Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 08. februar 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:29Elmotorer
derimot er ca 95% effektive hele tiden.
Så å seie heile tida men under 20% dropper elmotorer relativt mykje;

Rævedilter

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:55
Så ikke så fantastisk..
Har aldri sagt det er fanatastisk; men om får 300-400 km ekstra rekkevidde med to kanner baki er det jo bra med eit par minutter fylling. Prøv den på ein elbil...

Rævedilter

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:29
Ellers så gjelder nok grafen kun for store motorer i tunge anvendelser (som totaksts dieseler i skip på 100.000 hk (50+%)).
De beste skipsmotorene har passert 70% virkingsgrad.
Bilmotorer henger nok etter, spesielt fordi dei går på variende last, men i ein hybrid kan ein jo styre dette om ein vil, ein kan jo velge ein del mindre motor med høgare virkningsgrad også.

E_S

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:07

De beste skipsmotorene har passert 70% virkingsgrad.
Bilmotorer henger nok etter, spesielt fordi dei går på variende last, men i ein hybrid kan ein jo styre dette om ein vil, ein kan jo velge ein del mindre motor med høgare virkningsgrad også.

De aller beste skipsmotorene ligger såvidt over 50%. Dette er motorer som er spesielt satt opp for en bestemt belastning og turtall over laaaaaang tid og som ikke skal gå utenfor dette smale området.

En motor i en bil, som stoppes og startes hele tiden og som i tillegg opererer på vidt forskjellig belastning? Om den kun er tilkoblet en generator kan man få *noe* høyere virkningsgrad, men skal den være med og drive bilen mekanisk er vi normalt nede på 12-18% virkningsgrad.
:)

RJK

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:56
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:55
Så ikke så fantastisk..
Har aldri sagt det er fanatastisk; men om får 300-400 km ekstra rekkevidde med to kanner baki er det jo bra med eit par minutter fylling. Prøv den på ein elbil...

Selvsagt er det flott for ICE-biler, og et av de få stedene den har en fordel.

Så kan du jo prøve å putte en ladekabel mellom ICE-bilen og uttaket i garasjen eller på husveggen, og se hvor mange ekstra kWh du får i løpet av natta. Var det ingen, som i 0 kWh du sa?

Her må man altså se på om behovet for rask fylling er større enn "behovet"/muligheten for å fylle nesten gratis energi på bilen mens man gjør andre ting.

For mange, så holder det at bilen kan fylles på en hurtiglader mens man tar seg en pause etter 3-5 timers kjøring, alt etter hvor lang rekkevidde man har og føler man behøver.

Og kostnaden på veien, om man ser bort fra blodprisen på drop-in hos Ionity, er ikkke nødvendigvis dyrere enn drivstoffkostnaden til en ICE-bil, når man tar i betraktning at man ikke får billigste drivstoffpris på en tilfeldig tanking når som helst i uka.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:56
Har aldri sagt det er fanatastisk; men om får 300-400 km ekstra rekkevidde med to kanner baki er det jo bra med eit par minutter fylling. Prøv den på ein elbil...
Tja, ladet 250 km på min TM3 på søndag ettermiddag på Elverum. Ingen kø, men stor aktivitet. Fikk ikke ladepar for meg selv. Det tok likevel litt under 30 min - men selvsagt ikke 2 minutter. Du klarer ikke å fylle to kanner på 2 minutter uansett, kanskje 5.
Benyttet anledningen til å lukke øynene litt, gå på do og ta en kopp kaffe. Normalt ville jeg ha spasert en liten tur, men det var drittvær. På langturer er det svært sjelden jeg sitter å venter på bilen. Har jeg kjørt i 4 timer, synes jeg det er godt med en liten pause. Det er mer teori at man skal kjøre 500 km uten en eneste pause (selv om jeg klarer det med min TMS 100D om sommeren). Så dette blir mest en intellektuell øvelse - lite med virkeligheten å gjøre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:29Elmotorer
derimot er ca 95% effektive hele tiden.
Så å seie heile tida men under 20% dropper elmotorer relativt mykje;


Ikke så lett å tolke denne grafen! En bedre graf ville være turtall på den ene aksen og ytelse på vertikalaksen og virkningsgrader som koter. Da kunne en finne virkningsgrad for enhver kombinasjon av turtall (bilens hastighet) og ytelse. I praksis må en se bort fra kurvene med mindre ytelse en 10 hk. Ved oppstart/akselrasjon er man på en mye høyere ytelse enn 10 hk. Det er nok vanskelig å komme under 80% virkningsgrad!

automat

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:56
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:55
Så ikke så fantastisk..
Har aldri sagt det er fanatastisk; men om får 300-400 km ekstra rekkevidde med to kanner baki er det jo bra med eit par minutter fylling. Prøv den på ein elbil...

Er det noen som er så gale at de frivillig kjører rundt på et par stinkende, grisete og tunge dieselkanner i bilen? Jeg tolererer rimelig lang ladepause for å slippe det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rævedilter

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:39
Tja, ladet 250 km på min TM3 på søndag ettermiddag på Elverum.

Las du kva me faktisk diskuterte?? Tydligvis ikkje :-)
Me diskutere der det ikkje var mulig å fylle.
Der ein kan fylle fyller ein, om det er straum eller diesel.
Om ein ikkje kan, treng ein backup, der kjem 200 kWh med diesel inn om ein kjører hybrid/fossil.

Rævedilter

Sitat fra: automat på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:26
Er det noen som er så gale at de frivillig kjører rundt på et par stinkende, grisete og tunge dieselkanner i bilen? Jeg tolererer rimelig lang ladepause for å slippe det.
Om alternativet er å sitje heime og sjå på TV, så ja, uten tvil.
Har kjørt heile Island på kryss og tvers, og uten ekstra kanner hadde eg vel vore der enda oppi et krater og venta på mobildekning.

automat

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:30

Om alternativet er å sitje heime og sjå på TV, så ja, uten tvil.
Har kjørt heile Island på kryss og tvers, og uten ekstra kanner hadde eg vel vore der enda oppi et krater og venta på mobildekning.

Fint, da får du kjøre rundt på Island med jerrykannene dine. Vi som holder oss på vanlig norsk landevei har neppe noe stort behov.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:06
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:29Elmotorer
derimot er ca 95% effektive hele tiden.
Så å seie heile tida men under 20% dropper elmotorer relativt mykje;


Ikke så lett å tolke denne grafen! En bedre graf ville være turtall på den ene aksen og ytelse på vertikalaksen og virkningsgrader som koter. Da kunne en finne virkningsgrad for enhver kombinasjon av turtall (bilens hastighet) og ytelse. I praksis må en se bort fra kurvene med mindre ytelse en 10 hk. Ved oppstart/akselrasjon er man på en mye høyere ytelse enn 10 hk. Det er nok vanskelig å komme under 80% virkningsgrad!
Her er slik graf for en elbil (som ikke er den mest effektive i klassen). For alt over 10% av maksfart (dvs 20 km/t) uten rivstart, er effektiviteten på 86% eller høyere. Over 4000 RPM (ca 65 km/t) er effektiviteten over 91%, samme hvor tung en er på høyrefoten.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ferry

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:48
I snitt ligger dieselmotoren på 25 til 30% (i daglig bruk).

En elbil kan kjøre på 1,5 kWh/10 km, og den har mindre enn 100% virkningsgrad.
For at en dieselbil skal matche, så må den klare 0,15 l/mil ved 100% virkningsgrad, 0,3 l/mil ved 50%, 0,6 l/mil ved 25% osv.

Om elbilen klarer 1,2 kWh/mil ved 85% virkningsgrad, så er det reelle behovet 1,02 kWh/mil. Det tilsvarer 1,02 l/mil @100%,   0,204 l/mil @ 50%,   0,408 l/mil ved 25% osv.

Jeg syns 25-30% virkningsgrad i daglig bruk høres optimistisk ut.

E_S

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:48

I snitt ligger dieselmotoren på 25 til 30% (i daglig bruk).



De tallene kan du nok fint nesten halvere. Bensin treffer i daglig bruk normalt 12-18% mens diesel kan såvidt snuse på litt over 20% i en personbil. 30% i snitt forutsetter et bruksmønster som nesten utelukkende gir optimale driftsforhold, for eksempel Autobahn-kjøring i høy og jevn hastighet.
:)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ferry på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:48
I snitt ligger dieselmotoren på 25 til 30% (i daglig bruk).

En elbil kan kjøre på 1,5 kWh/10 km, og den har mindre enn 100% virkningsgrad.
For at en dieselbil skal matche, så må den klare 0,15 l/mil ved 100% virkningsgrad, 0,3 l/mil ved 50%, 0,6 l/mil ved 25% osv.

Om elbilen klarer 1,2 kWh/mil ved 85% virkningsgrad, så er det reelle behovet 1,02 kWh/mil. Det tilsvarer 1,02 l/mil @100%,   0,204 l/mil @ 50%,   0,408 l/mil ved 25% osv.

Jeg syns 25-30% virkningsgrad i daglig bruk høres optimistisk ut.

Om en mindre elbil klarer 1,2 kWh/mil (snitt), så klarer nok en tilsvarende liten dieselbil 0,35 l/mil eller bedre (2013 Golf 1,6 TDI lå på 0,38 (EU kombinert)).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA