Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helse Bergen fjerner lading for elbil etter brannen på Sola

Startet av OhmPaPa, tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:57

« forrige - neste »

OhmPaPa

Jeg har ikke abonnement. Er det noen som har mere info om dette? Spesielt årsakssammenhengen?

Kilde bak betalingsmur: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/9vQO49/Fjerner-ladepunkter-for-elbiler

eivhelle

Ser ut som det kun er lagt opp til lading via vanlig stikk og ikke type 2 kontakt. Så det er en forståelig grunn til at man vurderer denne løsningen som usikker.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

E_S

Kunne jo vært løst med en minimal investering i noen billige ladestasjoner fremfor skremselspropaganda. Men ja, Schuko er elendige greier..
:)

RJK

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:15
Ser ut som det kun er lagt opp til lading via vanlig stikk og ikke type 2 kontakt. Så det er en forståelig grunn til at man vurderer denne løsningen som usikker.

Om det er den reelle årsaken, så er det litt mer forståelig. Men et besøk av elektrikeren hadde vært den mer elegante løsningen.

Om det er "panikk" pga Sola-brannen, så er det uheldig, men er det pga av at man blir årvåken på sikkerhetsaspekter på løsningen man har, så er det bare positivt. Godt at man får opp øynene for at man skal gjøre det trygt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E_S

Ja, en ting er i hvert fall sikkert, nemlig at uvitenheten (og misunnelsen) er stor rundt dette..
:)

arnkl

Eg stussar på dette avsnittet

SitatHan sier at de nå skal gjøre en vurdering og se på muligheten for å legge til rette for hurtiglading. Dette er imidlertid en større investering, noe som gjør at det etter alle solemerker blir slutt på dagens ordning med gratis lading.

Divisjonsdirektør Utaker er usikker på når nye, sikre ladepunkter vil være på plass, men går langt i å antyde at det ikke vil skje i løpet av året.

Forstår han ikkje at hurtigglading ikkje kan erstatte saktelading, eller er han av dei som uvitande brukar "hurtiglading" for Type 2 ladeboksar?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Ingeniøren

Sitat fra: arnkl på onsdag 12. februar 2020, klokken 17:37
Eg stussar på dette avsnittet

SitatHan sier at de nå skal gjøre en vurdering og se på muligheten for å legge til rette for hurtiglading. Dette er imidlertid en større investering, noe som gjør at det etter alle solemerker blir slutt på dagens ordning med gratis lading.

Divisjonsdirektør Utaker er usikker på når nye, sikre ladepunkter vil være på plass, men går langt i å antyde at det ikke vil skje i løpet av året.

Forstår han ikkje at hurtigglading ikkje kan erstatte saktelading, eller er han av dei som uvitande brukar "hurtiglading" for Type 2 ladeboksar?

Egentlig ikke så rart - eller... hvor går egentlig grensen mellom sakte og hurtig lading  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

E_S

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:27

Egentlig ikke så rart - eller... hvor går egentlig grensen mellom sakte og hurtig lading  :)

Tja, all den tid AC-lading maxer ut på 22kW, som er en effekt ytterst få biler på markedet uansett kan nyttiggjøre seg, (sorry, eiere av gamle 43kW-Zoe) vil AC-lading uansett effekt være en eller annen grad av saktelading. DC-lading vil være hurtiglading.

På en parkeringsplass på et sykehus må det være mye bedre å bruke pengene på mange AC-punkter enn én DC-lader..
:)

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:27
Sitat fra: arnkl på onsdag 12. februar 2020, klokken 17:37
Eg stussar på dette avsnittet

SitatHan sier at de nå skal gjøre en vurdering og se på muligheten for å legge til rette for hurtiglading. Dette er imidlertid en større investering, noe som gjør at det etter alle solemerker blir slutt på dagens ordning med gratis lading.

Divisjonsdirektør Utaker er usikker på når nye, sikre ladepunkter vil være på plass, men går langt i å antyde at det ikke vil skje i løpet av året.

Forstår han ikkje at hurtigglading ikkje kan erstatte saktelading, eller er han av dei som uvitande brukar "hurtiglading" for Type 2 ladeboksar?

Egentlig ikke så rart - eller... hvor går egentlig grensen mellom sakte og hurtig lading  :)

Semi-hurtig lading er vel definert som 7,4-22 kW, saktelading er alt under der, og over 22 kW, typisk 40 kW - 50 kW er hurtiglading, mens alt over 50 kW kalles lynlading.

Kanskje vil man endre/justere grensene litt, og som at opp til 75 kW faller inn under hurtiglading, og 6,6 kW fremdeles vil kalles semihurtig.

Strøm er relativt enkelt ved at man gjerne dobler eller tripler effekten alt etter antall faser som benyttes og volten eller amperen endres. Dermed er det visse verdier man ikke vil se, mens andre verdier fremstår mer logisk når man ser hvordan man kommer frem til tallene man opererer med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA