Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påkjøringsfelt/kollektivfelt

Startet av Carl Anton Stenling, fredag 16. mars 2012, klokken 23:50

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Utfordringen er her hvordan Elbilforeningen kan ta tak i dette. Jeg har foreslått at det settes ned en arbeidsgruppe som tar kontakt med Vegvesenet og Ruter. Vi er sikkert flere som kan bidra i en arbeidsgruppe hvis vi får mandat fra Elbilforeningen.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

Det er fire påkjøringer som skaper problemer for kollektivtrafikken på E18 -og problemer er fossilbilister som korker igjenn kollektivfeltet:

* Sandvika
Fossilbilister krysser sperrelinjen der påkjøringen begynner, eller stopper opp der påkjøringen slutter.
Her er det også et problem med avkjøringen, som ikke har stor nok kapasitet og skaper kø inn på E18

* Blommenholm
Samme problem som Sandvika, men kortere påkjøringsfelt som gir mer problemer.
Det er også færre som kjører av her, så det blir færre luker til de som skap på.

* Høvik
Mange bryter vikeplikt og presser seg inn i kollektivfeltet, for så å blokkere det fullstendig mens de prøver å komme inn i høyre felt.

* Strand
Mindre problemer enn Høvik, men forsåvidt de samme utfordringene.

Det bussene opplever er kø i kollektivfeltet før disse påkjøringene, og med mange elbiler blir det naturligvis lengre kø.

Problemet er delvis utformingen av påkjøringene (muligheten til å krysse sperrelinje og proppe igjen kollektivfeltet) og delvis asosiale bilister som ikke forstår konsekvensene av det de gjør.

Jeg tror den totale forsinkelsen (pga. mange kjørertøyer i kollektivfeltet) mellom Asker og Fornebu utgjør rundt 5 minutter de værste dagene.

Jeg ser tre praktiske løsninger:

1) Kast ut både elbiler og taxier fra kollektivfeltet
Enten hele strekningen Asker-Bygdø (enkel endring av skilting), eller tidsbegrenset mellom f.eks 07:00 og 09:00 (komplisert underskilting).

2) Tilby elbil og taxi med 3+ passagerer
En fornuftig løsning mellom 07:00 og 09:00, lite fornuftig ellers.
Erfaringen andre steder i landet med "sambruksfelt" er generell dårlig (forsinkelser for bussene og mye missbruk)

3) Bygg om påkjøringene
Dyrt og tidkrevene (krever politiske vedtak).


Jeg heller litt til at alternativ 1) er enklest å gjennomføre og da ved å skilte om hele strekningen mellom Asker og Aker brygge...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

foxy

kollektivfelt er tom nesten alltid. er det et problem for bussene om morgenen synes jeg også det er ok å kaste alle andre ut mellom 7-9. synes ikke det er komplisert skilting men veldig enkelt...
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Fortell oss hvordan denne veldig enkle skiltingen ser ut, er du snill.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

foxy

bustegn med klokkeslett 0700-0900 under... skal jeg tegne den og ?  ;) ;D
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Nei, men du bør tegne den for deg selv og prøve å forstå hva det betyr...

Eller lese "skiltforskriften": http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20051007-1219.html#map010

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

foxy

#21
skilt 508.1 med klokkeslett 0700-0900 under og vanlig kollektivfelt skilt med 0900-0700 under burde vel være helt ok - det forstår i alle fall jeg, gjør du det?
I-miev 2011
Asker

el-snorre

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 23. november 2012, klokken 17:36
Så kom medieoppslaget som jeg fryktet:


Jeg har forsøkt å få Elbilforeningen til å ta initiativ for å være i forkant rundt dette, men uten resultat. Vi hadde nok alle vært tjent med dialog med Ruter og Vegvesenet i forkant for å unngå at situasjonen tilspisser seg.

Carl Anton

Elbilforeningen har ved utgjevne mellomrom hatt kontakt med Ruter. Senest nylig og vi avventer dato for et møte.

Som nevnt tidligere så er det dere som kjører strekningen vi vil lytte til, men da er vi avhengig av innspill slik som denne tråden.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rio

Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 19:45


Elbilforeningen har ved utgjevne mellomrom hatt kontakt med Ruter. Senest nylig og vi avventer dato for et møte.

Som nevnt tidligere så er det dere som kjører strekningen vi vil lytte til, men da er vi avhengig av innspill slik som denne tråden.

Det burde vel være en smal sak å ha løsninger som trafikklys som regulerte hhv kollektivfeltet og "trafikk fra høyre", slik at disse ble sluppet på puljevis, eller lignende?

Det er allerede elektroniske hastighetsskilt på deler av E18, så da kunne man ha samme løsningen som på M25 i London. Der *senker* man hastigheten til f. eks. 50 km/t, og siden trafikken da kjører jevnt (med mellomrom) så kommer folk seg på. Flyten blir mye bedre.

Det er viktig å fokusere på at problemet her ikke er elbiler, men at fossilbiler står i kø i kollektivfeltet for å komme inn i andre kjørefelt.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-snorre

Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

sven erik

jeg selv kjører ikke inn til oslo i den verste tiden  men har en del tilfeller kommet innover jeg å et par elbiler å gjerme en taksi så kommer det et par fosil biler opp fra sanvika å stopper i påkjørings feltet for å komme ut på e 18 enten  burd de kjøre på å komme seg ut på heller ta litt av kolektiv feltet på å komme seg utpå  eller ta hensyn til de som kommer i kolektivfeltet  men det beste hadde jo hvert å hatt kolektiv feltet yterst så en ikke behøvde å tenkt på hvem som kom på  og ikke  ja bussen å vi måtte krysset 2 felt men hadde kunt kjørt uforstyrret  å i den verste tiden tror jeg en fikk en smidigere løsning både for kolektiv å bilene som slipper å krysse et ekstra felt

Thomas Parsli

Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 20:14
Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.

Jeg har lyst, men vet ikke om jeg har tid.
PM/mail?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 20:14
Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.

Jeg kan også være med.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Carl Anton Stenling

Jeg tror kanskje at problemstillingen rundt påkjøringsfelt/kollektivfelt er viktigere enn det tilsynelatende ser ut til. Dette er nemlig kimen til å begrense tilgangen til kollektivfeltene tidligere enn man ellers behøver.

Hvis tilgang til kollektivfeltet for elbiler på E18 inn til Oslo vestfra blir stoppet så tenker jeg elbilsalget i Asker og Bærum får seg en kraftig knekk.

Det kan være verdt å kjempe for at knappe veimetre inn til Oslo prioriterer de som reiser med minst miljøbelastning. Jeg er ihvertfall motivert for litt innsats for å unngå at SUV-ene som presser seg på ved Blommenholm kaster elbilene ut fra kollektivfeltet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

moso

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. november 2012, klokken 18:36
Det er fire påkjøringer som skaper problemer for kollektivtrafikken på E18 -og problemer er fossilbilister som korker igjenn kollektivfeltet

Dette er riktig - og slik har det vært i alle de snart 5 årene jeg har kjørt strekningen Asker - Fornebu eller sentrum med elbil. Jeg har forsåvidt merket en forverring i høst, men det er slik at det fremdeles er kjempeplass i kollektivfeltet mellom disse stedene. Lurer vel litt på om dette kan ha sammenheng også med sviktende tiltro til togene og en hyppig stengt Oslo S for det er merkbart flere biler (flest "fossil" selvsagt) som skal inn på E18 fra Holmen, Blommenholm særlig synes jeg og tildels Sandvika.

Jeg håper selvsagt at det finnes andre løsninger på dette enn å kaste ut elbilene - som å tvinge inn mer disiplin og smidighet blandt førerne eller endre kjøremønsteret ved skilting slik at det blir færrest mulig biler som blir stående og sperre i påvente av å komme ut av kollektivfeltet. Det er ingen busser som hindres (ihvertfall ikke merkbart) av elbilene isolert - bortsett fra revaene og buddyene kanskje som ikke helt klarer holde følge med hastigheten.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA