Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 2015. Sette på varmen og låse dør?

Startet av Bigdrago, torsdag 06. februar 2020, klokken 16:04

« forrige - neste »

Bigdrago

Hei. Skulle ha tørket opp bilen innvendig. Slår på bilen, skrur opp varmen til 30C og går ut av bilen. Men bilen vil ikke låse seg. Bilen er tilkoblet lader.
Hvordan kan jeg sette på varmeapparat i uendelig tid? Bruker jeg timer så er jo varmen på bare i 30 minutter.
Låste dørene manuelt men bakluke er jo fortsatt åpen.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Sjalabais

Hjelper ikke deg, dette, men vi bruker en 2000W vifteovn fra Clas Ohlson. Den ligger faktisk fast i bilen fordi Leafen er ekstremt plaga av kondens - mer enn noe veteranbil jeg har hatt. Bor på landet, så her er det uansett ingen låste biler.
2012 Leaf Tekna

Citroel

Timeren gir vel to timer varme når ladeledningen er tilkoblet. Og det kan kombineres med låste dører.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Trekkoppbil

Jeg forstår ikke helt hvilke tilfeller hvor sentrallåsen ikke vil gå på.  Det er stort sett under hurtiglading at jeg går fra bilen med varme på, og da kan jeg aldri huske at det har vært noe problem med å låse.
Nå snakka jeg med en bilist som pleier å stoppe på kaffestasjoner med varme i bilen, og da er det heller ingen problemer med å låse bilen, men man må stå nærme for å høre at den går i løs.
Ellers trur jeg ikke jeg ville tørke bilen på den måten.  Det hjelper ikke så mye å varme opp kupeen til 30C, så lenge man ikke får fuktigheta ut av bilen. Da har jeg mer tru på utlufting.  Når jeg lar vinduene stå åpne eller litt på gløtt, mens bilen står i garasjen, er kupeen alltid tør og fin når jeg kommer tilbake. Under kjøring, så kan AC få fuktighet ut av bilen.  Skal man parkere utendørs, så gjelder det ta en gjennomlufting etter kjøretur, med alle dører åpne noen sekunder. Er det noe ekstraordinært søl i bilen, så ville jeg prøve å finne ei stor vifte som kan blåse på fuktigheta.
Parkerer man Leafen med varm og fuktig luft i kjølig vær, så kan det være håpløst å få tørre ruter når man skal starte opp igjen. Starter man derimot kjøreturen med tørr bil, så et det som regel svært enkelt å holde bilen tør under kjøring, om det ikke er helt spesielle værsituasjoner. Som regel forsvinner dugg på noen sekunder med AC, mens under vanskelige forhold kan det virke umulig å få tørre ruter, så det gjelder å legge merke til hva som er vanskelige forhold.

Bigdrago

Fikk endelig ordnet appen til bilen (nissan måtte fjerne gammel bruker først). Så nå står bilen på lading, med varmanlegget på 30c og bilen er låst :)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Bigdrago

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:28
Jeg forstår ikke helt hvilke tilfeller hvor sentrallåsen ikke vil gå på.  Det er stort sett under hurtiglading at jeg går fra bilen med varme på, og da kan jeg aldri huske at det har vært noe problem med å låse.
Nå snakka jeg med en bilist som pleier å stoppe på kaffestasjoner med varme i bilen, og da er det heller ingen problemer med å låse bilen, men man må stå nærme for å høre at den går i løs.
Ellers trur jeg ikke jeg ville tørke bilen på den måten.  Det hjelper ikke så mye å varme opp kupeen til 30C, så lenge man ikke får fuktigheta ut av bilen. Da har jeg mer tru på utlufting.  Når jeg lar vinduene stå åpne eller litt på gløtt, mens bilen står i garasjen, er kupeen alltid tør og fin når jeg kommer tilbake. Under kjøring, så kan AC få fuktighet ut av bilen.  Skal man parkere utendørs, så gjelder det ta en gjennomlufting etter kjøretur, med alle dører åpne noen sekunder. Er det noe ekstraordinært søl i bilen, så ville jeg prøve å finne ei stor vifte som kan blåse på fuktigheta.
Parkerer man Leafen med varm og fuktig luft i kjølig vær, så kan det være håpløst å få tørre ruter når man skal starte opp igjen. Starter man derimot kjøreturen med tørr bil, så et det som regel svært enkelt å holde bilen tør under kjøring, om det ikke er helt spesielle værsituasjoner. Som regel forsvinner dugg på noen sekunder med AC, mens under vanskelige forhold kan det virke umulig å få tørre ruter, så det gjelder å legge merke til hva som er vanskelige forhold.

For at varmen skal fungere må du bruke timer (men den fungerer bare i 30 min). Slår du på bilen kan du slå på varmen men da får du ikke låst den når den står til lading.
Eneste som fungerer er å bruke appen.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Sjalabais

@Bigdrago, hvordan fikk du ordnet appen? Jeg har prøvd å kontakte Nissan, aldri fått noe svar, og gitt opp.
2012 Leaf Tekna

Bigdrago

Hvilken feilmelding får du? Problemet mitt var at forrige eier i spania ikke hadde fjernet bilen fra sin oversikt så jeg fikk ikke lagt til VIN på meg selv.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Electrix

Med vår Leaf 2012 så vil ikke bilen låse seg om den står på, men denne sperren kan lures.

Sett på bilen og still inn ønsket temp etc.
Rull ned vinduet.
Gå ut av bilen.
Sjekk at du har nøkkelen i lomma, dette er viktig, glemmer du den i bilen må du hente den andre eller få veihjelp.
Stikk hånda inn gjennom det åpne vinduet.
Trykk på knappen for å låse dørene.
Trykk på knappen for å lukke vinduet.
Ta ut hånda før vinduet lukkes...
Bilen er nå på og låst.

Du vil ikke kunne låse den opp igjen med fjernkontrollen, du må ta ut den "mekaniske" nøkkelen fra fjernkontrollen og manuelt låse opp førerdøren igjen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bigdrago

Hehe, smart!
Jeg låste alle dørene manuelt innvendig før jeg lukket de og metallnøkkelen til hoveddøra. Dessverre står bakluka åpen.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA