Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe TM3 nå eller vente?

Startet av premium, fredag 07. februar 2020, klokken 10:55

« forrige - neste »

E_S

FSD er etter min mening fullstendig verdiløst. Det ligger maaaange år frem i tid når, i det hele tatt hvis det noengang kommer til å gi noe av betydning i Europa.

Tidlige Model 3 hadde jo heller tvilsom kvalitet generelt, og så liten prisforskjell som det er mellom brukt og ny TM3 LR nå ville jeg kjøpt en ny, evt. ny inventory når det måtte dukke opp.
:)

PionerThink

Kan jo bruke denne linken til å sjekke prisforskjellene hos de ulike aktørene: https://tesla-info.com/NO/inventory.html
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

chargedup

Sitat fra: E_S på lørdag 08. februar 2020, klokken 21:14
Tidlige Model 3 hadde jo heller tvilsom kvalitet generelt, og så liten prisforskjell som det er mellom brukt og ny TM3 LR nå ville jeg kjøpt en ny, evt. ny inventory når det måtte dukke opp.
Helt enig i at prisforskjellen er overraskende liten med rundt 50' å spare. Hvis tanken er så lite verditap som mulig på model 3, er en bruktbil på finn sannsynligvis billigst, uansett om du skal selge den om 3 uker eller 3 år (gitt at du ikke kjører langt nok til å bruke opp garanti). Det er noe eget med å kjøpe en ny bil, men det er sjelden noe særlig lurt økonomisk. Ettersom jeg tror model 3 kan få større verditap når model y kommer, enn den har/hatt til nå, vil jeg tro de pengene man sparte ved kjøp av brukt bil er med på å begrense verditapet i ditt eie.

De mest kommenterte klagene på model 3 forumet på facebook (som kommer opp for meg) nå om dagen, er glasstak/glassbakrute som sprekker (varmetråder/spenn i glass?) og hvor dårlige de nye originale skvettlappene, samt lakken er. Dette er vel ikke noe de har gjort så fryktelig mye fra første europa bil til nå. Tror ikke generell konsensus er at tidlig EU model 3 hadde "tvilsom kvalitet generelt" som nå er fikset opp i på EU 2020 model 3 (at tidlig US model 3 hadde noe problemer som har blitt rettet på 2019/2020 us model 3 mener jeg huske å ha lest).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

E_S

Sitat fra: chargedup på tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:21
Helt enig i at prisforskjellen er overraskende liten med rundt 50' å spare. Hvis tanken er så lite verditap som mulig på model 3, er en bruktbil på finn sannsynligvis billigst, uansett om du skal selge den om 3 uker eller 3 år (gitt at du ikke kjører langt nok til å bruke opp garanti). Det er noe eget med å kjøpe en ny bil, men det er sjelden noe særlig lurt økonomisk. Ettersom jeg tror model 3 kan få større verditap når model y kommer, enn den har/hatt til nå, vil jeg tro de pengene man sparte ved kjøp av brukt bil er med på å begrense verditapet i ditt eie.

De mest kommenterte klagene på model 3 forumet på facebook (som kommer opp for meg) nå om dagen, er glasstak/glassbakrute som sprekker (varmetråder/spenn i glass?) og hvor dårlige de nye originale skvettlappene, samt lakken er. Dette er vel ikke noe de har gjort så fryktelig mye fra første europa bil til nå. Tror ikke generell konsensus er at tidlig EU model 3 hadde "tvilsom kvalitet generelt" som nå er fikset opp i på EU 2020 model 3 (at tidlig US model 3 hadde noe problemer som har blitt rettet på 2019/2020 us model 3 mener jeg huske å ha lest).

Ja, det er ingen revolusjon, men jeg har inntrykk av at ting som f.eks. dårlig lakkering har blitt noe bedre. Ellers later det (heldigvis) til at TM3 jevnt over holder teknisk god kvalitet. Har ikke hørt om så mye annet av problemer enn de vanlige skrudd-sammen-i-all-hast-feilene.

Men prisforskjell ja: Når besparelsen ny/brukt er så liten som den er må jeg si at jeg ikke ser noen veldig gode grunner til å kjøpe brukt. Verdifallet på TM3, som er tradisjonelt lite attraktiv type bil i Norge (medium-størrelse sedan), vil sikkert være større når TMY kommer. Per i dag er det ikke så mange aktuelle konkurrenter til TM3, men det kan fort endre seg. Dog, ladeinfrastrukturen til Tesla skal det godt gjøres å slå, men hvor stor betydning dette har kommer jo an på hvordan man bruker bilen.
:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:52
Ja, det er ingen revolusjon, men jeg har inntrykk av at ting som f.eks. dårlig lakkering har blitt noe bedre. Ellers later det (heldigvis) til at TM3 jevnt over holder teknisk god kvalitet. Har ikke hørt om så mye annet av problemer enn de vanlige skrudd-sammen-i-all-hast-feilene.

Er man bekymret for lakken er det jo bare å gjøre det samme som vi gjorde med vår SR+; helfoliere bilen. Det kostet drøye 20k og folien blir nok sittende på til vi selger den igjen om 8-10 år. Da koster det 4000,- å ta den av og man kan selge en 8 år gammel bil med helt strøken lakk. I verste fall må vi foliere den en gang til på de årene, den skal holde minimum 5 år.

Bonus er at man får akkurat hvilken farge man vil :)

Ellers har vi ikke hatt noen problemer med bilen på de drøye 3 månedene vi har hatt den. Zilch, nada, ikke et eneste ett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ProsjektX

Sitat fra: hemi på lørdag 08. februar 2020, klokken 10:08
den har FSD option til 50.000, potensielt verdt å ha med seg fremover da det skal gi hardware upgrades.
FSD har jo i dag 0 verdi, så hadde ikke betalt mer enn 0kr ekstra for en bil med FSD over en uten.. sannsynligheten for at en kan utnytte FSD features de neste 3-5 årene er forsvinnende liten også, uten regulatorirske endringer, som også vil ta tid. og vil jo kun se HW upgrades relatert til utnyttelse av FSD om det trengs, så igjen, liten verdi vil jeg påstå.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Håvar

Lykke til med å få de som har betalt 50 000,- for FSD til å innrømme at det ikke er verdt noe  ;)
Heldigvis er det flust av biler uten, så det er ikke noe problem hvis en ikke ønsker å betale for det.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA