derfor at biler som ikke tilbyr seilemodus er mer utsatt for ulykker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. februar 2020, klokken 12:40
Tesla har svært primitive ( i elbilsammenheng ) bremsesystem som ikke samarbeider med drivverket. Derfor kan ikke Tesla sånn uten videre programmere inn seilemodus.

På f.eks VW og BMW scooter vil bremsene prioritere elektrisk bremsing før de legger til mekanisk bremsing. Dermed taper en ingenting med å bruke seilemodus.

Et triks for Tesla eiere å nyte seilemodus nå på vinteren er å sette bilen i range modus og ikke forvarme batteriet. Får en batteriet ned i under 3C vil Tesla ikke regenerere og en vil automatisk kjøre roligere.

På e-UP bruker jeg av og til B mode som tilsvarer enpedalkjøring. Det en merker best er hvor deilig det er å sette den tilbake til D og senke skuldrene. Mistenker derfor at biler som ikke tilbyr seilemodus er mer utsatt for ulykker.
Nå er det vel bilen som bestemmer hvor hard regen det skal være. Hvorfor skulle det være noe problem å legge inn null regen?

Fordelen mer Tesla sitt bremsesystem er at det gir en veldig god bremsefølelse. I feks Ioniq er det en tydelig og ubehagelig overgang mellom regen og brems. Gjelder mange el og hybridbiler.

geear

Største irritasjonen med Tesla sin løsning er egentlig at regen varierer så mye etter batteriprosent og temperatur på batteripakken. Iallfall når de vingler så sykt med softwaren i tillegg. Den ene dagen kan være annerledes enn den forrige. Og kan ikke forstå at det skulle være noe problem for de å innføre samme overgangen mellom regen og brems som alle andre, kun med software, dersom de ønsket? Det er jo kun snakk om å ikke påføre bremsene før maks regen er oppnådd, burde være en "simpel" softwareendring.

Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:47
Tesla S og X kan sette gir i fri, men dette går ikkje på M3.
Høh? Er bare å holde spaken opp ett klikk i et sekund eller to, så hopper den over i N?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA