Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 08. februar 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Godt skrevet  :+1: av en som heter Marius Paus og som jeg leser at arbeider i LeasePlan og står i Nettavisen.

Datert 07.02.20 11:58

Av: Marius Paus

Biløkonom og blogger. Kommersielt ansvarlig for LeasePlan sin virksomhet i Norge. Blogger om bil og økonomi og forsøker å sette ting i perspektiv.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ladingen-kan-gjore-elbil-bruk-hinsides-dyrt/3423920378.html

Kopi:

Hjemme best - borte ikke bare bra

Det soleklare rådet er selvsagt å lade mest mulig hjemme. Da koster det hverken 100 eller 500 kroner for å fylle vårt tenkte batteri med 60 kWt, men sympatiske 60 kroner.

Da kan du kjøre en mil for ca. kr 2,50. Råbillig, med andre ord. Lade borte er ikke bare bra. Den høyeste kWt-prisen vi har funnet er 8,40 kroner. Med et typisk forbruk på 2,5 kWt/mil blir det kr 21 kroner for en mil kjørt. En fossilbil med 0,5 liter/mil og 16 kroner literen koster åtte kroner.

Rævedilter

Svaret er jo hybrid med lang nok rekkevidde til daglig bruk, da kan bilen brukes til alt, tom. campingvognferie i Nord-Norge.

DagfinnN

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 08. februar 2020, klokken 11:43
Svaret er jo hybrid med lang nok rekkevidde til daglig bruk, da kan bilen brukes til alt, tom. campingvognferie i Nord-Norge.
Bare delvis enig. Dumt å ha to fremdriftsmotorer. Hvor ikke en elbil med bensingenerator som produserer strøm når bilen har kjørt mer enn 200 km. f.eks.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

#3
Da må ein ha 3 eller 4 motorer; framdriftsmotor (2 x med 4WD) , generator og fossilmotor. Men enklere drivverk.
MB GLE 350de veg nesten det samme som TMX, drar meir henger, er billigere sjølv med mva., går 90-100 km på strøm, skulle eg kjøpt bil i dag hadde valget vore enkelt.

Miri

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 08. februar 2020, klokken 11:43
Svaret er jo hybrid med lang nok rekkevidde til daglig bruk, da kan bilen brukes til alt, tom. campingvognferie i Nord-Norge.

Du har sett lyset, ser jeg. :) Om fem år har hybridene 15-20 mils rekkevidde, hvem trenger rene elbiler da? Det gir ingen mening. Hybrider er fremtiden. Elbiler er en forbigående kuriositet, i alle fall i vår levetid.

Politikerne har igjen klart å lure folk med avgiftspolitikken sin. Først var det diesel, så elbil. Men elbiler kommer til å bli en langt større skandale. Elbiler er miljøvennlige lokalt, men miljøbomber globalt. Stikk i strid med mottoet "tenke globalt, handle lokalt".

Om få år blir det vanskelig å bli kvitt elbilen. Selv skraphandleren vil ikke ta imot den uten at du betaler. Og det blir det nok forståelse for, en slags tilbakebetaling for samfunnets subsidiering.

Burger

Miri: Om det skulle skje så sover jeg godt med tanke på at jeg har tjent inn kostnaden ved elbilene våre ved rett og slett ikke besøkt bensinstasjoner de siste årene.

Men, den miljøbomben globalt kan du gjerne dokumentere. Er interessert å lese ny forskning bestilt av fossilindustrien eller om det er de samme gamle som fortsatt sirkulerer.

Ser du er ny bruker og har skrevet 3 poster for å fremme hybrid. Nyopprettet konto for å provosere litt?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rævedilter

Ser ut som han vil provosere litt ja.
Hybrider har jo  batteri dei og, så i såfall vert dei miljøbomber dei og.

Men 100% elbilsalg i 2025 ser eg på som umulig med den manglende utbygging av ladestasjoner og prisene for å lade der. Svært mykje av diskusjonen om elbil forgår i byer og til og fra hytta her inne iallefall, men me som bur på bygda har ikkje rekkevidde problemer kun fredag og søndag, men kvar einaste dag me skal kjøre litt ekstra som ikkje heimeladinga dekker.

Rosstopher

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 00:23Om fem år har hybridene 15-20 mils rekkevidde, hvem trenger rene elbiler da? Det gir ingen mening.

Jeg tenker heller: hvem har bruk for en hybrid med 15-20 mils rekkevidde? Dersom 95 % av behovet kan dekkes av strøm, hvorfor er det så viktig for deg å betale masse ekstra for å drasse på en stor og tung fossilmotor som nesten ikke blir brukt? Folk flest har vel godt av en pause etter 20-30-40 mil uansett? Med mindre man er en av de ihuga dieselentusiastene som sverger at de kjører 150 mil uten å tømme blæra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rævedilter

Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 09:23
hvorfor er det så viktig for deg å betale masse ekstra for å drasse på en stor og tung fossilmotor som nesten ikke blir brukt?
Hybrid er jo billigere iallefall å kjøpe? Litt dyrere drift, men alt-i-alt ikkje mykje. Og langt betre fleksibilitet. Og kan dra tilhenger uten å ha eget ladeaggregat på hengeren :-).

Rosstopher

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 09:34
Hybrid er jo billigere iallefall å kjøpe? Litt dyrere drift, men alt-i-alt ikkje mykje. Og langt betre fleksibilitet. Og kan dra tilhenger uten å ha eget ladeaggregat på hengeren :-).

Hybrider med bittesmå batterier er billigere å kjøpe enn elbiler med store batterier ja. Skal man plutselig ha en hybrid med fullverdig elbil-batteri og to komplette drivverk så blir nok prisen deretter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amoss

Sitat fra: Burger på søndag 09. februar 2020, klokken 08:57
Nyopprettet konto for å provosere litt?

Det er vist blitt normalen det nå. For litt siden kom det en nyopprettet konto som fremmet "klimasvindel". Da den profilen gikk lei, så kom det en nyopprettet konto som fremmet hydrogen. Den profilen har vist nå gått lei, og nå ser vi altså enda en nyopprettet konto som skal fremme hybrider. *sukk*
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 09:34
Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 09:23
hvorfor er det så viktig for deg å betale masse ekstra for å drasse på en stor og tung fossilmotor som nesten ikke blir brukt?
Hybrid er jo billigere iallefall å kjøpe? Litt dyrere drift, men alt-i-alt ikkje mykje. Og langt betre fleksibilitet. Og kan dra tilhenger uten å ha eget ladeaggregat på hengeren :-).

Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 10:02
Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 09:34
Hybrid er jo billigere iallefall å kjøpe? Litt dyrere drift, men alt-i-alt ikkje mykje. Og langt betre fleksibilitet. Og kan dra tilhenger uten å ha eget ladeaggregat på hengeren :-).

Hybrider med bittesmå batterier er billigere å kjøpe enn elbiler med store batterier ja. Skal man plutselig ha en hybrid med fullverdig elbil-batteri og to komplette drivverk så blir nok prisen deretter.

Me har brukt 0,09 l/bensin dei siste 2350 km. Mange av dei turane kunne me som eksempel ikkje brukt ein Tesla S. Hybriden kosta vel 290 000 + MVA i 2015.

Me deler på bruken med to hustandar med rimelege elbilar - slik at du kan rekna med at me bruka 0,03 l/bensin/mil per hustand - då har ikkje rekna med hustandar i familien som ikkje har bil, men har transportbehov med eller utan tilhengjar.

Sidan 2015 er dei tri bilane køyrd ca 220 000 km, då med totalt 55 kWt batterikapasitet. I perioden har me vel og ca 60-70 000 personkilometer med tog.



Rævedilter

Sitat fra: Rosstopher på søndag 09. februar 2020, klokken 10:02
Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 09:34
Hybrid er jo billigere iallefall å kjøpe? Litt dyrere drift, men alt-i-alt ikkje mykje. Og langt betre fleksibilitet. Og kan dra tilhenger uten å ha eget ladeaggregat på hengeren :-).

Hybrider med bittesmå batterier er billigere å kjøpe enn elbiler med store batterier ja. Skal man plutselig ha en hybrid med fullverdig elbil-batteri og to komplette drivverk så blir nok prisen deretter.

Hybrid 7 seter med 31 kWh batteri går 100 km og som kan dra  3500 kg henger koster mindre enn TMX (MB GLE 350 de)

Sulle

#13
@Øystein 16, det var et spennende regnestykke. Bruker hybriden mindre bensin pr mil når du deler utgiften med flere, eller regner du totalt antall km, inkludert elbilene, delt på totalt bensinforbruk?

På den måten blir forbruket på bensinbilen vi hadde de første 4 årene med elbil ca slik: 300l/12000mil=0,025l/mil...

Altså, hvis hybriden kun skal stå for kjøring der dere mener elbilene ikke strekker til, duger en hybridløsning med fossil + elbil like godt.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Rosstopher

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. februar 2020, klokken 11:27
Hybrid 7 seter med 31 kWh batteri går 100 km og som kan dra  3500 kg henger koster mindre enn TMX (MB GLE 350 de)

Interessant at du velger å sammenligne GLE med den mye større Model X som er marginalt dyrere. Dersom antall seter er det eneste som gjelder kan jeg forstå sammenligningen, ellers er det mer naturlig å sammenligne GLE med den (mye billigere) Etron.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA