Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 08. februar 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2020, klokken 22:14
Jeg står på at det i hovedsak er lengde som brukes for å bestemme størrelse på biler, ikke høyde, tyngde eller noe annet. Lengden er også det som gir benplass, spesielt på en evt. 3.rad.
Stå på ditt du;(btw; måler du hus og tomt på samme måte og??)  eg har hatt 3 store landcruisere (den siste samtidig med TMXen) , sjølv om dei er 15 cm kortene enn ein TMX, trur eg alle som har sett dei bilane attmed kvarandre vil kalle LC ein større bil, samme med GLEen.
I TMX får eg ikkje eingang inni ein tråsykkel uten å demonere hjula og legge ned seteryggen framme grunna skråglasset bak, noko store SUV'er ikkje har.

Rævedilter

Sitat fra: THE på mandag 10. februar 2020, klokken 09:21
Uhorvelig mange bensinstasjoner vil nok bli lagt ned, og det blir ikke like enkelt å fylle. Man må kanskje planlegge kjøreturen mtp. fylling på samme måte som elbileiere har blitt vant til på langtur.
200kWh diesel veg 17 kg, så med eit par kanner bak i så kjem ein langt.

DagfinnN

#32
Sitat fra: Rævedilter på mandag 10. februar 2020, klokken 16:42
200kWh diesel veg 17 kg, så med eit par kanner bak i så kjem ein langt.
200 kwh diesel veier nærmere 20 kg, i hvert fall om du inkluderer vekta fra kannene. Se: https://snl.no/energitetthet
200 kwh * 0,40 (nyttevirkningsgrad, men sjelden så høg: https://snl.no/virkningsgrad) = 80 kwh tilgjengelig.
Ja - du kommer vel ca 400 km.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Faktisk enda mindre enn 17 kg (det var hoverekning) ; 200 kWh/10,7 kWh/liter * 0,85 kg/liter =  15,9 kg :-)

DagfinnN

#34
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
Så blir det helt feil å gange dette med 0,85.
Vekta blir ca 20 kg av det får du ut 0,4, resten går til varme.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 10. februar 2020, klokken 22:53
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
Så blir det helt feil å gange dette med 0,85.
Vekta blir ca 20 kg av det får du ut 0,4, resten går til varme.

I snitt ligger dieselmotoren på 25 til 30% (i daglig bruk). På sitt beste opp en lang, bratt bakke eller på Autobahn kan den nå sin maks virkningsgrad på 40% (en grunn til at bensin og dieselmotorer ikke trekker så forferdelig mye ved høye hastigheter, mens elbiler rammes av økt luftmotstand da effektiviteten ligger på ca 95% uavhengig av last og turtall).

Electric cars in Norway

#36
Overskrift:
Lade elbil? Her er det en skikkelig pris-jungel

2 dagers gml nyhet fra abcnyheter:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/08/195647762/lade-elbil-her-er-det-en-skikkelig-pris-jungel

Og denne tv2 nyheten er fersk:

Overskrift:
Bensinstasjoner dropper lading for elbil: – Det er to grunner

https://www.tv2.no/a/11177604/

Rævedilter

Sitat fra: DagfinnN på mandag 10. februar 2020, klokken 22:53
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
"diesel 10,7 kWh per liter"
https://www.tu.no/artikler/derfor-er-diesel-billigere-enn-bensin/228183

Ser det er litt ulike verdier ute og går ja, varierer vel litt og; eg kjører mykje på lokal kortreist diesel. Innblading av biodiesel gjere ein del lågare energiinnhold , det er vel 20% innblanding p.t.så da er det vel miljøvennlig å kjøre diesel da.

Rævedilter

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:48
Sitat fra: DagfinnN på mandag 10. februar 2020, klokken 22:53
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
Så blir det helt feil å gange dette med 0,85.
Vekta blir ca 20 kg av det får du ut 0,4, resten går til varme.

I snitt ligger dieselmotoren på 25 til 30% (i daglig bruk). På sitt beste opp en lang, bratt bakke eller på Autobahn kan den nå sin maks virkningsgrad på 40% (en grunn til at bensin og dieselmotorer ikke trekker så forferdelig mye ved høye hastigheter, mens elbiler rammes av økt luftmotstand da effektiviteten ligger på ca 95% uavhengig av last og turtall).

Her er ein graf som viser akkurat det:


emurof

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 11. februar 2020, klokken 06:43Bensinstasjoner dropper lading for elbil: – Det er to grunner

https://www.tv2.no/a/11177604/

Her bør de tenke helhetlig. Tilby tjenester som kunder kan benytte seg av mens de lader, og tjene penger på det i tillegg. Det tar fortsatt litt lenger tid å hurtiglade enn å fylle fossilt drivstoff, men på den annen side trenger man ikke stå ved bilen hele tiden. Dermed får man tid til å for eksempel ta seg en matbit, eller eventuelt andre ting (her er det bare fantasien som setter grenser).

ruslebiff

Trodde ikke de tjente så mye penger på fossilt brennstoff heller, men mest på kioskvarer/mat.

Øyvind.h

Elbil basert utelukkende på lynlading vil nok aldri bli fornuftig økonomisk. Det er heller ikke fornuftig mtp ivaretakelse av batteriet med dagens batterikjemi, så jeg ville ikke anbefalt folk uten mulighet for saktelading å kjøpe elbil. Hybridbil blir da også bortkastet ettersom en ikke får ladet.

I helgen kjøre vi diesel leiebil til hytta da vi måtte ha plass til 6 voksne i bilen og jeg ikke kunne bruke min egen bil. Det kostet ca 700,- i diesel og rundt 250-300 i bom for en tur på ca 430-450km tur/retur.
Med elbilen ville jeg sluppet å tanke opp underveis, og turen hadde kostet ca 130,-.

Med elbil ville kostnadsnivået altså vært ca 13% av dieselbilens kostnad. I tillegg er elbilen mye bedre å kjøre, sprekere, mer stillegående, mer miljøvennlig og jeg hadde sluppet å kjøre til en bensinstasjon for å fylle den opp. Dieselbilen taper på alle punkter.

I løpet av året har vi kanskje 20 slike turer, pluss 1-2 turer på 40-50 mil som krever en pause. Fossilbilen (sammenlignbar modell) er ikke i nærheten av å gi samme komfort eller driftsbudsjett. Kjører vi først 40-50 mil blir det minst 1-2 pauser uansett, og pausen varer lenger enn ladebehovet.

Eneste case jeg kan dra frem var en 82 mils tur (eller noe sånt) hjem fra Danmark i fjor sommer. Da tok vi pause hver 25-30 mil/2-3 time, noe som passet bra for ungene og effektiv kjøring.
Men å kjøpe en bil som gir noe mer teoretisk fleksibilitet for akkurat den turen virker helt fjernt for meg. Jeg gidder ikke ødelegge opplevelsen 364 dager i året for å ha bittelit mer fleksibilitet 1 dag i året.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 06:51
Sitat fra: DagfinnN på mandag 10. februar 2020, klokken 22:53
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
"diesel 10,7 kWh per liter"
https://www.tu.no/artikler/derfor-er-diesel-billigere-enn-bensin/228183
10,1 er hentet fra store norske leksikon. En annen link som bekrefter dette. http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klima--og-energiplanlegging/omregningsverktoy_tabeller/Omregningsfaktorer-energivare-til-kWh/
Som en annen skrev lenger ned er nytteffekten ofte lavere en idealsituasjonen. La oss si at det er 30%.
Da får du 60 kwh til framdrift fra 200 kg med diesel og du kommer da ca 300 km eller mindre. Så ikke så fantastisk..
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 11. februar 2020, klokken 07:02
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:48
Sitat fra: DagfinnN på mandag 10. februar 2020, klokken 22:53
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
Så blir det helt feil å gange dette med 0,85.
Vekta blir ca 20 kg av det får du ut 0,4, resten går til varme.

I snitt ligger dieselmotoren på 25 til 30% (i daglig bruk). På sitt beste opp en lang, bratt bakke eller på Autobahn kan den nå sin maks virkningsgrad på 40% (en grunn til at bensin og dieselmotorer ikke trekker så forferdelig mye ved høye hastigheter, mens elbiler rammes av økt luftmotstand da effektiviteten ligger på ca 95% uavhengig av last og turtall).

Her er ein graf som viser akkurat det:


Grafen viser det viktigste, bensin og dieselmotorers dårlige effektivitet ved lav last (disse motorene går stort sett bare litt over tomgang i personbiler). Ellers så gjelder nok grafen kun for store motorer i tunge anvendelser (som totaksts dieseler i skip på 100.000 hk (50+%)). For bilmotorer må trekkes fra minst 10 prosentpoeng for både bensin og diesel. Elmotorer derimot er ca 95% effektive hele tiden.

cra

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:45
Trodde ikke de tjente så mye penger på fossilt brennstoff heller, men mest på kioskvarer/mat.

Det er nok ganske riktig; alle jeg har snakket med som driver bensinstasjon sier akkurat det. Drivstoffet er bare lokkemiddel; det er pølser og andre overprisede varer de lever av. Men drivstoffet må jo de med fossilbil ha, og da er det fort gjort å bli fristet til å kjøpe noe ekstra. Samme er tilfelet med disse kaffeavtalene; de tjener ikke noe på det, men det lokker kunden inn i butikken. Da er det fort gjort å kjøpe ei avis og noe snacks når man likevel er der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA