Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Glasstaket sprakk med takstativ!

Startet av martinho89, fredag 07. februar 2020, klokken 19:55

« forrige - neste »

martinho89

Har nylig montert originalt takstativ på TMS 2017 75d.
Gjorde det selv og målte både trykk og millimeter på skruene helt nøyaktig. Nå etter en uke (uten last oppå) har glasstaket sprekker rundt festene!!
Er dette en garantisak? Eventuelt forsikringssak?

OlaM

Det må være garanti. Har du fulgt instruksene og taket likevel har sprukket, så har Tesla gjort en feil. Sender sympativibber!
'21 3LR

TeslaK

Dette kommer Tesla garantert til å si at er din feil. Lykke til.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

1000kwh

Hvordan vet du at du strammet til riktig?

OlaM mener det er garanti, men her har det jo blitt strammet for hardt.

Glassforsikring fikser dette.

martinho89

Jeg vet det er strammet riktig fordi antall newtonmeter stemmer med instruksjonsheftet.

1000kwh

Det er vanskelig å få dette riktig, men kan jo hende du har gjort det perfekt. Hva slags utstyr brukte du?  Det som jeg stusset på er at det sprakk flere steder.

Min anbefaling er å stramme slik at det sitter og heller etterstramme jevnlig. Å få riktig moment er ikke så lett er min erfaring..

Men som sagt, tror dette er en 2000,- forsikringsjobb. Kan hende du må betale Tesla gebyr for feilsøking og ikke få noe som helst.. men det er jo bare å sette opp en time da. Kanskje greit at stativet står slik det er nå og kreve at de sjekker moment slik du har montert det hvis du mener du har rett

noGas

Tesla betaler ikke dette.

Har du skrudd med moment mot gummiforinger? Vil ikke de bare gi etter?

Bushy

Når det står i bruksanvisningen til tesla at de anbefaler å stramme til med 8nm +-1nm. Og opp målingen på punktene er riktig, kan jeg ikke skjønne hva annet trådstarter kunne ha gjort vis han har fulgt dette....
Uansett er jeg ikke overasket over dette kan skje. Tror jeg holder meg til seasucker litt til
S75D sept. 17

Teslalita

Dette med moment er en kinkig greie. Det kan skille.mye fra.en nøkkel til en annen. Du skal vel gjerne trekke i en bevegelse mot slutten. Kjedelig sak.
Har en 2019 prod.mars antagelig der jeg tenker å bestille stativet fra teslashop. Skal brukes til ski og sykler.  Finnes det smartere valg?

Bushy

Ikke som jeg ser det. Beste er jo et skikkelig festet stativ.
Jeg bruker seasuckers da jeg handlet det for 3 år siden da det ikke var noe alternativ. Er greit fornøyd med det. Men vakuum gir en usikkerhet som gjør at du sjekker på vær stopp. Hittil så har en propp seget litt engang når jeg ikke sjekket det på et par dager. Men langt fra å slippe altså.
S75D sept. 17

daktari

Er det metallbøyler under glasset, eller hektes festene bare innunder glassplaten? Hvis det sprekker når man drar til sånn ca med spesifisert moment, hva skjer i en krasj der man får 10x det momentet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

pez d spencer

Sitat fra: daktari på mandag 10. februar 2020, klokken 10:50
Er det metallbøyler under glasset, eller hektes festene bare innunder glassplaten? Hvis det sprekker når man drar til sånn ca med spesifisert moment, hva skjer i en krasj der man får 10x det momentet?

Det er metall bøyler under glasset. Er vel derfor man skal være nøye med å måle på og plassere det korrekt.

Det jeg stusset på når jeg monterte på min juni 2019 var at i instruksjonene sin fulgte med stativet fra Tesla sto det 6Nm, men om man laster ned bruksanvisning fra Tesla sine sider står det 8Nm.
Jeg har brukt 6Nm på mitt, og det sitter godt etter mange mnd
2019 100D LR

daktari

Vet vi at en 2017-modell med glasstak har disse bøylene?
Da glasstak kom ble det sagt at takstativ kun var mulig på soltak-bilene. En gang sent 2019 så kom takstativ for glasstak, men er det bakoverkompatibelt med eldre biler?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

krister461

Sitat fra: daktari på mandag 10. februar 2020, klokken 14:16
Vet vi at en 2017-modell med glasstak har disse bøylene?
Da glasstak kom ble det sagt at takstativ kun var mulig på soltak-bilene. En gang sent 2019 så kom takstativ for glasstak, men er det bakoverkompatibelt med eldre biler?
Fester må ettermonteres.

martinho89

Hva mener du med at fester må ettermonteres?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA