Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volvo kan bli fusjonert inn i nytt selskap, 16 timers gml nyhet

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 11. februar 2020, klokken 08:11

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Dette er vel som det står - veldig bra for både Volvo og Polestar da det gir synergi effekter :+1: eller?

Jeg tror det er bra og spesielt for Polestar som kommer tettere sammen med Volvo :+1: kansje det gir økt felles satsing på elbil plattformene og felles deler. Eller kanskje det samarbeidet er godt nok nå?

Hva mener dere?

Kopi under og lenke til nyheten på tv2

https://www.tv2.no/a/11203592/

Kopi:

Inneholde fire merker

Nå vurderer kineserne å ta dette ett skritt videre. I dag kom nyheten om at de har planer om å slå sammen Volvo og Geely Automotive, og dermed danne et nytt konsern med flere bilmerker.

Polestar vil bli en ett av merkene i det nye konsernet.
Polestar vil bli en ett av merkene i det nye konsernet.
– En kombinasjon av de to selskapene vil resultere i en sterk, global gruppe. Målet er å styrke synergiene innad i selskapet, samtidig som vi viderefører de konkurransemessige fordelene og styrkene til hver enkelt merkevare, sier Geely Holding Group-sjefen Li Shufu, ifølge bransje-nettstedet Automotive News.

Det nye selskapet vil i så fall bli børsnotert i Hong Kong og noe senere i Stockholm.

Foruten Volvo, vil det inneholde bil-merkevarene Geely, Polestar og Lynk & Co.

goggo

Hvis Geely da vil bruke Volvo merkenavnet på alle bilene i stedet for alle disse brandene som de har nå så har jeg stor tro på det.  Inklusiv London taxiene og den varebilen de nå begynner å levere på samme chasis.
Volvo er et sterkt navn i mange land, inklusiv USA og Storbritannia. Jeg kan ikke begripe at kineserne ikke har satset mere på det merkenavnet når de allerede eier det.

Forsåvidt det samme med SAAB/NEVS. Ubegripelig at ikke kineserene var interessert i SAAB merkenavnet når de overtok resten av sulamitten.



Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kaiat

Da NEVS overtok SAAB, fikk de lisens på bruk av navnet. Senere gikk de konkurs og da trakk flyprodusenten SAAB - som eier merkenavnet - tilbake lisensen.

Når det gjelder Volvo, er det mulig at nyttekjøretøy fra bilprodusenten Volvo kan utløse en reaksjon fra lastebilprodusenten Volvo, som ikke er det samme selskapet. Kanskje er det noen slags klausul på at bilprodusenten Volvo ikke får selge nyttekjøretøy, men det blir bare spekulasjoner fra min side.

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#4
Les om Geely Geometry som bare selges i Kina. Tenk om den kommer senere til Norge :+1:

Geely eier Volvo også så jeg poster den på Volvo for Geely har ikke eget underforum.

Jeg tenker at noen år så snakker vi her i Norge om Geely på samme måte som vi snakker om PSA (som eier Peugeot/Opel/Citroën osv)  og de andre selskapene som eier flere bilmerker. Så det er bare å venne seg til å uttale Geely korrekt og det er med "i".


https://insideevs.com/news/425296/geely-geometry-c-ev-hatchback-china/

Kopi under fra artikkelen datert:
MAY 26, 2020 at 7:32AM

Geely Geometry C Is An Impressive Electric Hatchback Only Sold In China


By: Andrei Nedelea

It's the Chinese equivalent of the Nissan LEAF, with great range, decent performance and plenty to like about it.

The trend which is seeing more and more genuinely interesting and apparently desirable electric vehicles being launched in China continues. Geely, the company that owns Volvo, has now revealed and detailed its second electric vehicle, after the Geometry A EV sedan. This second one is called Geometry C and it's a hatchback with similar specs to a Nissan LEAF.

Looking closely at their front fascias, it's clear they are related, but not exactly identical - the Geometry A sedan has fewer openings in the front bumper and it doesn't look as sporty as this hatchback. And, believe it or not, it's not just a cosmetic trick - the Geometry C hatch is actually more powerful than the sedan.

From the side, the Geometry C has a floating roof design with an invisible C-pillar and strong creases running down the doors, while in the back, it has small high-set light clusters connected by a LED light bar.

In terms of specs, it's pretty competitive too. It's powered by a 200 horsepower electric motor that drives the front wheels and has a top speed of 150 km/h (93 mph). Two battery packs will be offered, giving the Geometry C either 400 km or 550 km on a single charge - they're probably the same 51.9 kWh and 61.9 kWh packs that power the sedan.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA