Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector enfase 32A

Startet av Knut Reed, søndag 09. februar 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

Knut Reed

Jeg er ny eier av Tesla Modell S85. Kjøpt brukt. Jeg har kjøpt en Tesla Wall Connector og montert i garasjen. Elektriker har montert forskriftmessig i sikringsskapet og koblet opp TWC i garasjen. Hjulet i TWC er satt til 8 for 32A. Jeg er 100% sikker på at jeg har enfase-anlegg. Jeg har prøvd så godt det lar seg gjøre å lese meg opp på alle forkortelser og bransjesjargong inne på forumet her, men sliter med å forstå. Vil derfor prøve å være veldig konkret i spørsmålstillingen, slik at jeg kan få konkrete svar.

Når jeg kobler til min TWC i bilen (Tesla) viser det i "ladedisplayet" på hovedskjermen 16A/16A. Jeg hadde et betinget ønske om at jeg skulle få trykke på + for å øke til 32A/32A. Som sagt har jeg lest litt på forumet her og noen sier at 32A på enfase ikke er mulig. Andre forteller at de har får skiftet et relè i bilen for å oppnå 32A. Har også lest at man kan få 32A på både enfase og trefase, men at man oppnår enda mer kw/t på trefase vs enfase. Spørsmålene mine er da:
1. Er det mulig å oppnå 32A lading på en TWC koblet på enfase anlegg?
2. Hva må evt. gjøres for å oppnå 32A lading?


turfsurf

TWC kan fint levere 32A enfas lading. Tidlige Model S måtte inn for å ettermontere ett relé som latchet sammen del-laderne i bilen (som er på 16A hver) for bruk på standard type 2 ladebokser. For å sjekke din bil er vel det enkleste å teste på en type 2 lader som du vet leverer 32A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Knut Reed på søndag 09. februar 2020, klokken 12:36
Jeg er ny eier av Tesla Modell S85. Kjøpt brukt. Jeg har kjøpt en Tesla Wall Connector og montert i garasjen. Elektriker har montert forskriftmessig i sikringsskapet og koblet opp TWC i garasjen. Hjulet i TWC er satt til 8 for 32A. Jeg er 100% sikker på at jeg har enfase-anlegg. Jeg har prøvd så godt det lar seg gjøre å lese meg opp på alle forkortelser og bransjesjargong inne på forumet her, men sliter med å forstå. Vil derfor prøve å være veldig konkret i spørsmålstillingen, slik at jeg kan få konkrete svar.

Når jeg kobler til min TWC i bilen (Tesla) viser det i "ladedisplayet" på hovedskjermen 16A/16A. Jeg hadde et betinget ønske om at jeg skulle få trykke på + for å øke til 32A/32A. Som sagt har jeg lest litt på forumet her og noen sier at 32A på enfase ikke er mulig. Andre forteller at de har får skiftet et relè i bilen for å oppnå 32A. Har også lest at man kan få 32A på både enfase og trefase, men at man oppnår enda mer kw/t på trefase vs enfase. Spørsmålene mine er da:
1. Er det mulig å oppnå 32A lading på en TWC koblet på enfase anlegg?
2. Hva må evt. gjøres for å oppnå 32A lading?

1. Ja.
2. Ettermontering av rele for lasking. Utføres normalt gratis av Tesla. Spør etter SB-15-44-006.

Alternativt kan du laske TWC, det gjøres ved å koble en lask fra L1 til L2 og videre til L3. Men det anbefales heller å få gjennomført SB-15-44-006 slik at du også kan lade på 32A 1-fase andre steder og ikke kun hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Reed

Takker for svar. Jeg skjønner hva du mener. Dersom det fortsatt står 16A/16A ved en TWC som jeg VET leverer 32A, er det bilen som er problemet. Dersom det det endrer seg til 32A/32A ved samme test er det mitt elanlegg/min TWC som er problemet. Riktig?

turfsurf

Sitat fra: Knut Reed på søndag 09. februar 2020, klokken 13:35
Dersom det fortsatt står 16A/16A ved en TWC som jeg VET leverer 32A, er det bilen som er problemet. Dersom det det endrer seg til 32A/32A ved samme test er det mitt elanlegg/min TWC som er problemet. Riktig?
Helt korrekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Facet

Jeg klarer ikke å se om du har dobbeltlader i bilen? Hvis ikke får du ikke mer enn 16A. Noen må gjerne arrestere meg, men på min P85+ med dobbeltlader og med 32A énfas fikk jeg 7,4 kW.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: Facet på mandag 10. februar 2020, klokken 20:20
Jeg klarer ikke å se om du har dobbeltlader i bilen? Hvis ikke får du ikke mer enn 16A. Noen må gjerne arrestere meg, men på min P85+ med dobbeltlader og med 32A énfas fikk jeg 7,4 kW.

Alle gamle Model S med enkeltlader får gratis ettermontert kontaktor som gir 32A 1-fase lading. Ihvertfall fikk man det når bilene var under 5 år gamle, er usikker på hvordan det stiller seg med biler som er utenfor garanti og som ennå ikke har fått denne oppgraderingen (eller oppgraderingen av ledningsnettet som øker fra 13A til 16A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ledningsnettet må de ihvertfall bare fikse, uavhengig av alder. De tidlige bilene hadde 16A, men så oppdaget de at noe var underdimensjonert og reduserte permanent til 13A i en oppdatering. Så fortsatte de å produsere flere biler med samme begrensning i lange tider før det ble utbedret på på samlebåndet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA