Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?

Startet av andre1980, onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23

« forrige - neste »

Kleffa

Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Har akkurat fått meg OBDeleven og koplet denne inn etter lading i natt. Tok litt tid med varmeapparatet på før jeg fant riktig info.
Legger ved bilde som viser at ved 96% så har batteriet 22300Wh, så noe er helt feil her.

Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V


Bilen har gått 60.000km
Her er min på 96%
Laveste celle 4.030v, høyeste 4.042v

andre1980

Hei.

Har nå nettopp fått bilen tilbake fra service hos Møller bil.
Har nå ladet opp til 100% for å sjekke kapasitet, og ODBeleven rapporterer 30300Wh ved 100% lading.
GOM sier 213 km.

Det ble byttet ut noen batterimoduler og cellespenningen er nå jevn. Har ikke testkjørt for å sjekke rekkevidden enda, men satser på at det nå er i orden.


e-Stig

Sitat fra: andre1980 på mandag 09. mars 2020, klokken 18:24
Hei.

Har nå nettopp fått bilen tilbake fra service hos Møller bil.
Har nå ladet opp til 100% for å sjekke kapasitet, og ODBeleven rapporterer 30300Wh ved 100% lading.
GOM sier 213 km.

Det ble byttet ut noen batterimoduler og cellespenningen er nå jevn. Har ikke testkjørt for å sjekke rekkevidden enda, men satser på at det nå er i orden.

Tusen takk for oppfølging av saken! Veldig bra referanse for andre som opplever det samme. Batteriet er jo det de aller fleste er meget skeptisk til på elbiler.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Andersv

#33
Hei,
låner denne tråden da det virker som det er samme sak.
Jeg har en 2019 e-golf som jeg kjøpte ny i fjor sommer.
I fjor sommer og alt høst var alt topp  :) - fulladet viste den rundt 220km antatt rekkevidde og lengre kjøreturer viste som om det stemte.

men i vinter så falt det veldig. Og ja forventet at det skulle være mindre om vinteren men ikke dette.
Viste ~130km med en forvarmet bil i en middels varm garasje. Og det var ikke kaldere enn ~5° ute.

Jeg fikk en lader fra tibber installert i vinter og har også stusset på hvor fort bilen når 100%.

Så jeg har lagret et par screenshots og regnet litt på tilgjengelig batterikapasitet, og er ikke happy  :(

Blir ikke klok på om ø-forbruk tar med alt, gjør den det?

Jeg har vært inne med den til forhandler en gang, det tok en kjøre tur og en enkel måling av batteriene og mente at alt var sånn det skulle være.

Eksempel

Kjørt  139 [km]   
Oppgitt rest 28 [km]   
Ø-forbuk 12.5 [km/100km]
Gjenværende batteri   16%
Lading til 100%  22.3 [kWt]

Som gir:                           
            
Totalt tilgjengelig batteri basert på forbruk   20.7   kWt
Totalt tilgjengelig batteri basert på lading*   23.9   kWt
* antatt 10% ladetap








storeulv

Kan det være at batteriet er helt fint, men at batteristyringen har en feil ved seg...?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Andersv

Ja det er jo fullt mulig
men det er jo ikke mulig å diagnostisere uten riktig utstyr.

har tenkt på at både gjettOmeteret og batteriindikatoren kan være feil og at det "gjemmer" seg mange kWt i de siste 10%, men det er jo litt riski å satse på det på en kjøretur.

storeulv

Om bilen var ny i fjor sommer er det uansett en garanti-sak. Det betyr at bevis-byrden i stor grad hviler på importør/forhandler.

Jeg antar at det er en bil du har kjøpt gjennom Møller? De har vel også en mobilitetsgaranti om jeg ikke husker feil.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Andersv

Møller ja
Nå har jeg ikke lest alt med liten skrift, men virker som grantien er dårlig formulert.

"Alle nye ladbare hybridbiler og elbiler fra Volkswagen leveres fra fabrikk med 8 år/160.000 km garanti på batteripakken. Volkswagen garanterer at batteriet skal holde minst 70% kapasitet i inntil 8 år/160.000 km. Garantien forutsetter lading i henhold til bilens instruksjonsbok og med originalt ladeutstyr."

kan tolkes som at en 2 dager gammel bil kan miste 29% batterikapasitet uten at det er en garanti sak.

Som sagt jeg har vært innom med bilen og de mente at den var fin.
Og de "truet" med at hvis de skulle ta en full utladningstest på batteriet og det viste seg at den hadde over 70% kapasitet så måtte jeg betale de noen tusen lapper for testen.

storeulv

SitatSom sagt jeg har vært innom med bilen og de mente at den var fin.
Og de "truet" med at hvis de skulle ta en full utladningstest på batteriet og det viste seg at den hadde over 70% kapasitet så måtte jeg betale de noen tusen lapper for testen.

Hvilken Møller-lokasjon er dette?

Jeg tror nesten det kan være på sin plass å få Møller til å skriftlig bekrefte at ~20 % kapasitetstap på batteriet er innenfor det man bør kunne forvente på en fabrikkny eGolf innen det er gått 12 måneder, for det er i realiteten det de påstår overfor deg om jeg da ikke har misforstått dette helt?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Andersv

Gromstad Auto
Har sendt de en mail nå
Får se hva de svarer

Amatøren

Kommer du ikke noen vei der så sjekk Møller kundeservice sentralt:

kundeservice@moller.no
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

andre1980

Hei.

Høres ut som det jeg opplevde. Hos meg var det feil på en celle som ikke var balansert. Denne ene cella hadde høyere ladespenning enn alle de andre cellene, og når denne ene cella var full, ble det rapportert som om hele batteriet var fullt. Møller skiftet noen batterimoduler, og det hjalp i mitt tilfelle.

Anbefaler deg å kjøpe OBDeleven hvor du kan gå inn og se hver enkelt celle og hvilken spenning de har. Jo mer data du gir til Møller, jo vanskeligere er det for dem å avvise deg.

Etter rep har den lengste turen jeg har kjørt vært på 212 km og da viste GOM 18km igjen.

Andersv

#42
liten oppdatering,
tipper det er en celle med høy spenning, siden dette kommer opp hos flere.

Fikk dette fra kundeservice hos Møller sentralt:
"Garantibetingelsene kan nok tolkes dithen at batterikapasiteten kan falle 30% fra første dag, men dette
vil naturlig nok oppfattes å være svært urimelig. "

men også:
"Nå kjenner ikke jeg til ditt lademønster, men jeg har selv en E-Golf som jeg syntes fikk merkbar kortere rekkevidde.
Det jeg gjorde var å sette ladestrømmen ned til den  minste settingen (5A) og ladet bilen fra ganske utladet og helt opp
noen ganger for å balansere batteripakken bedre. Jeg merker en endring i rekkevidde etter dette, og det kan være verdt
å forsøke samme metode dersom du har muligheten til det. Du kan miste noen Kwh om en eller flere av cellene er ute av synch med resten av
batteripakken. Hurtiglading eller annen rask lading øker sjansen for at cellene drifter ut av synch."

Jeg skal ved anledning prøve 5A trikset, men er ikke veldig håpefull på resultatet.

Lokal forhandler sier at:
"I ditt tilfelle er ser det ut til at kapasiteten godt innenfor fabrikkens toleranser, og videre arbeid er ikke nødvendig."

Men når jeg lader bruker jeg bare 22kWt brukt energi på å lade fra 5% til 100%.
 
 

lars667

Jeg skal ikke si noe om det tekniske her, men litt om garanti. Garanti betyr ikke en skvett før den gir deg noe ut over reklamasjonsretten din. Og den gjelder i 5 år. Så lenge du er innafor den tid, trenger du ikke bry deg om begrensningene gitt i batterigarantien, det er nok at noe kan kategoriseres som en "ikke uvesentlig mangel" (tror det er det det står, sjekk forbrukerkjøpsloven). Da blir det et spørsmål om hvor stor forringelse av batteri etter et snaut år eller hva som en kan anse som uvesentlig. Det er naturligvis langt under 30%.... og ikke egentlig opp til bilprodusent/forhandler å definere uten at de kanskje henviser til tidligere saker i forbrukertvister etc. Jeg vet ikke om en kan regne lineært og si at siden 29,9% er akseptabelt på 8 år, så er 29,9%/8 akseptabelt for 1 år? Uansett, jeg mener det ikke skal være stort tap etter et år før du kan kalle det en "ikke uvesentlig mangel".
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

EvOslo

Finnes det verksteder utenom VW der man kan teste batteriet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA