Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer nytt hus, enebolig, kan ikke strøm :-)

Startet av Gaardvik Kim, mandag 10. februar 2020, klokken 14:16

« forrige - neste »

Gaardvik Kim

Strømmen som kommer inn er 230 V
Inntakssikringer er 3x50 Amp
Carport: 16 Amp, 6 mm kabel. Denne kan økes til 25 Amp ifølge i info i prospektet.
Det leveres en Salto el.-billader i carporten

Jeg kan sikkert bytte ut Salto om jeg vil til noe smartere, men er det mulig å øke til 25 Amp uten at (hoved)sikringen går?
Tesla Model 3 nå.



Cral

Ja, det er mulig. Og velger du noe smartere, som justere ladeamperen, så slipper du at hovedsikringen går.

Jeg har 32A, riktignok 1 fase til ladestasjonen, og mindre hovedsikring enn deg.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2


KjellG

Til TMS3 bør du velge et ladeuttak som leverer 3-fase og oppnå perfekt lastbalansering.

3*16A kurs IT nett, ca 6kW lading. For folk flest, plenty nok.
3*32A kurs IT nett, ca 11 kW lading. Mer enn du trenger, men kan være greit om en er helt i nød og det ikke er noen hurtiglader innen mils omkrets. «Nødvendig» kanskje 1 gang/år?

hsa77

Legg ihvertfall opp 3*32A strømforsyning til ladestasjonen med en gang selv om du sikkert klarer deg med en enkel ladestasjon på 16A nå. De aller fleste trenger neppe mer enn 16A lading, men om behovet skulle endre seg er det dumt og dyrt å måtte legge opp ny kurs. Dersom effektprising kommer om noen år kan det være lurt å ha en overdimensjonert ladeløsning som kan lade med høy effekt når resten av huset trekker lite strøm.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA