Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

total kostnad models etter 6 1/2 år

Startet av kjølholdt, torsdag 06. februar 2020, klokken 10:32

« forrige - neste »

kjølholdt

Måtte regne litt på totalkostnad 2013 model s etter 6 1/2 år, 54000 .men de har jo bygd ferdig bilen på service sentret.;-)Av ting jeg har betalt for gikk det 17000 i høst for bremser foran og bak,(skiftet for første gang på 130 tusen), lys fremme ene siden, 1650, byttet sidespeil, sway bar link, lys motsatt side 8500, hovedservice på 9000 kr pluss en service til på 5700.  Men det er klart ryker ac anlegget, og sikkert minnebrikke med ny skjerm blir det jo bare 22000 for skjerm. I tillegg sier min datter som kjører bilen at det røk inn med feilmeldinger i dag, så da er det vel batteri ,minnekort, eller hovedkontaktor som må byttes ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

1000kwh


Cowboystrekk

Min er straks 6,5 år den og. Gått bare 70k da, men utgiftene til service\reparasjoner har vært lave. Betalt 24k for alle servicer. Fikk dekka nye hjullager foran på utvida garanti (kosta egentlig 5-6k). Betalte 27k for utvida garanti, men brukt den lite så langt. Det er eneste feilen jeg har hatt etter bilen ble 5 år. Ellers fått bytta stab-stag og noe småtteri på hjuloppheng på år 3 og 5-service. Betalt til sammen 35k i forsikring på alle årene og brukt 9500 på nye vinterdekk. Totalt 95k i utgifter til service, forsikring og dekk. Ikke så ille på så langt tid :)

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sandvika

#3
Min etter snart 5år / 70.000km
Service etter 2år 7200,- kjøleveskebytte og olje på motor.
Service etter 4år 4300,- Så ikke behov for å bytte vesker. Sparket i alle dekkene og smurte opp bremsene. 

Totalt  11.500,- på fem år. Forventer minst det samme som årlig kostnad etter at garantien utløper :)

ikke byttet dekk enda, men på tide nå.

Muffinman

P85, snart 170k; rundt 70k i utgifter på diverse understellsdeler, rep av lekkasje på ac, ny ac påfylling siden de ikke oppdaget at ene vifta ikke virket når de feilsøkte første gangen og måtte bytte den, rep av lekkasje på rør til luftfjæring og rele til kompressor, div rekvisita til selvfiks av diverse dørhåndtak, bytte av kjølevæske, bremsevæske, DU-olje pluss fiks av diverse. Ikke byttet MCU eller hatt havari som har medført at DCDC-konverter måtte skiftes (enda).

85D, snart 180k; rundt 45k i understellsdeler (2/3) og rep av diverse dilldall. Bytte av kjølevæske, bremsevæske, DU-oljer.

Ingen av bilene har panotak. Har hatt betydelige utgifter til ødelagte dekk som følge av feil hjulstilling på den første bilen, og at det ikke ble avdekket at toelinkene bak var skrudd ihjel før gjengen i Skodje ordnet opp en gang for alle. Tror nok den var rammet av at Tesla justerte vekk alle bilene før utlevering i en periode ganske tidlig. Imp vs metric ble litt utfordrende. For den nysgjerrige har det  også vært problemer med nyere biler (2016 ish) med tanke på at enkelte hjulstillingsmaskiner lå inne med feil spissingsverdier for bakhjulene. Det finnes en bulletin på den siste saken.

saphran

1,5 år siden garantien gikk ut på min 2013 Model S.

Har brukt 52000 i reparasjoner på den siden, hvorav første service etter garantitiden var dyrest med 38000 (alle bremseskriver og klosser, diverse stag osv). Siste utgift var 6500 på nytt ryggekamera. En dyr affære foreløpig altså.

1000kwh

Sitat fra: saphran på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:21
1,5 år siden garantien gikk ut på min 2013 Model S.

Har brukt 52000 i reparasjoner på den siden, hvorav første service etter garantitiden var dyrest med 38000 (alle bremseskriver og klosser, diverse stag osv). Siste utgift var 6500 på nytt ryggekamera. En dyr affære foreløpig altså.
Tesla bytta bremsene? Må si det var noe stivt ..

Martina

Har en P85D hvor alt stort sett har gått på garantien - bilen er 5 år nå.
Kjøpt for 901600,- og fikk bilen har nå kjørt 82000. Fikk innbyttepris for 3 mnd siden på 356400 og antar man 301600 idag er verditapet 600000 på 5 år, dvs 120000 i året.

Muffinman


fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. februar 2020, klokken 21:22
73kr pr mil i verditap altså. Sprekt.

Gitt salgspris på 300k, ja. Men det bør gå greit å få 100k mer om man selger en 2015 P85D med såpass lav km, om den er i god stand. Det hjelper litt på km-prisen. Men fortsatt godt over statens satser, ja.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

daggad

Nå er jo også innbyttepris hos Tesla og reell salgsverdi på Finn o.l. to forskjellige ting. Tipper "tapet" (du har den jo enda) er en del mindre.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

OleJA

Forstår jeg har sluppet billig da: P85, sept 2013, 130Kkm. Har kun betalt ca 5.000,- for bytte av en viskermotor, samt et par tusen for feilsøking av noe kabeltrøbbel. Har i tillegg betalt 28K for 8års serviceavtale, det er alt.

kjølholdt

Ja da kan det jo hende at det blir dyrere. leverte bilen inn på service senter. de skal sjekke , men bilen sliter med å  kommunisere med hovedbatteriet. Da er det vel ledningstrøbbel, men har ikke tenkt å godta hva som helst. Det har vært et par runder med lekkasje fra A stolpe og water ingress i trunk. Dette etter at bil har stått lenge og ventet på service. Forøvrig 4500 for 2 timer feilsøking!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cowboystrekk

Veldig variabelt verditap på bilene ja. Kjøpte min i desember 2013 for 497k inkl alt, fikk innbyttepris på 193k hos Tesla gyldig til litt uti Mars (måtte ikke takke ja innen en dag, ny ordning tydeligvis). Estimert finn.no verdi fra firma som videreselger var 250k. Det verditapet synes jeg slett ikke er ille på 6 år og 3 mnd når bilen skal selges enten til Tesla eller andre. Skal sjekke ut nettbil og, de estimerte å få 230-240k for den, synes det hørtes litt høyt ut, men hadde vært gull å få så mye.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

geear

Dollarkursen har gjort at det har slått ekstremt forskjellig ut for Tesla-kjøpere. De tidlige S-kjøperne kunne vel omtrent selge 2 - 3 år senere for det samme de ga for ny bil..


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA