Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, lørdag 08. februar 2020, klokken 13:24

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#45
Hmm er det er lov å si at men er uenig med "siste taler"  ;D :police: :angel:

Jeg klarer ikke å se noe feil på med en svart eller mørk Porsche enten den er fossil eller på batteri  :+1: :+1:

Jeg stod å måpte en 15 minutters tid når jeg så de første fargene dengang i kjellern på Aker Brygge og etter dette har jeg bare smilt fra øre til øre hver gang jeg har sett en Taycan på veiene her i Norge.

Taycan er vel sammen med  den andre modellen (og det merke skal man jo ikke nevne her inne, så jeg bruker heller stikkord som "Elon&Ringen") og begge de to merkene på "sportsbil fronten" mener jeg går laaangt utenpå alle de andre elbil merkene vi nå ser i Norge. Men jeg elsker jo høy fart på banekjøring enten det er på 2 eller 4 hjul.

Men i årene fremover så vil veldig mange av de fossile på sportsbil fronten li laget som elbiler så det er bare å fortsette å glede seg.

Men tilbake til utgangspunktet. Nå har jeg snart i levende livet sett de fleste Taycan fargene her i Norge og de er alle vinnere på sin måte og det er jo det som gjør det så spennende og se på ekstern farge og interiørvalg og sette dette opp mot hverandre, ofte helt umulig :+1: :+1: for min del.

Høgis

Jeg har hatt min hvite i ca. 2 uker og er storfornøyd. Bilen ligger fanastisk på veien. Valget med Cararra White, sort skinn int. og 21' Mission E felger i Bilens farger, ble helt riktig for meg (ser den får endel lange blikk også). Så den grønne på fabrikken i Februar og den så mye finere ut i virkeligheten enn på bilder. 
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

PF

da er videoen "alle" har ventet på ute på på dragtimes
https://www.youtube.com/watch?v=vWlKAFBMeAc
Model S performance med siste oppdateringer mot Turbo S.
Spoiler alert=den som er raskest ute med å trykke på pedalen vinner akstesten. Med andre ord, reaksjonstid og feste er differentiator på hvem som vinner.

batterimannen

De får lage en video til når Plaid utgaven av S kommer  :)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rollep

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:36
De får lage en video til når Plaid utgaven av S kommer  :)
Får håpe de legger inn svinger også, rimelig kjedelig de der amerikanske "kjøre rett frem" greiene.

Vaduz

Nå veier jo model s mindre, så med rett tuning av understell og mer kraft tror jeg kanskje ikke det blir særlig fordel taycan. Men samme det, alle tjener på konkurransen, selv om det er biler i ganske forskjellig segment

PF

det er helt klart biler i to forskjellige segmenter ( prismessig), men hadde jeg stått fritt til å velge uten å tenke kostnad hadde valget vært enkelt.

Så er det ytelsen delen, om bilen er 0,5 sekunder raskere og 5 sekunder raskere rundt bane vil selv den mer aktive sjåfør aldri merke noen forskjell på, da de uansett ikke er i stand til å pushe så mye. Sitt på en runde med noen som virkelig kan kjøre bil så forstår man fort det.

Det man derimot merker fort er byggkvalitet og komfort, og der peker jo den ene seg ut veldig.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rollep på tirsdag 05. mai 2020, klokken 22:27
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:36
De får lage en video til når Plaid utgaven av S kommer  :)
Får håpe de legger inn svinger også, rimelig kjedelig de der amerikanske "kjøre rett frem" greiene.

Rollep :+1: Ja helt enig. Kjøre rett frem raskest mulig. For noe tull. Det er jo i svingene det skjer. Merkelig at dette med rett frem er så populært. Nei det er på bane man skal måle bilene opp mot hverandre. Og da er vel Ringen kongebanen fremfor noen andre når det gjelder elbil testing fremover :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: PF på torsdag 07. mai 2020, klokken 07:36
det er helt klart biler i to forskjellige segmenter ( prismessig), men hadde jeg stått fritt til å velge uten å tenke kostnad hadde valget vært enkelt.

Så er det ytelsen delen, om bilen er 0,5 sekunder raskere og 5 sekunder raskere rundt bane vil selv den mer aktive sjåfør aldri merke noen forskjell på, da de uansett ikke er i stand til å pushe så mye. Sitt på en runde med noen som virkelig kan kjøre bil så forstår man fort det.

Det man derimot merker fort er byggkvalitet og komfort, og der peker jo den ene seg ut veldig.

Ja endelig :+1: sier jeg. Det er på tide. De skulle begynt lenge før.

magnetic

FULL FILM: Chris Harris Drives The Porsche Taycan Turbo S | Top Gear

https://www.youtube.com/watch?v=7qyKhP4lzsY

geear

Sitat fra: PF på tirsdag 05. mai 2020, klokken 12:49
da er videoen "alle" har ventet på ute på på dragtimes
https://www.youtube.com/watch?v=vWlKAFBMeAc
Model S performance med siste oppdateringer mot Turbo S.
Spoiler alert=den som er raskest ute med å trykke på pedalen vinner akstesten. Med andre ord, reaksjonstid og feste er differentiator på hvem som vinner.
Vet ikke helt hva jeg hadde ventet meg, men etter å ha ventet så lenge på denne duellen, så kunne det omtrent ikke blitt kjedeligere resultat.  :o :P

Det ble liksom bare.. okay.. javel..  :P

Men et spørsmål jeg sitter igjen med er hva 2-trinnsgirkassen egentlig bidrar med, når de går så likt med ett og to gir? Ikke stor forskjell i forbruk heller, og levetid på motorer/gir med ett gir er allerede bevist å være bra. Lurer ikke fordi det betyr noe for en som har kjøpt en ny Taycan nå, men mer av akademisk interesse. Hva er årsaken til at man velger å tilføre noe jeg vil anta er et fordyrende ledd, og enda en potensiell feilkilde?

Spinner

#56
Sitat fra: gr på fredag 08. mai 2020, klokken 23:37
Men et spørsmål jeg sitter igjen med er hva 2-trinnsgirkassen egentlig bidrar med.
Med betraktelig mindre moment (1373 nm i TMS vs 1050 nm i Taycan) og høyere egenvekt har Taycan mye bedre ytelse i høye hastigheter og så å si samme ytelse i lave hastigheter.
Det får man av en 2-trinns girkasse.

turfsurf

Sitat fra: Spinner på lørdag 09. mai 2020, klokken 00:29
Med betraktelig mindre moment (1373 nm i TMS vs 1050 nm i Taycan) og høyere egenvekt har Taycan mye bedre ytelse i høye hastigheter og så å si samme ytelse i lave hastigheter.
Det får man av en 2-trinns girkasse.
Helt riktig, det er akkurat det samme som for fossile biler, bare at elmotorer har ett større turtallsområde med flatt moment. I tillegg til det Spinner sier vil man også få høyere toppfart og lavere forbruk i høy fart (som jo er viktig for Porsche på hjemmebane).

Hadde man hatt flere gir på biler som Taycan og Model S kunne man sett toppfart på langt over 300.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:28
Sitat fra: Spinner på lørdag 09. mai 2020, klokken 00:29
Med betraktelig mindre moment (1373 nm i TMS vs 1050 nm i Taycan) og høyere egenvekt har Taycan mye bedre ytelse i høye hastigheter og så å si samme ytelse i lave hastigheter.
Det får man av en 2-trinns girkasse.


Hadde man hatt flere gir på biler som Taycan og Model S kunne man sett toppfart på langt over 300.

turfsurf :+1: men jeg tror ikke flere gir er veien å gå. Jeg tror Elon som kommer til å benytte seg av teknologi fra romfart :+1: på den kommende Tesla Roadster :+1:  det er veien å gå.

Men veldig tøft da at Taycan har gjort dette litt spesielle på girkasse fronten.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:55

turfsurf :+1: men jeg tror ikke flere gir er veien å gå. Jeg tror Elon som kommer til å benytte seg av teknologi fra romfart :+1: på den kommende Tesla Roadster :+1:  det er veien å gå.

På den originale roadsteren begynte de vel med to gir, men fikk problemer med holdbarhet.

Vet ikke hvilken romfartsteknologi du tenker på for roadster 2, det eneste jeg har hørt om er en SpaceX pakke med trykkluftdrevne boostere for å øke akselerasjonen. Skal bilen gå over 400km/t uten gir må den ha himmelhøy utveksling som vil gå ut over akselerasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA