Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?

Startet av andre1980, onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23

« forrige - neste »

Hyperstress

#45
Ser ut til at jeg har mistet en del batterikapasitet de siste dagene.
Får normalt 100% GOM 240+, så ble det 190, så 160, og nå ser det ut til å bli 120. Kjører samme strekning på 12 mil motorvei, og i dag måtte den lades for å nå frem. Forbruket er som normalt 14 kwh ish.

Hva er greien her tror dere?
Egolf 2017 300km.


Edit:
Finurlig sak: Da bilen ble plugget i lader viste laderen 70%, mens bilen viste ca 40% og 70 km..  rart.
Kan det tenkes at bilen bare viser feil, mens en ekstern lader avdekker reel kapasitet..?
Edit2:
Viser 165 på fullt nå, ikke 120 som jeg estimerte (som var basert på 96 da den passerte 80%)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

rwilthil

Er ikke en direkte tilsvarende sak, men tenkte jeg kunne dele da den går innunder det samme - garanti.

Jeg har en 15 Mod e golf som er importert fra USA i 17. Fikk problemer med lading og rekkevidde på tampen av året. Leverte den inn hos vw i Arendal. Komklusjon var da en defekt celle og en mulig jordfeil i batteripakke som gjorde dette. De byttet hele batteriet på garanti.. Med 8 nye år garanti på batteriet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


EvOslo

Hyggelig å høre med positive erfaringer også  :laugh:
Måtte du betale 7000kr som flere har gjort for å teste batteriet?

Sitat fra: rwilthil på onsdag 26. august 2020, klokken 22:28
Er ikke en direkte tilsvarende sak, men tenkte jeg kunne dele da den går innunder det samme - garanti.

Jeg har en 15 Mod e golf som er importert fra USA i 17. Fikk problemer med lading og rekkevidde på tampen av året. Leverte den inn hos vw i Arendal. Komklusjon var da en defekt celle og en mulig jordfeil i batteripakke som gjorde dette. De byttet hele batteriet på garanti.. Med 8 nye år garanti på batteriet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Daniel80

Da har jeg sjekket cellespenninger på min nyinnkjøpte 2019 Egolf også.. Synes det var rart at den viser 178km ved 100% batteri, selv etter at jeg har nullstilt forbruksmålingen osv. Bilen står i garasje som er 12-15grader, og selv med forvarming og tilkoblet lader kommer jeg ikke over 180km forventet rekkevidde på GOM.  Men når jeg sjekket alle de 88 battericellene lå de på 3.85Volt (ved ca 60% batteri), så da er vel alt som det skal være.
Hadde forventet over 200km rekkevidde minst, siden WLTP er oppgitt til 260km, men det er vel bare sånn dette skal være med Egolf.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Amatøren

#49
Sitat fra: Daniel80 på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:28Hadde forventet over 200km rekkevidde minst, siden WLTP er oppgitt til 260km, men det er vel bare sånn dette skal være med Egolf.

Nei, WLTP er 231 km.

Rekkevidde på GOM beregnes ut fra tidligere turer.

Legger ved beregnet rekkevidde på vår 2019 modell.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

rwilthil

Sitat fra: EvOslo på lørdag 21. november 2020, klokken 17:16
Hyggelig å høre med positive erfaringer også 
Måtte du betale 7000kr som flere har gjort for å teste batteriet?

Sitat fra: rwilthil på onsdag 26. august 2020, klokken 22:28
Er ikke en direkte tilsvarende sak, men tenkte jeg kunne dele da den går innunder det samme - garanti.

Jeg har en 15 Mod e golf som er importert fra USA i 17. Fikk problemer med lading og rekkevidde på tampen av året. Leverte den inn hos vw i Arendal. Komklusjon var da en defekt celle og en mulig jordfeil i batteripakke som gjorde dette. De byttet hele batteriet på garanti.. Med 8 nye år garanti på batteriet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nei, ingen kost.  Fikk og så ny lade kabel.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


j-Golf

#51
Sitat fra: Daniel80 på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:28
Da har jeg sjekket cellespenninger på min nyinnkjøpte 2019 Egolf også.. Synes det var rart at den viser 178km ved 100% batteri, selv etter at jeg har nullstilt forbruksmålingen osv. Bilen står i garasje som er 12-15grader, og selv med forvarming og tilkoblet lader kommer jeg ikke over 180km forventet rekkevidde på GOM.  Men når jeg sjekket alle de 88 battericellene lå de på 3.85Volt (ved ca 60% batteri), så da er vel alt som det skal være.
Hadde forventet over 200km rekkevidde minst, siden WLTP er oppgitt til 260km, men det er vel bare sånn dette skal være med Egolf.

Hvorfor ikke tjekke ved 100%? Det er vel mod toppen at ubalance ses?

Ors

Hei
Noen som kan tipse meg hvordan man måler spenningen på battericellene til Egolf med obd eleven?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA