Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig priskutt på nye elbiler – hvorfor er prisen på Kona satt opp?

Startet av Turbato, torsdag 06. februar 2020, klokken 17:09

« forrige - neste »

Turbato

https://www.dinside.no/motor/kraftig-priskutt-pa-nye-elbiler/72098456

Hva er logikken i at Nissan og andre setter ned prisen pga økt konkurranse i markedet, mens Hyundai økte prisen på sin 2020-modell?

automat

Jeg tenker at biler som egolf og Leaf er teknologisk utdaterte, og at det de må selges på er pris. Og at de ikke får solgt noe uten at prisen dumpes.

Siden Kona er en mye bedre elbil, så behøver ikke den dumpes i pris. Hvis de får inn færre biler enn de forventer å selge, så kan de tvert i mot skru prisen opp.

Og så kan det ligge inne en justering for svak kronekurs.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daniel_0007

Etterspørsel følger pris, nesten "ingen" vil ha leaf eller egolf lenger så da må prisen ned.
Kona er fortsatt populær og er vel fortsatt en del på vente listen.
Så den dinside artikkelen er click bait deluxe, er kun leaf og egolf som har gjort priskutt.
Model 3 2019 LR Rwd

ID4

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 07. februar 2020, klokken 13:16
Etterspørsel følger pris, nesten "ingen" vil ha leaf eller egolf lenger så da må prisen ned.
Kona er fortsatt populær og er vel fortsatt en del på vente listen.
Så den dinside artikkelen er click bait deluxe, er kun leaf og egolf som har gjort priskutt.

"ingen" ???. De selger overraskende bra i forhold til kjørelengde og "utdatert" teknologi.

Nilea

Lite vits for Hyundai å dumpe prisene når de har ventelister med dagens priser... Om de plutselig hadde vært fri for ventelister, og salget var dårlig, ville nok prisene sunket... Tror det er en stund til vi får realistisk rekkevidde på rundt 45 mil på sommeren(uten motorvei) til under 300.000, selv i ribba utgaver.

Selv kunne jeg ønsket meg rekkevidden og ladehastigheten til Kona, i Ioniq sin bil.... Da hadde jeg sluppet å lure på hva jeg skal bytte inn leafen med når den tid kommer...

Daniel_0007

Sitat fra: HelEl på fredag 07. februar 2020, klokken 14:24
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 07. februar 2020, klokken 13:16
Etterspørsel følger pris, nesten "ingen" vil ha leaf eller egolf lenger så da må prisen ned.
Kona er fortsatt populær og er vel fortsatt en del på vente listen.
Så den dinside artikkelen er click bait deluxe, er kun leaf og egolf som har gjort priskutt.

"ingen" ???. De selger overraskende bra i forhold til kjørelengde og "utdatert" teknologi.

Er jo mest fordi de er de eneste som faktisk har biler på lager man kan få på dagen, er mange som ikke har lyst å vente 6 til 12 måneder med ny bil, hadde man kunne fått en e-niro eller kona på dagen så tror jeg ikke så mange hadde kjøpt egolf eller leaf.
Model 3 2019 LR Rwd

Stikkkontakt

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 07. februar 2020, klokken 13:16
Etterspørsel følger pris, nesten "ingen" vil ha  egolf lenger så da må prisen ned.

Priskuttet på e-golf var globalt. Man kuttet 5-6000 euro i Tyskland også. Samtidig kom e-up med dobbelt så stort batteri som før og flere 1000 euro lavere pris.
I bunn og grunn er det nok en kombinasjon av tilpasning av pris før ID3 kommer og et tiltak for å holde salget litt oppe for en stakket stund.

erikoe

Husk at Leaf har betydelig større bakseteplass og bagasjerom enn Kona, slik at for mange er dette en mer passende bil enn Kona. Dessuten er rekkevidden på 62 kW Leaf såpass lang at den dekker behovet for de fleste. Prøvde begge to hos forhandler, Leaf gikk mye roligere enn Kona. Men rekkevidden til Kona matcher ingen.

batterimannen

Tabellen er fra november 2019 (ca 3 mnd), så ikke oppdatert med priskutt på Leaf. Ikke vanskelig å se at Kona kommer bra ut. Zoe som etter oppdatert utgave ligger litt bedre an, har flere begrensninger.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

advale

Sitat fra: Nilea på fredag 07. februar 2020, klokken 14:47
Lite vits for Hyundai å dumpe prisene når de har ventelister med dagens priser... Om de plutselig hadde vært fri for ventelister, og salget var dårlig, ville nok prisene sunket... Tror det er en stund til vi får realistisk rekkevidde på rundt 45 mil på sommeren(uten motorvei) til under 300.000, selv i ribba utgaver.

En ribba Kona koster allerede 310 000. Like etter sommeren så kommer ID.3 med litt større bil med pris under 330 000 med ca 42 mil. Så det er så og si allerede i dag.

Hyundai har planer om å flomme markedet over med Kona. Kona har bra rekkevidde, men er egentlig litt for liten til å være en "potet" og det vises når nye elbiler kommer. Samt ladehastigheten begynner å bli litt utdatert. Kona er nok en mellomstasjon for mange når man ser antall Kona til salg.

Men tror "brukt"prisene vil falle videre de neste mnd. Er tross alt mange som er bundet av kontrakt og som må ta ut bilen og selge på Finn.

advale

Til info så ligger det masse usolgte Kia e-Soul til 350 000 på finn.

Mens Kona, som er mindre bil, med app koster mer  :-1:

Roy Aasen

Det er jo alle bruktbiler.   Gode kjøp forsåvidt, så lenge en vet hva som selges. Med komplett "norsk" utstyr blir det rimelig bil.

Vedder på at du kan lkjøpr de til 250000 om ett år.

Og ny hos norsk Kiaforhandler koster de 382000 + vinterhjul.

Kona er lik 385500 (+vinter antar jeg) så de er jo like i pris,


femail

Sitat fra: advale på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:18
Til info så ligger det masse usolgte Kia e-Soul til 350 000 på finn.

Mens Kona, som er mindre bil, med app koster mer  :-1:

Electric cars in Norway

Både H Kona og de andre i salgsoversikten overfor selger bra. At det fortsatt er noe ventetid på H Kona er fordi det er en veldig god bil. Og den rekkevidden overgår de andre i samme prismarkedet slik situasjonen er nå. Har kjørt mye Kona og det eneste jeg så på som et lite minus når jeg satt i bilen var plassen i baksetet, ellers var den helt suveren. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA