Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk med tilhenger

Startet av geear, mandag 10. februar 2020, klokken 22:22

« forrige - neste »

geear

Har ikke kjørt så mye langt med tilhenger på elbil, men har sett at åpen tom varehenger (lang boggi, 3,2 x 1,5 karmmål) drar opp kanskje 30 - 40 % på forbruket på min X. Har noen for eksempel testet med "flat" presenning på varehenger? Gjør det noe med forbruket? Husker Mythbusters testet hvordan forbruket på pickuper ble påvirket av planet, og fant vel igrunnen ut at det var liten forskjell med og uten luke bak, fordi det blir "fylt med luft" og blir ikke så mye turbulens som en kanskje skulle tro..

kaiat

#1
Jeg har henger med samme mål (3,2 x 1,5) og syns det blir mindre "drag" i hengeren når jeg har presenningen på. Har ikke noe tall å vise til når det gjelder forbruk da de eneste gangene jeg kjører uten presenning, er bort til den lokale byggevareforhandleren, men det er sånn at jeg merker hengeren mer bakpå bilen uten presenning enn med. Nå kjører jeg diesel, men effekten med/uten presenning burde bli lik.

Edit: Jeg har kjørt en god del med pickup også, men kan ikke huske at jeg merket så stor forskjell med/uten presenning der som med hengeren.

Øystein Hermansen

#2
Bil - I-Pace 2020 med 18" hjul (sommerdekk)
Henger - typisk Gaupen henger med boggi, egenvekt 300 kg, lasteplan 242l x 144b x 35h

Kjørte fra Sandnes (Rogaland) til Spangereid (Agder).  Utetemperatur i området 5-9 grader (kaldere sørover).  Opphold og tørre veier.  2 personer i bil og temp i bil på 22 grader.  Avstand ca 19 mil hver vei basert på ruten jeg tok.

Nedover:  Last i henger som gjorde at den var "tilnærmet full" (nesten i plan med toppen av sideveggene).  Vekt på last ca 360 kg (parkett) som var dekket med en presenning.

Hjemover: Tom henger uten presenning.

Normalt forbruk (vår-sommer-høst) ligger i området 180-200 Wh/km avhengig av kø.
Denne gangen brukte jeg nedover ca 270 Wh/km og ca 280 Wh/km hjemover.  Forbruket var med andre ord høyere (eller kanskje likt dersom en tar høyde for små variasjoner) selv om snittfart var lik og bilen hadde 360 kg mindre last å dra på. 

Min konklusjon: Det virker som "drag" som oppstår når en har henger uten lokk/presenning har større betydning enn i alle fall jeg trodde.  Dette baserer jeg på at jeg merker at bilen får 10-20 Wh/km økt forbruk når jeg har lastet bilen (inne i bilen) med 200-300 kg last (folk + bagasje) sammenlignet med om vi er 1 eller 2 personer i bilen.  Derfor ville jeg antatt at uten "drag" i henger så burde forbruket vært lavere uten last sammenlignet med når jeg hadde 360 kg last i henger.

Kjekt hvis andre kan ha nytte av min erfaring.

hanche

Det er jo velkjent at luftmotstanden er det største energisluket ved typisk landeveiskjøring. Og en henger er vanligvis ikke det mest aerodynamiske man kan tenke seg, så jeg er ikke veldig overrasket over resultatet. En annen mulig faktor er om hengeren har påløpsbrems. Den vil jo koste energi ved hver oppbremsing og i utforbakker, som du ikke får tilbake ved regenerering.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: Øystein Hermansen på søndag 24. oktober 2021, klokken 12:57
Bil - I-Pace 2020 med 18" hjul (sommerdekk)
Henger - typisk Gaupen henger med boggi, egenvekt 300 kg, lasteplan 242l x 144b x 35h

Kjørte fra Sandnes (Rogaland) til Spangereid (Agder).  Utetemperatur i området 5-9 grader (kaldere sørover).  Opphold og tørre veier.  2 personer i bil og temp i bil på 22 grader.  Avstand ca 19 mil hver vei basert på ruten jeg tok.

Nedover:  Last i henger som gjorde at den var "tilnærmet full" (nesten i plan med toppen av sideveggene).  Vekt på last ca 360 kg (parkett) som var dekket med en presenning.

Hjemover: Tom henger uten presenning.

Normalt forbruk (vår-sommer-høst) ligger i området 180-200 Wh/km avhengig av kø.
Denne gangen brukte jeg nedover ca 270 Wh/km og ca 280 Wh/km hjemover.  Forbruket var med andre ord høyere (eller kanskje likt dersom en tar høyde for små variasjoner) selv om snittfart var lik og bilen hadde 360 kg mindre last å dra på. 

Min konklusjon: Det virker som "drag" som oppstår når en har henger uten lokk/presenning har større betydning enn i alle fall jeg trodde.  Dette baserer jeg på at jeg merker at bilen får 10-20 Wh/km økt forbruk når jeg har lastet bilen (inne i bilen) med 200-300 kg last (folk + bagasje) sammenlignet med om vi er 1 eller 2 personer i bilen.  Derfor ville jeg antatt at uten "drag" i henger så burde forbruket vært lavere uten last sammenlignet med når jeg hadde 360 kg last i henger.

Kjekt hvis andre kan ha nytte av min erfaring.

Jeg tar alltid av for- og baklem når jeg kjører langt med tom henger. Mye lavere forbruk. Spenner de fast flatt på hengeren med stropper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA