Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil og undersjøiske tuneller

Startet av Greencar, lørdag 05. januar 2013, klokken 00:34

« forrige - neste »

Greencar

Kjører ofte strekningen Åndalsnes - Molde med min Buddy,en strekning på 58 km,en tur som i dag går veldig greit.Fanefjordtunellen med sin dypde på 101 meter trekker rundt en tredel del av energien ,inkludert  bolsøybrua på 20 meter som hører inn under tunnellprosjektet.

Nå er det imidlertid under utredning enda en undersjøisk tunell,denne gangen på 340 meter dypde.Da blir det 461 høydemeter til sammen for en vei og med det blir en t/r på strekningen 922 høydemeter,bare i fjordkryssninger.

Finnes det noen som har erfaringer med å kjøre dype tunneller?Eller vil  enda et slikt prosjekt bli full stopp for EL kjøretøy?

Kystfartsverket satte standarden når bolsøyabrua ble bygget.Det var ikke lov til å bygge ei lavbru av hensyn til båttraffikken,enda veien rundt øya er kort.Finnes det tilsvarende regler for traffikk på land ?Noen som er i tilsvarende situasjon?

Aspiranten

Er det ikke nylig bygget fire ladeplasser i Åndalsnes da?

Det er flere ladeplasser her i Molde, så bare til å parkere og lade der.

Selv har vi ingen problemer med 58km og fjelloverganger med vår elektriske Nissan Leaf... Men vi klarer ikke strekningen t/r inkl. varme.
Nissan Leaf

elektrolux

Akkurat hjemme etter 17 mil t/r Haugesund med varme på i en Zebra Think.

Mellomladet 2 timer i Haugesund da jeg kun hadde 30% igjen etter de første 8,5 milene. Startet fra Haugesund med 60%.

Dette inkluderer 4 undersjøiske tuneller på ned til 250m. Gikk akkurat, og fikk begrensningslyset på like før jeg kom hjem.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Greencar

Kommunen har sagt at de ville bygge to ladeplasser i sentrum,som skulle stå ferdig nå ved årskiftet,men de har enda ikke kommet.I Molde er det imidlertid hele 13 stk,så der  går det stort sett greit.Frykten ved flere tunneller er at en ikke kommer seg opp igjen.Etter det jeg har forstått haster det å komme igang,ettersom nye regler fra EU ikke tillater stigning på 10 prosent.Bru eller forsatt ferje er alternativene.Lastebilnæringen har kommet med innsigelser,og det sammen har de vel 2500 som har skrevet seg på lister og som er mot tunell.Selv er er jeg ikke i mot,men det avhenger at en kommer seg fram

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA