Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 08. februar 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

Ferry

EU kombinert, altså fabrikktall? Jeg hadde en lignende Golf, og den gikk IKKE på 0,38, mer i området 0,57.  i3-en går under 1 kWh/mil på en gunstig sommerdag. Spritmonitor.de sier ca. 0,5 l/mil for 2013 Golf Diesel.
Det er uansett ikke eksakte tall vi har her, og YMMV. Hovedpoenget mitt er at elbiler gir oss en referanse på hva 100% betyr. Regnestykket må gå opp. Om en dieselbil har f.eks 50% virkningsgrad, så kan den bruke max. dobbelt så mye energi som en elbil. I praksis må den bruke mindre, fordi elbilen har heller ikke 100% virkningsgrad.
Finnes kanskje noen gode tall et sted, der tilnærmet like biler testes. Golf / e-Golf, iOniq e.l.

Rævedilter

Sitat fra: automat på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:45
Fint, da får du kjøre rundt på Island med jerrykannene dine. Vi som holder oss på vanlig norsk landevei har neppe noe stort behov.
Det er riktig, norsk landvei er norsk landvei, men kor langt i Nord-Norge trur du ein kjem med elbil? Med campingvogn?
Norge består av meir enn Oslo og omegn.
Nokre av oss tør til og med ta turen utenlands, så kan "vi" holde oss på norsk landevei.
Diskusjonene her inne er i perioder rimeleg navlebeskuende, siden eg klarer meg med elbil med 100 km rekkevidde, så kan alle andre også klare seg med det.

Rævedilter

Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:49
Her er slik graf for en elbil (som ikke er den mest effektive i klassen). For alt over 10% av maksfart (dvs 20 km/t) uten rivstart, er effektiviteten på 86% eller høyere. Over 4000 RPM (ca 65 km/t) er effektiviteten over 91%, samme hvor tung en er på høyrefoten.
Er dette heile bilen eller kun motor?
Tu meiner effektivteten til ein elbil ligg i området 60-75% i praksis, rett nok fra 2015, men relevant nok allikevel:
https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

E_S

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 12. februar 2020, klokken 07:03
Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:49
Her er slik graf for en elbil (som ikke er den mest effektive i klassen). For alt over 10% av maksfart (dvs 20 km/t) uten rivstart, er effektiviteten på 86% eller høyere. Over 4000 RPM (ca 65 km/t) er effektiviteten over 91%, samme hvor tung en er på høyrefoten.
Er dette heile bilen eller kun motor?
Tu meiner effektivteten til ein elbil ligg i området 60-75% i praksis, rett nok fra 2015, men relevant nok allikevel:
https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

Det er ikke kun motoren, men totalt hele veien fra strømnett til hjul, med tap i kabler, likeretting, lading av batteri, utlading av batteri, vekselretting m.m. Gjør man samme regnestykke med fossilbil er man nok godt nede i det 1-sifrede..
:)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 12. februar 2020, klokken 07:03
Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:49
Her er slik graf for en elbil (som ikke er den mest effektive i klassen). For alt over 10% av maksfart (dvs 20 km/t) uten rivstart, er effektiviteten på 86% eller høyere. Over 4000 RPM (ca 65 km/t) er effektiviteten over 91%, samme hvor tung en er på høyrefoten.
Er dette heile bilen eller kun motor?
Tu meiner effektivteten til ein elbil ligg i området 60-75% i praksis, rett nok fra 2015, men relevant nok allikevel:
https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

Dette er nok tall for motoren alene. En kan kanskje forvente et snitt på rundt 93% alene for motoren. For rekkevidde bør en ta utgangspunkt i batteriets kapasitet. For samfunnsbetraktninger om energi, hvor mye strøm fra kontakt (ladetap rundt 10%).

Når en snakker om virkningsgrad for bensin/dieselmotorer så måler en på svinghjulet. Når en måler ytelsen for en motor på rulle, er det et tap på 15-20% mellom svinghjul og rulle (ved maks effekt). Det er tap i girkasse, ledd og differensial og lagre og ikke minst tap i overgangen mellom dekk/gummi og rull.

automat

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 12. februar 2020, klokken 07:00
Sitat fra: automat på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:45
Fint, da får du kjøre rundt på Island med jerrykannene dine. Vi som holder oss på vanlig norsk landevei har neppe noe stort behov.
Det er riktig, norsk landvei er norsk landvei, men kor langt i Nord-Norge trur du ein kjem med elbil? Med campingvogn?
Norge består av meir enn Oslo og omegn.
Nokre av oss tør til og med ta turen utenlands, så kan "vi" holde oss på norsk landevei.
Diskusjonene her inne er i perioder rimeleg navlebeskuende, siden eg klarer meg med elbil med 100 km rekkevidde, så kan alle andre også klare seg med det.
Det går også an å se litt lenger fremover enn dagens situasjon. Vi er fortsatt i elbilens spede barndom, og mye kommer til å endre seg både når det gjelder biler og ladesituasjon.

Og vi kommer til å endre reisevaner. Trenden generelt går mot økt salg av bobil istedet for campingvogn, så kanskje det å kjøre land og strand rundt med en campingvogn på slep dør ut?

Jeg ser ladbar hybrid kun som en mellomløsning til elbilene blir bra nok. Og når en stor nok del av bilparken er elektrisk, vil bensinstasjoner legge ned, slik at det blir vanskelig å skaffe drivstoff til fossilbiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rævedilter

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 12. februar 2020, klokken 14:02
Når en snakker om virkningsgrad for bensin/dieselmotorer så måler en på svinghjulet. Når en måler ytelsen for en motor på rulle, er det et tap på 15-20% mellom svinghjul og rulle (ved maks effekt). Det er tap i girkasse, ledd og differensial og lagre og ikke minst tap i overgangen mellom dekk/gummi og rull.
Hvis ein bil bruker 0,5 liter diesel / mil = ca. 5kWh/mil og forbruk på tilsvarende elbil er kanskje 1,5kWh/mil med virkingsgrad på 85% gjer det ein virkingsgrad for diesel på ca. 25% til hjula.

Rævedilter

Sitat fra: E_S på onsdag 12. februar 2020, klokken 08:46
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 12. februar 2020, klokken 07:03
Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:49
Her er slik graf for en elbil (som ikke er den mest effektive i klassen). For alt over 10% av maksfart (dvs 20 km/t) uten rivstart, er effektiviteten på 86% eller høyere. Over 4000 RPM (ca 65 km/t) er effektiviteten over 91%, samme hvor tung en er på høyrefoten.
Er dette heile bilen eller kun motor?
Tu meiner effektivteten til ein elbil ligg i området 60-75% i praksis, rett nok fra 2015, men relevant nok allikevel:
https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

Det er ikke kun motoren, men totalt hele veien fra strømnett til hjul, med tap i kabler, likeretting, lading av batteri, utlading av batteri, vekselretting m.m. Gjør man samme regnestykke med fossilbil er man nok godt nede i det 1-sifrede..

1-2 kWh forbruk energi i produksjon og transport er det vanleg å rekne for diesel pr. liter; da fell totaltvirkingsgraden fra kanskje 25% til ned mot 21-22% så ensifra er det langt igjen til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA