Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Partienes beskattning av elbil

Startet av Lanber, torsdag 03. januar 2013, klokken 19:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

#45
Sitat fra: PerBear på torsdag 17. januar 2013, klokken 02:12
Snittforbruk for den norske personbilparken er oppgitt til 158 g [CO2] /km basert på fabrikkenes verdier ihht EU norm.

Hvis vi ser på typisk matpakkekjøring med to korte turer, hjem-jobb om morgenen, og retur på ettermiddagen med kald bil og gjerne litt køkjøring kan en anta 30% høyere forbruk enn EUnorm fordi motor og katalysator må oppnå optimal temperatur som krever ekstra drivstoff.
30-50% virker å stemme bra med virkeligheten, ref målinger som rapporteres til http://www.spritmonitor.de/en/
En bil som Polo Bluemotion har snittforbruk oppunder 0,5 liter per mil. Passat 1,6tdi som visstnok skal bruke 0,44 på EU-miks bruker i praksis 0,6-0,65 i snitt gjennom året.

Tilsvarende tipper jeg en Model S som bruker 200w/km i følge EPA (425km/85kWh)fort har opp mot 300w/km når man tar med tap i ladeprosessen, vinter etc.

Men når du tar med energi til utvinning av oljesand må du også ta med energi til utvinning av kull, om ikke det er inkludert allerede?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. januar 2013, klokken 15:05
Men når du tar med energi til utvinning av oljesand må du også ta med energi til utvinning av kull, om ikke det er inkludert allerede?

Kull mer eller mindre graves opp av bakken og brukes ubehandlet. Det er ikke store energikostnaden til utvinning der. Det sammen gjelder for mye av gassen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#47
det er jo soleklart at en elbil kjørt på bare kullstrøm forurenser mer enn en modern fosilbil - se tall fra mitt tidligere innlegg hvor jeg ikke engang har tatt med co2 utslipp fra opphenting av kull og transport. heller ikke er det tatt med co2 emmisjon fra arbeidere på kullkraftverkene som besøker WC jevnlig og heller ikke tatt hensyn til oppvarming med elkraft... osv

jeg kan ikke se at noen har kommet med andre well-to-tank tall på CO2 utslipp som motbeviser resultatet.  :o

PS: spørsmål: hvor mye mer CO2 utslipp forårsaker jeg når jeg mister 1l diesel i bakken rett ved bensinstasjonen, når 51.1 g/kWh er well-to-tank tallet for diesel?


I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. januar 2013, klokken 15:38
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. januar 2013, klokken 15:05
Men når du tar med energi til utvinning av oljesand må du også ta med energi til utvinning av kull, om ikke det er inkludert allerede?

Kull mer eller mindre graves opp av bakken og brukes ubehandlet. Det er ikke store energikostnaden til utvinning der. Det sammen gjelder for mye av gassen.
Ok. Mulig det utgjør en marginal del av forbruket fra kullmine til batteri, men det hadde vært greit å ta med allikevel når utslipp ved utvinning av olje tas med.
Uansett viser tallene at mange faktorer kan vippe regnestykket begge veier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. januar 2013, klokken 15:05
Sitat fra: PerBear på torsdag 17. januar 2013, klokken 02:12
Snittforbruk for den norske personbilparken er oppgitt til 158 g [CO2] /km basert på fabrikkenes verdier ihht EU norm.

Hvis vi ser på typisk matpakkekjøring med to korte turer, hjem-jobb om morgenen, og retur på ettermiddagen med kald bil og gjerne litt køkjøring kan en anta 30% høyere forbruk enn EUnorm fordi motor og katalysator må oppnå optimal temperatur som krever ekstra drivstoff.
30-50% virker å stemme bra med virkeligheten, ref målinger som rapporteres til http://www.spritmonitor.de/en/
En bil som Polo Bluemotion har snittforbruk oppunder 0,5 liter per mil. Passat 1,6tdi som visstnok skal bruke 0,44 på EU-miks bruker i praksis 0,6-0,65 i snitt gjennom året.

Tilsvarende tipper jeg en Model S som bruker 200w/km i følge EPA (425km/85kWh)fort har opp mot 300w/km når man tar med tap i ladeprosessen, vinter etc.

Men når du tar med energi til utvinning av oljesand må du også ta med energi til utvinning av kull, om ikke det er inkludert allerede?

For Diesel (og formodentlig lignende tall for bensin) er utslippene i praksis gjerne 200% til 300% over laboratorietestene:

SitatDieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

Laboratorietester samsvarer ikke med virkeligheten, ifølge forskere.

For å oppfylle reglene, måles utslippene fra bilene under kontrollerte forhold i laboratorier, og ikke under reelle kjøreforhold.

Dieselbiler slipper ut fra dobbelt til tredobbelt så mye NOX i virkeligheten som under laboratorietestene, viser ny forskning.

Utslipp av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) er en av hovedårsakene til at luften i storbyene er blitt dårligere.

Kilde: http://www.tu.no/industri/2013/01/16/dieselbiler-forurenser-over-dobbelt-sa-mye-som-testene-viser
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PerBear

#50
Her er en tabell som viser MJ energi utvunnet for hver MJ brukt til utvinning ( EROI (for USA)). Det inkluderer ikke raffinering/cracking som kan ved suboptimale råvarer i forhold til sluttproduktet forbruke opp mot 40% av råvarens energi. Det energiforbruket kommer i tillegg til det som kreves for utvinning (og transportering).

Som en ser av tabellen er kull og vannkraft effektivt mens tjæresand og skiferolje er lite effektivt. Denne tabellen kommer fra Wikipedia (link i mitt forrige innlegg i denne tråden):

1.3   Biodiesel
3.0   Bitumen tar sands
80.0   Coal
1.3   Ethanol corn
5.0   Ethanol sugarcane
100.0   Hydro
35.0   Oil imports 1990
18.0   Oil imports 2005
12.0   Oil imports 2007
8.0   Oil discoveries
20.0   Oil production
10.0   Natural gas 2005
10.0   Nuclear (with diffusion enrichment)
50.0   Nuclear (with centrifuge enrichment, with fast reactor or thorium reactor)
30.0   Oil and gas 1970
14.5   Oil and gas 2005
6.8   Photovoltaic
5.0   Shale oil
1.6   Solar collector
1.9   Solar flat plate
18.0   Wind
35.0   World oil production

Det er verd å legge merke til siste linje i tabellen som angir snittet for verdens oljeproduksjon. Det er sannsynligvis for høyt gjennomsnitt nå i 2013. F.eks. har EROI i Nordsjøen sunket mye siden Norge startet sin oljeproduksjon på Ekofisk for drøyt 40 år siden.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA