Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 08. februar 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 11:27
Hybrid 7 seter med 31 kWh batteri går 100 km og som kan dra  3500 kg henger koster mindre enn TMX (MB GLE 350 de)

Det stemmer vel ikke? GLE 350de starter på 830.900,- etter hva jeg kan finne av priser mens Tesla Model X starter på 794.742,- om man ser på biler Tesla har på lager. De er med interiør som koster 12.500,- mer enn standardinteriøret, så det kan nok hende de etterhvert får inn utgaver ned i 782.242,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Eg snakker om ny bil, ikkje ein ferdigprodusert inventory.
P.t. koster TMX uten noko ekstra 845 900,- på sidene til Tesla.

Kristian O

Kan også sammenlikne med Model Y med sju seter...
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rævedilter

Det er vel enklest å sammeligne med biler som finnes, ikkje ein hypotetisk bil som drar ein hypotetisk tilhenger. Ein veit vel ikkje eingang hengervekt på Yen?
Men svaret mitt var til ein slik påstand:
Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 10:02
Skal man plutselig ha en hybrid med fullverdig elbil-batteri og to komplette drivverk så blir nok prisen deretter.

Rosstopher

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 15:53
Det er vel enklest å sammeligne med biler som finnes, ikkje ein hypotetisk bil som drar ein hypotetisk tilhenger. Ein veit vel ikkje eingang hengervekt på Yen?
Men svaret mitt var til ein slik påstand:
Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 10:02
Skal man plutselig ha en hybrid med fullverdig elbil-batteri og to komplette drivverk så blir nok prisen deretter.

Så tok du en hybrid uten fullverdig elbil-batteri og sammenlignet den med en større og såvidt dyrere langrekkeviddeelbil for å "motbevise" påstanden min?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rævedilter

Større? Er TMX større enn GLE? GLE er tyngre, drar meir henger, fås også som 7 seter, men har litt mindre bagasjeplass.

Fullverdi elbilbatteri? Får ein hybrider med større batteri da?
Den har vel større batteri enn medianbilen vil eg anta og går like langt som ein sliten Leaf :-) før ein kobler inn generatoren.

Rosstopher

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 16:33
Større? Er TMX større enn GLE? GLE er tyngre, drar meir henger, fås også som 7 seter, men har litt mindre bagasjeplass.

Fullverdi elbilbatteri? Får ein hybrider med større batteri da?
Den har vel større batteri enn medianbilen vil eg anta og går like langt som ein sliten Leaf :-) før ein kobler inn generatoren.

Selvfølgelig er Model X større. Den er både lengre og bredere, men det trenger vi ikke å diskutere da tallene er lett tilgjengelig på nett. Om hybriden likevel er tyngre underbygger vel det bare poenget mitt fra litt lengre opp om at det er tull å drasse på dobbelt opp med drivverk?

Og nei, man får ikke hybrider med fullverdig elbilbatteri i dag. Hvis du leser litt lengre opp ser du at innlegget mitt var svar på Miri sin visjon om hybrider med 15-20 mil rekkevidde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 16:33
Større? Er TMX større enn GLE? GLE er tyngre, drar meir henger, fås også som 7 seter, men har litt mindre bagasjeplass.

Normalt bruker man lengde som primær variabel på størrelse på biler, og X er vel nesten 12cm lengre enn GLE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 17:00
Selvfølgelig er Model X større. Den er både lengre og bredere, men det trenger vi ikke å diskutere da tallene er lett tilgjengelig på nett. Om hybriden likevel er tyngre underbygger vel det bare poenget mitt fra litt lengre opp om at det er tull å drasse på dobbelt opp med drivverk?

Tesla X er smalere (ex. speil) 1999mm kontra 2022mm på MBen. Speilbredde seier lite om kor stor ein bil er, campingspegler gjer ingen større bil om nokon trudde det.
MB er 12cm høgare enn Xen, samme som den er kortere, samt MB er vesentlig større bak, så for alle praktiske formål er MBen større enn ein X, sjølv om innvendig plass ikkje nødvendigvis står i forhold.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 17:00
Og nei, man får ikke hybrider med fullverdig elbilbatteri i dag. Hvis du leser litt lengre opp ser du at innlegget mitt var svar på Miri sin visjon om hybrider med 15-20 mil rekkevidde.
Så om den hadde gått 15 mil hadde det vært ok?? Den går tross alt 10 så litt kan du vel slå av ?
Den er jo sjølvladande, den treng ikkje ladestasjon.

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2020, klokken 17:05
Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 16:33
Større? Er TMX større enn GLE? GLE er tyngre, drar meir henger, fås også som 7 seter, men har litt mindre bagasjeplass.

Normalt bruker man lengde som primær variabel på størrelse på biler, og X er vel nesten 12cm lengre enn GLE.
Og 12 cm lågare og litt smalare.

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 21:58
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2020, klokken 17:05
Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 16:33
Større? Er TMX større enn GLE? GLE er tyngre, drar meir henger, fås også som 7 seter, men har litt mindre bagasjeplass.

Normalt bruker man lengde som primær variabel på størrelse på biler, og X er vel nesten 12cm lengre enn GLE.
Og 12 cm lågare og litt smalare.

En Kona er høyere enn en BMW 7-serie, men BMWen regnes allikevel som en (mye) større bil. Jeg står på at det i hovedsak er lengde som brukes for å bestemme størrelse på biler, ikke høyde, tyngde eller noe annet. Lengden er også det som gir benplass, spesielt på en evt. 3.rad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Og mikrobilen min er over 12cm høgare enn Tesla model S, men eg klarar ikkje å overbevise nokon om at det er ein større bil av den grunn :'( .

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 00:23Om fem år har hybridene 15-20 mils rekkevidde, hvem trenger rene elbiler da? Det gir ingen mening.

Jeg tenker heller: hvem har bruk for en hybrid med 15-20 mils rekkevidde? Dersom 95 % av behovet kan dekkes av strøm, hvorfor er det så viktig for deg å betale masse ekstra for å drasse på en stor og tung fossilmotor som nesten ikke blir brukt? Folk flest har vel godt av en pause etter 20-30-40 mil uansett? Med mindre man er en av de ihuga dieselentusiastene som sverger at de kjører 150 mil uten å tømme blæra.

Med 20 mil elektrisk rekkevidde vil de fleste biler kjøre utelukkende på strøm de fleste dager i året. Kun på langturer man trenger å fylle. Slik sett er jo en hybrid med 200 km el-rekkevidde genialt. For min del kan jeg gjerne stå og lade på en hurtiglader på disse få turene for å slippe å ha et dieseldrivverk i bilen min, men andre tenker sikkert annerledes.

Noe jeg tror kunne blitt veldig interessant hvis alle fossilbiler erstattes med slike hybrider, er at omsetningen av fossile drivstoff kommer til å stupe. Uhorvelig mange bensinstasjoner vil nok bli lagt ned, og det blir ikke like enkelt å fylle. Man må kanskje planlegge kjøreturen mtp. fylling på samme måte som elbileiere har blitt vant til på langtur.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Burger

For min del så vil ikke kostnadene ved å ha en ekstra motor i innkjøp og drift veie opp for å hurtiglade når det trengs.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

emurof

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 00:23Du har sett lyset, ser jeg. :) Om fem år har hybridene 15-20 mils rekkevidde, hvem trenger rene elbiler da? Det gir ingen mening. Hybrider er fremtiden. Elbiler er en forbigående kuriositet, i alle fall i vår levetid.

Politikerne har igjen klart å lure folk med avgiftspolitikken sin. Først var det diesel, så elbil. Men elbiler kommer til å bli en langt større skandale. Elbiler er miljøvennlige lokalt, men miljøbomber globalt. Stikk i strid med mottoet "tenke globalt, handle lokalt".

Hva skal man med en hybrid med mange deler som kan ta kvelden når rene elbiler etter hvert får rekkevidde opp mot 1000 km?

Elbiler er ikke miljøbomber globalt. Selv på den skitneste kraftmiks gir de mye lavere CO2-utslipp totalt.

Hybrider har derimot både batteri og fossilmotor, og er ekstra ille der.

Hybrider er en blindvei. Det er de som sitter på hybrider som vil slite med å få solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA