Skrevet av Emne: Forbruk med tilhenger  (Lest 152 ganger)

gr

• Gold Member
    • Vis profil
Forbruk med tilhenger
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 22:22 »
Har ikke kjørt så mye langt med tilhenger på elbil, men har sett at åpen tom varehenger (lang boggi, 3,2 x 1,5 karmmål) drar opp kanskje 30 - 40 % på forbruket på min X. Har noen for eksempel testet med "flat" presenning på varehenger? Gjør det noe med forbruket? Husker Mythbusters testet hvordan forbruket på pickuper ble påvirket av planet, og fant vel igrunnen ut at det var liten forskjell med og uten luke bak, fordi det blir "fylt med luft" og blir ikke så mye turbulens som en kanskje skulle tro..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

kaiat

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Forbruk med tilhenger
« Svar #1 på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 09:01 »
Jeg har henger med samme mål (3,2 x 1,5) og syns det blir mindre "drag" i hengeren når jeg har presenningen på. Har ikke noe tall å vise til når det gjelder forbruk da de eneste gangene jeg kjører uten presenning, er bort til den lokale byggevareforhandleren, men det er sånn at jeg merker hengeren mer bakpå bilen uten presenning enn med. Nå kjører jeg diesel, men effekten med/uten presenning burde bli lik.

Edit: Jeg har kjørt en god del med pickup også, men kan ikke huske at jeg merket så stor forskjell med/uten presenning der som med hengeren.
« Siste redigering: tirsdag 11. februar 2020, klokken 09:08 av kaiat »