Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMX Raven Standard Range

Startet av kimnaess, torsdag 06. februar 2020, klokken 11:10

« forrige - neste »

kimnaess

Sen 2019 Raven standard range, har den forbedringer på ladehastighet og rekkevidde?
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

geear

Hvis det faktisk er en raven og ikke en tidligere produsert inventory (finnes standard range som raven?), så vil den helt sikkert ha forbruksforbedringene som kom med raven, for 75/100 hadde akkurat samme drivlinje, kun batteripakka som var forskjellig.

Har Raven annen ladehastighet enn pre-Raven? Trodde alle ble oppdatert til samme fart? Min 75 ble iallfall software-oppgradert fra peak på 101 til 130 kW, og er derfor betydelig raskere fra 0 - 42 % enn før, men tregere fra 42 % til 100 % enn den var originalt. Syns Raven LR-testene har indikert det samme?

kimnaess

Fremre motor er vel det som er nytt sammen med dempere. Fremre motor er en permanent magnet motor (uten at jeg kan forklare forskjell) fra Model 3 som er mer energieffektiv og da gir 3-5% mer rekkevidde på Long Range

Om det samme gjelder for Standard Range bør det da indikere at WLTP bør være opp mot 395km for SR Raven, rett under e-tron
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

geear

Mener å ha lest at det var endringer på inverter også, men det er klype med salt-info. Uansett, vet du at det finnes SR Raven? Innbilte meg at de var i salg kun en kort periode for rundt et år siden, etter de hadde begynt med nye navn, men før Raven kom. Derfor jeg spør om du er sikker på den er Raven.

daktari

Det enkleste er vel å sjekke om den har adaptive dempere, dvs. justerbar setting normal/sport i tillegg til høyde, i samme skjermbilde.
Jeg trodde heller ikke SR kom som Raven, da SR forsvant i starten av juli, men det er jo en mulighet: man kunne bestille Raven i april en gang.
Hvis tallene på teslastats.no stemmer, er det kun registrert 49 X-SR i Norge. Men når startet de med SR og kuttet X75, er det i april sammen med Raven?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på lørdag 08. februar 2020, klokken 20:12
Det enkleste er vel å sjekke om den har adaptive dempere, dvs. justerbar setting normal/sport i tillegg til høyde, i samme skjermbilde.
Jeg trodde heller ikke SR kom som Raven, da SR forsvant i starten av juli, men det er jo en mulighet: man kunne bestille Raven i april en gang.
Hvis tallene på teslastats.no stemmer, er det kun registrert 49 X-SR i Norge. Men når startet de med SR og kuttet X75, er det i april sammen med Raven?

Det ligger en masse X SR til salgs hos Tesla nå, jeg vil da helt klart tro at disse er Raven-utgaver. Uansett enkelt å sjekke på skjermen nå som vi fikk ny software som kan vise motortypene.

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/mx?arrangeby=plh&zip=&range=0
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Jøss. Men hvorfor er den da ikke valgbar i konfiguratoren, hvis den nå er i produksjon igjen? Kan det være 8-10 mnd gamle inventorybiler? WLTP på 375 km gir vel mening i forhold til LR sine 507..

0-100 på 4,8 og 250 km/t toppfart betyr at Raven SR hhv slår og matcher X100D i ytelse, og bare 0,2 bak LR. Altså enda mindre forskjell på SR og LR enn det var på 75 og 100.

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 09. februar 2020, klokken 13:44
Jøss. Men hvorfor er den da ikke valgbar i konfiguratoren, hvis den nå er i produksjon igjen? Kan det være 8-10 mnd gamle inventorybiler? WLTP på 375 km gir vel mening i forhold til LR sine 507..

Det er nye biler. X SR kan ikke spesialbestilles, kun kjøpes som inventorybil. Det er en utgave som Tesla lager når det passer de, f.eks om de har mangel på battericeller (?). Eller kanskje de har for mange hvite seter på lager osv. Da lager de noe som passer med det de har på lager og selger som inventory.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Interessante specs, men 800 lapper for femsetere uten FSD og vinterhjul...  :o

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 09. februar 2020, klokken 14:47
Interessante specs, men 800 lapper for femsetere uten FSD og vinterhjul...  :o

Vinterhjul må man ha, men FSD er det nok ganske mange som ikke bryr seg døyten om. Og mange vil nok også helst ha 5-seteren, jeg hadde nok selv valgt den om jeg måtte kjøpe ny X nå (6-seter er fint men har blitt alt for dyrt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Med to barn har vi ofte med to venner i tillegg, 6-seter uten mulighet til å legge ned 2.rad hadde vært utelukket, så på meg hadde det blitt 7-seter igjen:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: kodax på tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:57
Med to barn har vi ofte med to venner i tillegg, 6-seter uten mulighet til å legge ned 2.rad hadde vært utelukket, så på meg hadde det blitt 7-seter igjen:)

Frakter du ofte så store ting at 2.rad må legges ned?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kimnaess

Hva var wltp på 75D? Er den økt? Ifølge Tesla er også ladehastigheten på disse økt til 150kw?

Samt at Elon teaset i siste investor call i januar at Raven ville få enda litt bedre rekkevidde og ladefart, da kan disse være et meget godt kjøp

Sitat fra: gr på søndag 09. februar 2020, klokken 13:44
Jøss. Men hvorfor er den da ikke valgbar i konfiguratoren, hvis den nå er i produksjon igjen? Kan det være 8-10 mnd gamle inventorybiler? WLTP på 375 km gir vel mening i forhold til LR sine 507..

0-100 på 4,8 og 250 km/t toppfart betyr at Raven SR hhv slår og matcher X100D i ytelse, og bare 0,2 bak LR. Altså enda mindre forskjell på SR og LR enn det var på 75 og 100.
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

geear

Tror ikke WLTP var oppgitt, men X75D hadde 238 miles (383 km) EPA og X SR har 258 miles (415 km), så det er absolutt et steg opp.

Gamle 75 lader med 130 kW maks nå, så det er nok ikke urealistisk at ny SR klarer 150..

Tesley

Har en slik selv. Er Raven med nye dempere og den er klargjort for 200kW-lading på SuC V3 (om det faktisk stemmer får vi vente å se). Også CSS-adapter med som standard.

Bilen har typical på i overkant av 400km, men realistisk ligger en på rundt 350 på vinteren og 380 på sommeren. Da ved langkjøring og oppvarmet batteri. Går 10-15% lenger enn 75D.
S75D - bekreftet 20. august

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA