Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AC lading Mii

Startet av tom-eil, fredag 07. februar 2020, klokken 21:39

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: jman76 på mandag 11. mai 2020, klokken 12:02
Så det er altså mulig å stille inn til 5A lading i bilen?
"edyrli" sa 5A, men jeg tror minimum er 6A både i bilen og på "ladekladden"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

edyrli

5A er riktig. Appen har 5A som minste strømstyrke. Dette bekrefter måleren min. Det går ganske nøyaktig 5A på minste instilling.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Elmo

Sitat fra: edyrli på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:49
5A er riktig. Appen har 5A som minste strømstyrke. Dette bekrefter måleren min. Det går ganske nøyaktig 5A på minste instilling.
OK. Det rare er at jeg trodde standarden for Type2 ikke støtter under 6A  - men mulig jeg tar feil ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mai 2020, klokken 14:03
Sitat fra: edyrli på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:49
5A er riktig. Appen har 5A som minste strømstyrke. Dette bekrefter måleren min. Det går ganske nøyaktig 5A på minste instilling.
OK. Det rare er at jeg trodde standarden for Type2 ikke støtter under 6A  - men mulig jeg tar feil ???

Det er korrekt. Det kan ikke signaliseres en lavere hastighet enn 6A (bortsett fra 0A) til bilen. Men bilen kan fint velge selv å trekke mindre enn 6A. Teslaene kan også stilles inn på 5A på skjermen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

TAKK for den oppklaringen jkirkebo  :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lars79

På jobb har vi Zaptec 22kW ladestasjoner. Jeg fikk elektrikeren som administrere laderne til å avlese i monitoreringssystemet hva som blir levert når jeg lader Miien:

L1 - 15.9A
L2 - 15.9A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 7.68kW

Jeg har ikke testet det selv, men det er ingen her som har fått ladet på 1-fas 32A?


jkirkebo

Sitat fra: Lars79 på torsdag 14. mai 2020, klokken 16:31
På jobb har vi Zaptec 22kW ladestasjoner. Jeg fikk elektrikeren som administrere laderne til å avlese i monitoreringssystemet hva som blir levert når jeg lader Miien:

L1 - 15.9A
L2 - 15.9A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 7.68kW

Jeg har ikke testet det selv, men det er ingen her som har fått ladet på 1-fas 32A?

Du kan jo teste dette selv, lån deg en 1-fase type 2 kabel og se om du da får ~32A trekk på L1 (og selvsagt 0A på L2 og L3).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Dette er litt klatt og ikke få avklart. Foreløpig ser det ut som jeg må få installert 3 fas 32A, helst på TN nett for å være sikker på å få ladet på 7,2kW. Jeg er ikke noen ekspert, men ser ut i sikringskapet mitt som det er IT nett jeg har. Og da er det evt og få lasket ladestasjonen sånn den lader på 3 faser i stedenfor 2 faser + N.
Konkluksjonen er vel at jeg må få dratt ut en 32A kabel uansett om jeg skal lade på 1 eller 3 fas. Ekstra kostnaden med en ekstra leder tenker jeg ikke er så stor.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Lars79

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:07
Du kan jo teste dette selv, lån deg en 1-fase type 2 kabel og se om du da får ~32A trekk på L1 (og selvsagt 0A på L2 og L3).

Interessant eksperiment. Har du eksempel på hvilke biler har blitt levert med 1-fas Type2-kabel? Med litt flaks så kjenner jeg noen som har en kabel jeg kan låne.

Elmo

Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 10:56
Har du eksempel på hvilke biler har blitt levert med 1-fas Type2-kabel? Med litt flaks så kjenner jeg noen som har en kabel jeg kan låne.

eUp fram til 2018 eller 2019.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lars79

Sitat fra: edyrli på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:13
Dette er litt klatt og ikke få avklart. Foreløpig ser det ut som jeg må få installert 3 fas 32A, helst på TN nett for å være sikker på å få ladet på 7,2kW. Jeg er ikke noen ekspert, men ser ut i sikringskapet mitt som det er IT nett jeg har. Og da er det evt og få lasket ladestasjonen sånn den lader på 3 faser i stedenfor 2 faser + N.
Konkluksjonen er vel at jeg må få dratt ut en 32A kabel uansett om jeg skal lade på 1 eller 3 fas. Ekstra kostnaden med en ekstra leder tenker jeg ikke er så stor.

Sikringskapet ditt skal være godt merket om det er IT eller TN. Er all dokumentasjon borte kan du se det på hovedsikring. Er den 2- eller 3-polet er det hhv 1- eller 3-fas IT. Er den 4-polet er det TN.

Uten å ha testet det selv, så ser det ut til at Miien kan lade på 7,2kW på 3-fas 230V IT. Tverrsnittet på kabelen er avhengig av forlegningsmåte, så det er noe elektrikeren din må svare på. Litt forenklet kan man si at på 1-fas trenger dobbelt tverrsnitt av 3-fas på samme effekt. (Lasten deles på fasene)

Lars79

Sitat fra: Elmo på fredag 15. mai 2020, klokken 11:14

eUp fram til 2018 eller 2019.



Da har jeg testet med en 1-fas Type2-kabel fra en eUp. Nå viser det:

L1 – 16.1A
L2 – 0 A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 3.84kW


En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.

Kabel fra eUp:

Ladekabel maks strøm – 20A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Kabel fra Mii
Ladekabel maks strøm – 32A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Altså tildeler Zaptec 20A pr fase, men bilen vil kun lade 16A pr fase.


Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.

Elmo

Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.
Det er en motstand i støpslet som bestemmer det.

Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.

Tidlig BMW i3 hadde vel iallefall det. Vet ikke ang nyere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
Da har jeg testet med en 1-fas Type2-kabel fra en eUp. Nå viser det:

L1 – 16.1A
L2 – 0 A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 3.84kW

En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.

Kabel fra eUp:

Ladekabel maks strøm – 20A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Kabel fra Mii
Ladekabel maks strøm – 32A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Altså tildeler Zaptec 20A pr fase, men bilen vil kun lade 16A pr fase.

Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.

Får du bare 16A med en 20A kabel så får du neppe mer enn 16A med en 32A kabel. Men om du vil teste så blir vel bl.a I-Pace, nyere Ioniq samt Kona, e-Niro og flere andre levert med 1-fase 32A kabel. Sikker Ampera-e ogsp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Er det mulig å se fakstisk ladeeffekt fra bilen og ikke bare innstiling? Når jeg lader kan jeg se hvor mange timer det er til den er ferdig, men ikke hvor mange kw som går akkurat nå.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA