Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Easee 3-fas it-nett

Startet av Tuten, onsdag 01. januar 2020, klokken 12:42

« forrige - neste »

Tuten

Hei

Har et spørsmål som gjelder Easee-lader på 3-fas IT-nett og Tesla Model S 2017 mod.

Etter å ha benyttet meg av Easee-lader i ca 3 måneder nå så lurer jeg på om jeg ikke får full effekt når det gjelder 3-faselading.
Jeg har installert Tibber Pulse i tillegg og ser at maks trekk jeg får til bilen er 5,06 kW. Ut i fra dokumentasjonen fra Easee så vil maks effekt jeg skal få ligge på 8,5 kW når det gjelder Model S/X og 11 kW ved Model 3.
Jeg har satt laderen på en 20 A kurs, og i følge tabellen fra Easee vil jeg da kunne ha 8 kW tilgjengelig på 3-fas og 4,6 kW på 1-fas IT-nett.

Så er spørsmålet hvorfor jeg kun ligger på maks 5,06 kW? Er det en feil i installasjon av lader, sikringsskap eller i bilen?
2017 Model S 75D

turfsurf

Prøv å slå av lastbalansering mot hovedsikring hvis du har det på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Tuten på onsdag 01. januar 2020, klokken 12:42
Hei

Har et spørsmål som gjelder Easee-lader på 3-fas IT-nett og Tesla Model S 2017 mod.

Etter å ha benyttet meg av Easee-lader i ca 3 måneder nå så lurer jeg på om jeg ikke får full effekt når det gjelder 3-faselading.
Jeg har installert Tibber Pulse i tillegg og ser at maks trekk jeg får til bilen er 5,06 kW. Ut i fra dokumentasjonen fra Easee så vil maks effekt jeg skal få ligge på 8,5 kW når det gjelder Model S/X og 11 kW ved Model 3.
Jeg har satt laderen på en 20 A kurs, og i følge tabellen fra Easee vil jeg da kunne ha 8 kW tilgjengelig på 3-fas og 4,6 kW på 1-fas IT-nett.

Så er spørsmålet hvorfor jeg kun ligger på maks 5,06 kW? Er det en feil i installasjon av lader, sikringsskap eller i bilen?

Du må ha en 3x32A kurs for å få 8,5kW. Da trekker bilen 2x18,5A og strøm i felles faseleder blir 32A. Med 20A sikring kan den kun trekke 2x(20A/SQ(3))=11,5A. Effektivt 23A altså som blir 23A*230V=5,3kW.  5,06kW høres altså helt korrekt ut (tallene vil variere litt med hvilken spenning man har, den skal ligge mellom 207V og 253V).

Skal du ha ut mer må du ha en bil som kan lade på alle 3 fasene på 230V IT, foreløpig er det kun Model 3 som kan det. Da kan du få 20A*SQ(3)*230V=snaue 8kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuten

Tusen takk for veldig informativt svar, så det er bilen til syvende og sist som ikke klarer å utnytte det ja.

Takk
2017 Model S 75D

o.b.lix

Jeg har 3x32A it-nett, men får max 7 kw, dvs 1 fase, hva skal stilles på for 8,5 kw?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Hvis du logger på boksen, så finner du en meny hvor du kan velge 3-fase.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nedland

Har Easee, 25 A sikring, IT nett
Tesla model 3
Lader 10,1 kW

jommy

Har akkurat installert, på 32A kurs 3 fas IT nett.
Men får bare 16A lading, 3,38Kw. Noen forslag til hva som er galt??
Model S, 85

Thomas Parsli

Sitat fra: jommy på mandag 10. februar 2020, klokken 17:58
Har akkurat installert, på 32A kurs 3 fas IT nett.
Men får bare 16A lading, 3,38Kw. Noen forslag til hva som er galt??

Har du vært i programvaren (web-interfacet) på boksen og satt den opp riktig?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jommy

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. februar 2020, klokken 19:00
Sitat fra: jommy på mandag 10. februar 2020, klokken 17:58
Har akkurat installert, på 32A kurs 3 fas IT nett.
Men får bare 16A lading, 3,38Kw. Noen forslag til hva som er galt??

Har du vært i programvaren (web-interfacet) på boksen og satt den opp riktig?
Sjekket, fant mer der - nå 28A og 3 fas. Takk for hjelpen!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Model S, 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA