Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler som utrykningskjøretøy

Startet av Maximus, mandag 10. februar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

Maximus

Har lett, men finner ikke noen tråd med dette emnet (finnes sikkert).

I formiddag ble jeg forbikjørt av noe som mistenkelig lignet en Model S med blålys. Den tok meg igjen med god hastighet i en åttisone, med blålysa på og med heftig bruk av fjernlysa. Dette var rett øst for Trondheim.

Den passerte såpass raskt at jeg ikke fikk sett skikkelig på teksten og logoen på siden av bilen, for der sto det ett eller annet.

Er det en utdanningsseksjon i politiet som har begynt å bruke Tesla? Eller er det et testkjøretøy? Forsøkte å google, men fant ikke noe svar sånn umiddelbart.

Om elbiler nå tas i bruk av en utrykningsetat, selv om det bare skulle være for testing eller utdanning, er det jo enda et skritt fram for elbilen i Norge.

Motorwatt

Finnes flere private firmaer som driver med opplæring i kjøring av utrykningsbiler. En av disse bruker en TMS. Omtalt i media, og også her (et eller annet sted).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Maximus

Da er det sikkert den. Ikke noe jeg hadde fått med meg.

Moro å se at en Tesla har blitt tatt i bruk til slikt. Bidrar til ytterligere å "normalisere" elbilen.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Maximus

#5
Sitat fra: automat på mandag 10. februar 2020, klokken 15:01
https://m.facebook.com/utrykningsopplaering

Det der er nok bilen ja. Betyr jo at mange utrykningssjåfører får førstehåndserfaring med elbil allerede under opplæringen. Veldig gledelig.

Nå har politiet nettopp gitt Volvo og Mercedes en kjempekontrakt på nye patruljebiler, og det går vel an å håpe at det allerede i slutten av perioden blir noen helelektriske uniformerte Volvoer å se.

Når neste anbudsrunde lyses ut vil vel elektriske kjøretøy være i anbudskravene.


Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 10. februar 2020, klokken 15:52
finnes og noen etron ambulanser og

https://www.tv2.no/a/10877205/

Litt overrasket av at Oslo universitetssykehus er så langt frampå. Det offentlige bruker jo gjerne ikke være de raskeste til å ta i bruk noe nytt. De skal jammen ha skryt for at de satser.

Burger

Trondheim kommune hadde think for 10 år siden ++

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2011/11/10/Full-stopp-for-Think-820541.ece (9 år gammel artikkel + en think som hadde stått der i 1 år til rep = ca 10 år)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA