Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Glasstaket sprakk med takstativ!

Startet av martinho89, fredag 07. februar 2020, klokken 19:55

« forrige - neste »

Teslalita

Det står at det finnes retrofit sett for tidligere bilen enn 2019. For det stativet som selges nå vel og merke.  Hva det er vet jeg ikke.

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Teslalita

Bruker denne tråden, ingen piler på taket som angir plassering.
Har ringt Tesla og fått bekreftet produksjonsmåned April 2019. Det bør vel bety innafor der takstativ skal kunne monteres.
Er det andre måter å sjekke om "bøylene" under taket er på plass? Kan det være en bil uten "bøyler"?
Jeg kunne bare stikke innom så skulle de "mene" noe om saken men å stikke innom passer litt dårlig nå. Har målt som angitt fra front og fra bak men har ikke vippet bort gummilist. Kan en se noe der?

pez d spencer

Sitat fra: Teslalita på fredag 14. februar 2020, klokken 10:52
Bruker denne tråden, ingen piler på taket som angir plassering.
Har ringt Tesla og fått bekreftet produksjonsmåned April 2019. Det bør vel bety innafor der takstativ skal kunne monteres.
Er det andre måter å sjekke om "bøylene" under taket er på plass? Kan det være en bil uten "bøyler"?
Jeg kunne bare stikke innom så skulle de "mene" noe om saken men å stikke innom passer litt dårlig nå. Har målt som angitt fra front og fra bak men har ikke vippet bort gummilist. Kan en se noe der?

Om du prøver å flytte festes sideveis (fremover eller bakover ref kjøreretning) bør det bare flytte seg 0.5-1 cm før det treffer siden på bøylene
2019 100D LR

daktari

Hvis du ikke har bøylene og fester 70 kg full skiboks i 4 mm tykt glass så hopper vel boksen av bilen i første store telehiv?

Bilder av en S med pano der 4 litt for tunge sykler røsket hele stativet av taket på TMC. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/car-flex-and-losing-a-roof-rack-with-bikes.149553/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

martinho89

Jeg fant heller ikke pilene, men målte nøyaktig på millimeter og monterte festene der (TMS 2017 75D). Måtte bruke makt for å presse ned selve festene, og skrudde til etter anvist styrke (newtonmeter). Likevel sprakk altså glasset på begge sider, nært festene.

daktari

Sitat fra: martinho89 på lørdag 15. februar 2020, klokken 13:05
Jeg fant heller ikke pilene, men målte nøyaktig på millimeter og monterte festene der (TMS 2017 75D). Måtte bruke makt for å presse ned selve festene, og skrudde til etter anvist styrke (newtonmeter). Likevel sprakk altså glasset på begge sider, nært festene.
Fant du ut om du hadde metallbøyler under glasset?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

martinho89

Kunne ikke se eller føle noen metallbøyler, men følte at festene satt greit ja.

tibber73

Jeg må bare spørre: Ble du ikke informert om dette da du kjøpte takstativet hos Tesla?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

TeslaK

Har montert nå, men klarer ikke skru til så mye siden umbraco området i mutteren dekkes av skruen/gjengene som kommer opp, spesielt foran. Noe jeg gjør feil? Andre som har samme erfaring?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

martinho89

Tror du må legge ut bilde for å forklare.

TeslaK

#26
https://youtu.be/grZ4yQgFbXc

Der hvor han skrur med momentnøkkelen så mister jeg etter hvert feste med umbracoen. Det tolker jeg slik at jeg ikke skal sku mer. Stativet sitter bra og mutteren er jo låst, så er ikke bekymret. Genialt patent egentlig 👍

Trikset for å komme til under gummilisten var å bruke en tynn plast-spatel, begynne bakerst og slide' den forover.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Teslalita

Da ville jeg forsikret meg om at du faktisk har fått l kroken under bøylene. Har du ikke det blir gjengene for lange og du får ikke skrudd til. Glasset vil da sprekke sansynligvis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA