Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påkjøringsfelt/kollektivfelt

Startet av Carl Anton Stenling, fredag 16. mars 2012, klokken 23:50

« forrige - neste »

emagic

Avhengig av tidspunkt kan jeg og delta på et evt møte, send PM.

Det store problemet er som mange sier IKKE elbilene, men fossibiler som skal presse seg over.

Jeg er i den "heldige situasjon" at jeg kjører både el og diesel, så jeg både kjører elbil på i Sandvika og av og til snikkjører diesel til Blommenholm.

Det er EKSTREMT sjelden de gangene jeg kjører el at jeg ligger foran/bak buss, så det "enorme antallet busser" er ikke ofte å se - det er er GOD plass i kollektivfeltet, men veimerkingen er som jeg for  endel uker siden nevnte i denne tråden årsaken til problemene.   Min påstand er at det tar max noen timer med en veimerkemaskin en natt å løse 90% av dette problemet, samt en skiltflytting ved hver påkjøring.

MEN, vi må huske på at det er Ruter som engasjerer seg - og Ruter har nettopp lagt ned to ekspressbusslinjer til vestre Bærum med blant annet argumentet "det er for mange busser i kollektivfeltet"!!

Sitat fra budstikka:
Ruter skriver til velet at «veinettets kapasitet er fullstendig sprengt og trafikken inn til Oslo sentrum skaper mye problemer. Befolkningsøkningen og den store trafikkveksten gjør at vi må utnytte innfartsårene til Oslo mest mulig effektivt. Og det er med skinnegående trafikk».


http://www.budstikka.no/nyheter/ruter-lytter-ikke-i-stedet-legger-de-ned-et-populert-tilbud-som-fungerer-bra-1.7626523

Så jeg vil tippe at Ruter ikke er veldig lydhøre på denne saken heller :-(

emagic

sven erik

jeg blir gjerne med på et møte men må enten hvære før 5 desember eller etter 16 mars  da jeg drar på langtur med elbil
men tenkte på et annet forslag å det er rett å slett at elbil må vike for buss  har gjort det noen gager da jeg ikke kjører i 100 hele tiden  å bussene har takket hvær gang   å mener det er bedre å vike 2 ganger eller noe på morgnen en å miste retten til fila å deretter bruke mye lenger tid  så vik for bussene så vil vi ha muligheten lenger

Thomas Parsli

Mer veimerking og flere trafikkregler hjelper neppe på problemet med de som bryter sperrelinjer og vikeplikt. For å få bukt med de må man enten sette opp fysiske sperrer eller lysregulere påkjøringene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

el-snorre

I så fall må sperrelinjer osv etterfølges med kontroller....

Et forslag som har vært nevnt tidligere av andre, er å gjøre venstrefeltet om til +2 eller +3 felt, herunder elbiler i rushtrafikken. Tanken bak er å tvinge flere til å reise i lag, eller velge andre fremkomstmiddel.
Realistisk? Kan være en utfordring i å la det fungere.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Carl Anton Stenling

Sitat fra: el-snorre på lørdag 24. november 2012, klokken 09:55
Et forslag som har vært nevnt tidligere av andre, er å gjøre venstrefeltet om til +2 eller +3 felt, herunder elbiler i rushtrafikken.

Vi bør tenke to løsninger: Kortsiktige som forbedrer flyten ved påkjøringene og langsiktige tiltak som opprettholder insentivene når det blir riktig mange elbiler. Kortsiktige tiltak kan være oppmerking og skilting eller lysregulering. Langsiktige tiltak kan være at et annet kjørefelt gjøres om til sambruksfelt eller miljøfelt.

Det kan forøvrig være drastisk å gjøre om et helt kjørefelt til sambruksfelt, men faktisk vil det kunne være tilstrekkelig med korte sambruksfelt som begrenser totalmengden biler inn på E18.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emagic

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 24. november 2012, klokken 09:16
Mer veimerking og flere trafikkregler hjelper neppe på problemet med de som bryter sperrelinjer og vikeplikt. For å få bukt med de må man enten sette opp fysiske sperrer eller lysregulere påkjøringene.



Selvfølgelig, men jeg tror MYE av problemet ville vært løst om det var plass til en bil/buss i et kollektivfelt på utsiden på det punktet påkjøringsfeltet slutter, ikke slik det er i dag at påkjøringsfeltet slutter langt etter at det er naturlig.  Slik det er i dag på blommenholm er det intet "naturlig initiativ" for fossilbilistene å legge seg over til venstre så snart sperrelinja er slutt, for de tjener kanskje 5 plasser i køen på å kjøre heeeeeeelt ut og helst litt forbi starten på kollektivfeltet  før de stopper helt opp for å snike seg inn.

Evt. er jo muligheten bom i sandviksveien ved Lakseberget og ved Gyssestad, så slutter kanskje min kollega som kommer med fossibil fra langt forbi Drammen å kjøre av motorveien på slependen for å snikjøre på igjen på Blommenholm!

emagic

Thomas Parsli

#36
Jeg tok i dag den ekstra tiden bussene brukte i kollektivfeltet pga. elbiler.
Det gjorde jeg ved å ta tiden det tok fra køen begynte til der veimerking av påkjøringsfeltet begynner eller påkjøringen svinger inn på E18. Erfaringsmessig er det der køen i kollektivfeltet begynte for rundt 3 år siden.

Holmen: 0
Sandvika: 0
Blommenholm: 2min
Høvik: 3min

Totalt 5min på en strekning som i dag tok ca 45min.

Thomas
(Oppdatert: kjørte inn på E18 ved Asker ca 08:00)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Skriv gjerne inn på hvilket tidspunkt dette var også Thomas
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Magnus

Kjører daglig Asker - Lysaker, og de eneste gangene det er antydning til kø i kollektivfeltet er når det ligger en eldre elbil (Reva, Saxo) eller en og annen saktekjørende trilling og lager kø. Disse burde bruke speilet litt oftere og legge seg inn slik at vi andre som klarer å kjøre fortere enn 60 km/t kan kjøre forbi.
Nissan Leaf 2012, ikke kjørt så langt
Batteridrevet gressklipper, grønn
Batteridrevet ringeklokke, hvit med grå profil
iPhone med lithium-ion teknologi
Fjernkontroll, dobbel AA tror jeg, men kan være trippel
Jeg vil ha en liten hund, og den skal være blå

Thomas Parsli

Sitat fra: Magnus på tirsdag 27. november 2012, klokken 10:01
Kjører daglig Asker - Lysaker, og de eneste gangene det er antydning til kø i kollektivfeltet er når det ligger en eldre elbil (Reva, Saxo) eller en og annen saktekjørende trilling og lager kø. Disse burde bruke speilet litt oftere og legge seg inn slik at vi andre som klarer å kjøre fortere enn 60 km/t kan kjøre forbi.

Det er ikke dette Ruter anser som et problem, men det faktum at det har blitt så mange elbiler i kollektivfeltet at det blir kø ved påkjøringene til E18.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

I dag kjørte vi på E18 ved Asker rett før klokken åtte.
Det var mye kø på E18, men god flyt i kollektivfeltet.

Holmen: 0
Sandvika: 0
Blommenholm: 1min
Høvik: 1min

Asker-Fornebu gikk på rundt 20 minutter.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

el-snorre

Sitat fra: Magnus på tirsdag 27. november 2012, klokken 10:01
Kjører daglig Asker - Lysaker, og de eneste gangene det er antydning til kø i kollektivfeltet er når det ligger en eldre elbil (Reva, Saxo) eller en og annen saktekjørende trilling og lager kø. Disse burde bruke speilet litt oftere og legge seg inn slik at vi andre som klarer å kjøre fortere enn 60 km/t kan kjøre forbi.

Vi skal ikke begynne å hakke på hverandre om hastigheten i kollektivfeltet. Lav hastighet eller treghet i akselerasjon har vært et av Ruter sine ankepunkt mot elbilen. De nye bilene er raskere og det er vel heller snakk om at elbilen tar bussen igjen en omvendt.
Dog er det slik at hastighet egentlig skal tilpasses øvrig trafikk, hvor det fra enkeltes side også kan hevdes å være uforsvarlig å kjøre fortere enn de gjør.

Smidighet er nøkkelordet. De som kjører for sakte bør vike og de som kjører alt for fort bør justere seg, så blir det bra til slutt.

Elbilforeningen skal forøvrig ha møte med Ruter 11. desember
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Xtian

Nå tror jeg saktegående elbiler er et større problem for raske elbiler og drosjer enn for busser.  Min erfaring er at busser kjører langt raskere for å ta igjen en elbil de har foran seg enn de gjør når de har en elbil bak seg, av en eller annen grunn.

Christian 8-)

foxy

#43
"Lav" hastigheten hos enkelte er vel ikke det største problemet... blir vel bare maks 3 min ca på Asker-Lysaker 60 vs 80 km/h.

Antall fartøy i kollektivfelt ved påkjøringene er hovedutfordringen. Så enten må man gjøre noe med antall fartøy eller finne bedre løsninger for påkjøringene. Lyssignal som hat blitt nevnt her før er sikkert veldig effektiv, siden det begrenser antall biler i påkjøringene slik det går litt mer smidig for alle. (Veldig vanlig å bruke det i USA for påkjøringene på motorveiene i rushtiden).

Går det mot en løsning som fjerner El-bilen fra kollektivfelt så bør man i alle fall får til at bare i rushtiden kl 7-9 elbiler ekskluderes.
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på tirsdag 27. november 2012, klokken 14:41
Går det mot en løsning som fjerner El-bilen fra kollektivfelt så bør man i alle fall får til at bare i rushtiden kl 7-9 elbiler ekskluderes.
Dette vil jeg ikke kalle en løsning, men heller en begynnelse på slutten for incentivene. Her må vi stå på for å beholde de rettighetene vi har, men jeg taler ikke imot at vi bør utvise smidighet!

Nå kjører jeg ikke denne strekningen til daglig og kjenner derfor ikke til forholdene 100%, men ifølge kommentarene i denne tråden er det ikke antall elbiler som er årsaken til problemet, men utformingen av påkjøringsrampene, spesiellt ved Høvik og Blommenholm.

I utlandet har jeg flere steder sett at kollektivfeltet ligger inn mot midten av veien med gangbroer over til stoppestedene. En slik løsning på E18 ville løst alle disse problemene og burde ikke være så vanskelige å gjennomføre.  Ulempen er kanskje ombygging av bussene til å ha passasjerdørene på venstre side, men det er overkommelig. Kanskje man kunne brukt trolleybusser? En slik løsning vil også på sikt muliggjøre bygging av bybane på den samme strekningen.

Nå skal foreningen i diskusjon med Ruter 11. desember (var det vel) og jeg tror at de som stiller opp der fra oss både er godt forberedt slik at de kommer frem til gode løsninger både for oss og Ruter.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA