Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvilken type vern er dette?

Startet av Svk, tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:05

« forrige - neste »

Svk

Hvilke type vern er dette?

Om dette ikke er b-vern,så er det ok med ladeboks som har innebygget b-vern?
Har egen 16A kurs i skapet. Kabelen går ut gjennom veggen til en dobbel stikkkontakt.
Fort gjort for en elektriker å koble på noe her? Siden både kabel og sikring er der allerede?

jkirkebo

Sitat fra: Svk på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:05
Hvilke type vern er dette?

Om dette ikke er b-vern,så er det ok med ladeboks som har innebygget b-vern?
Har egen 16A kurs i skapet. Kabelen går ut gjennom veggen til en dobbel stikkkontakt.
Fort gjort for en elektriker å koble på noe her? Siden både kabel og sikring er der allerede?

Dette er nok en jordfeilbryter type A. Dekker den kun utekursen eller flere kurser?

Du bør koble en ladestasjon med DC-RCM på denne kursen, ikke en med fullverdig B-vern.

Skal du beholde stikkontakten eller erstatte den med en ladestasjon? Er kontakten ute eller i garasje? Hvis i garasje, er den frittliggende?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Svk

dekker alle kursene.

tenkte evt ladebox eller blå kontakt. men finnes det ladekladd med blått stikk og dc rcm?

har egentlig en ladeløsning fra 2016. har en kurs på 16A som kun går til en dobbelstikkontakt til vaskemaskin. er strukket kabel fra denne stikkontaktkoblingen og ut gjennom karmen i vaskeromsdøra. videre til en dobbel utekontakt. aldri varmgang eller noen feil.
men er vel ikke lov å bruke denne som fast ladepunkt?
har ikke hatt elbil siden slutten på 2016.
vurderer el bil igjen


jkirkebo

Sitat fra: Svk på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:27
dekker alle kursene.

tenkte evt ladebox eller blå kontakt. men finnes det ladekladd med blått stikk og dc rcm?

har egentlig en ladeløsning fra 2016. har en kurs på 16A som kun går til en dobbelstikkontakt til vaskemaskin. er strukket kabel fra denne stikkontaktkoblingen og ut gjennom karmen i vaskeromsdøra. videre til en dobbel utekontakt. aldri varmgang eller noen feil.
men er vel ikke lov å bruke denne som fast ladepunkt?
har ikke hatt elbil siden slutten på 2016.
vurderer el bil igjen

Hvis den dekker alle kursene bør du ha ladestasjon med type A jordfeilbryter + 6mA DC-RCM. Som f.eks EcoLite (som jeg selger). Jeg tror Easee også har dette.

Du har ikke lov å bruke en kurs som også brukes til vaskemaskin til fast lading. Den eneste gangen du har lov å dele kurs med andre forbrukere er om du har en frittliggende garasje, og garasjekursen kun brukes i garasjen. Hvis ikke skal det være dedikert kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ok67

Merk at du ikkje kan koble JFB tybe B (eller DC RCM) etter ein vanleg jordfeilbrytar. Dette fordi JFB type B eller DC RCM slepp gjennom ein liten DC feilstraum (opp til 6 mA) utan å kople ut. Dette blir påstått å kunne drive den framforkopla vanlege jordfeilbrytaren i mettning slik at den ikkje vil løyse ut om du samtidig får ein "vanleg" jordfeil.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Svk

Mye å passe på.
Skal kjøre veldig mye for å spare inn en ladeløsning på 10-15000
Skal en ut med slike summer så har en jo allerede tspt.
Tenket da jobblading,offentliglading og nødlade hjemme.



Øyvind.h

Kommer an på tidshorisonten din. Jeg sparer inn ladeboksen i løpet av et år eller to. De påfølgende 10-20 årene blir den da "gratis" :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svk

Alt kommer jo an på. Sist hadde jeg elbil i 6mnd. Det var i 2016.
Ikke hatt siden.
Boksen kan jo slutte å fungere etter garantien går ut. Eller den kan bli stjålet...

Vurderer sterkt den nye MG'n


jkirkebo

Sitat fra: ok67 på onsdag 12. februar 2020, klokken 08:26
Merk at du ikkje kan koble JFB tybe B (eller DC RCM) etter ein vanleg jordfeilbrytar. Dette fordi JFB type B eller DC RCM slepp gjennom ein liten DC feilstraum (opp til 6 mA) utan å kople ut. Dette blir påstått å kunne drive den framforkopla vanlege jordfeilbrytaren i mettning slik at den ikkje vil løyse ut om du samtidig får ein "vanleg" jordfeil.

DC-RCM er helt ok etter vanlig jordfeilbryter, 6mA er ikke nok til å gjøre noe galt. Type B slipper igjennom inntil 30mA og det kan i spesielle tilfeller være nok (men som regel ikke). Den EcoLite-varianten jeg selger mest av har fra fabrikant en helt vanlig jordfeilbryter type A integrert + DC-RCM på 6mA etter denne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA