Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, lørdag 08. februar 2020, klokken 13:24

« forrige - neste »

hemi

Etter å ha eid flere porscher og vært i miljøet i maaaaaange år kan jeg si de fleste driter i kjøreegenskapene og ytelsene man får med bilene

De liker statusen og det å ha noe dyrt/fint.

Vaduz

Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

overskyet

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

Her er det en test hvor det kjøres i 70 mph (112 kmt) og bilen går da ca 404 kilometer, som blir et forbruk 206. Det er ca det samme jeg har hvis jeg ligger i 120. Vil påstå at testene hans er like bra eller bedre enn Teslabjørn sine. Når flere kilder raporterer 200-210 forbruk i 120, sier det seg selv at 250 bare er bullshit. Men du er selvsagt fri til å tro på spøkelser, vissvass og annet tull, fordi noen sa det på youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=i3ye9Q81RIY

elektro

Sitat fra: overskyet på tirsdag 14. juni 2022, klokken 19:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:11
Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

Her er det en test hvor det kjøres i 70 mph (112 kmt) og bilen går da ca 404 kilometer, som blir et forbruk 206. Det er ca det samme jeg har hvis jeg ligger i 120. Vil påstå at testene hans er like bra eller bedre enn Teslabjørn sine. Når flere kilder raporterer 200-210 forbruk i 120, sier det seg selv at 250 bare er bullshit. Men du er selvsagt fri til å tro på spøkelser, vissvass og annet tull, fordi noen sa det på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=i3ye9Q81RIY

Kyle Conner & Co lager bra, objektive tester! Merker meg at det er 47F på slutten der. Det er bare 8 varmegrader.. vil tro det hadde hjulpet litt om det var litt mer sommerlig temperatur, så ikke usannsynlig at du får omtrent samme resultat i 120 km/t da.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rollep

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)
Du får holde deg til Teslabjørns banan-tester😂

Forresten, hvilken bil kjører du selv?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Vaduz

Sitat fra: overskyet på tirsdag 14. juni 2022, klokken 19:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

Her er det en test hvor det kjøres i 70 mph (112 kmt) og bilen går da ca 404 kilometer, som blir et forbruk 206. Det er ca det samme jeg har hvis jeg ligger i 120. Vil påstå at testene hans er like bra eller bedre enn Teslabjørn sine. Når flere kilder raporterer 200-210 forbruk i 120, sier det seg selv at 250 bare er bullshit. Men du er selvsagt fri til å tro på spøkelser, vissvass og annet tull, fordi noen sa det på youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=i3ye9Q81RIY

Å sammenligne ulike hastigheter blir jo ganske meningsløst. Her snakker vi om 120kmt, ikke 112kmt. Hva mener du forresten spesifikt han gjorde feil under testen?

overskyet

Sitat fra: Vaduz på torsdag 16. juni 2022, klokken 18:13
Sitat fra: overskyet på tirsdag 14. juni 2022, klokken 19:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

Her er det en test hvor det kjøres i 70 mph (112 kmt) og bilen går da ca 404 kilometer, som blir et forbruk 206. Det er ca det samme jeg har hvis jeg ligger i 120. Vil påstå at testene hans er like bra eller bedre enn Teslabjørn sine. Når flere kilder raporterer 200-210 forbruk i 120, sier det seg selv at 250 bare er bullshit. Men du er selvsagt fri til å tro på spøkelser, vissvass og annet tull, fordi noen sa det på youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=i3ye9Q81RIY

Å sammenligne ulike hastigheter blir jo ganske meningsløst. Her snakker vi om 120kmt, ikke 112kmt. Hva mener du forresten spesifikt han gjorde feil under testen?

Jeg gir opp, jeg må nesten bare gå ut i fra at du enten troller, er dum eller ikke kan lese. Det er i alle fall ikke verdt å bruke tid på.

Rollep

Sitat fra: overskyet på torsdag 16. juni 2022, klokken 20:54
Sitat fra: Vaduz på torsdag 16. juni 2022, klokken 18:13
Sitat fra: overskyet på tirsdag 14. juni 2022, klokken 19:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

Her er det en test hvor det kjøres i 70 mph (112 kmt) og bilen går da ca 404 kilometer, som blir et forbruk 206. Det er ca det samme jeg har hvis jeg ligger i 120. Vil påstå at testene hans er like bra eller bedre enn Teslabjørn sine. Når flere kilder raporterer 200-210 forbruk i 120, sier det seg selv at 250 bare er bullshit. Men du er selvsagt fri til å tro på spøkelser, vissvass og annet tull, fordi noen sa det på youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=i3ye9Q81RIY

Å sammenligne ulike hastigheter blir jo ganske meningsløst. Her snakker vi om 120kmt, ikke 112kmt. Hva mener du forresten spesifikt han gjorde feil under testen?

Jeg gir opp, jeg må nesten bare gå ut i fra at du enten troller, er dum eller ikke kan lese. Det er i alle fall ikke verdt å bruke tid på.
:+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Fush

Vil bare legge til her at følgende påvirker rekkevidden på Taycan ganske betraktelig:

Motoriserte ladeporter sperrer luftekanalene fra fremre hjulbrønn og gir 5-10% høyere forbruk.

De 21" Cross Turismo felgene i Bjørn sin test med 305 bak er også utrolig mye tørstere enn 20" turbo s aero felgene jeg har på vinterhjulene. At spec på Bjørn og bilen til andre testere lett utgjør 30-50wh forskjell i forbruk er absolutt sannsynlig uten at noen av testerene har gjort noe feil.

Det finnes ingen mulighet for at min bil med motoriserte ladeluker, 21" sommer CT felg og takrails klarer å kjøre over 400km i hverken 112 eller 120km/t hvis det ikke er nedoverbakke og medvind hele veien.

Kunne ikke brydd meg mindre om det, jeg tar igjen de andre bilene på langtur ved laderene og kjører fra de mens de fortsatt står og lader 50-70kw på 60-70% SOC

0-60% lading er helt vanvittig bra på denne bilen på langturer.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

overskyet

Tviler på at den motoriserte ladeluka gir 5-10% diff. Jeg har den og takrails jeg også.  Felgene og hjulene tror jeg har mye å si. Ellers enig i at det ikke har så mye å si, den lader så raskt at hvis du lader i tissepausene så går du ca aldri tomt.

Fush

Sitat fra: overskyet på fredag 17. juni 2022, klokken 10:14
Tviler på at den motoriserte ladeluka gir 5-10% diff. Jeg har den og takrails jeg også.  Felgene og hjulene tror jeg har mye å si. Ellers enig i at det ikke har så mye å si, den lader så raskt at hvis du lader i tissepausene så går du ca aldri tomt.

Fra en Porsche factory rep, sitert på Taycanforum og diverse artikler:

"The drag goes from 0.22 Cd to 0.25 Cd when using the electric doors because the motor and electronics take up the space normally reserved for the fender vent. I haven't seen any data giving a value to how this affects range; probably because there are too many variables involved. It's really "cool factor" versus ultimate range."

0.03 drag coefficient på motorveien er ganske mye.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

overskyet

Må se noe bedre enn en tilfeldig «jeg leste noe på et forum hvor en fyr har snakket med en fyr som kanskje viste hva han snakket om, muligens» Som til og med sier «vet ikke hvordan det påvirker»

Vaduz

Sitat fra: overskyet på torsdag 16. juni 2022, klokken 20:54
Sitat fra: Vaduz på torsdag 16. juni 2022, klokken 18:13
Sitat fra: overskyet på tirsdag 14. juni 2022, klokken 19:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

Her er det en test hvor det kjøres i 70 mph (112 kmt) og bilen går da ca 404 kilometer, som blir et forbruk 206. Det er ca det samme jeg har hvis jeg ligger i 120. Vil påstå at testene hans er like bra eller bedre enn Teslabjørn sine. Når flere kilder raporterer 200-210 forbruk i 120, sier det seg selv at 250 bare er bullshit. Men du er selvsagt fri til å tro på spøkelser, vissvass og annet tull, fordi noen sa det på youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=i3ye9Q81RIY

Å sammenligne ulike hastigheter blir jo ganske meningsløst. Her snakker vi om 120kmt, ikke 112kmt. Hva mener du forresten spesifikt han gjorde feil under testen?

Jeg gir opp, jeg må nesten bare gå ut i fra at du enten troller, er dum eller ikke kan lese. Det er i alle fall ikke verdt å bruke tid på.

Ble du svar skyldig her og gikk over til personangrep i stedet? Klassiker;)

Rollep

Sitat fra: Fush på fredag 17. juni 2022, klokken 09:43
Motoriserte ladeporter sperrer luftekanalene fra fremre hjulbrønn og gir 5-10% høyere forbruk.
Helt feil, finnes ikke en eneste test som viser 5-10% kortere rekkevidde på biler med motorisert ladeluke.

Åpne luftkanaler fører dessverre til at grus og småstein finner veien fra hjulhusene og videre langs siden på bilen, definitivt ikke noe jeg vil ha.

Det som gir redusert rekkevidde er som sagt 21" felger og brede dekk. Cross Turismo får dessuten kortere rekkevidde grunnet dårligere aerodynamikk enn sedan modellene, sannsynligvis grunnet høyere bil og herregårdsvogn design på bakdelen.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA